crfx February 10, 2007 Report February 10, 2007 Tjena är det någon som vet vad detta är för motor????C6AE-6015-C 7G8 Tror jag det stodGärna års modell medHa det Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 10, 2007 Report February 10, 2007 Hej.Gjutningen är 66 men enligt de fyra C7=1967 289 G=Juli 19668= dag.C6AE 1615 C är Gjutnummer för blocket. Jag har bara detta taget ur mitt huvud. Citera
crfx February 10, 2007 Author Report February 10, 2007 Men du är säker på att det är en 289aIsf tackar jag dej för ett bra svar Citera
Nenne February 10, 2007 Report February 10, 2007 Datumkoden 7G8 säger att gjutning skedde 8 juli 1967 Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 11, 2007 Report February 11, 2007 Hej.G. skall vad jag minns vara första halvan 67 ochden startade 66 men ingick i 1967 produktion.Anledningen till att jag har minnen runt detta äratt jag ägt en 67FB som var en matching numberMustang, men minnet är väll som allt annat det tarockså slut. Citera
Nenne February 11, 2007 Report February 11, 2007 Om Du menar G på "warranty" plåten så ja, då betyder den juli första tillverkningsåret, men om vi pratar datummärkingar på komponenter som i det här fallet så innehåller G:et inget årtal utan det ges av första siffran i datumkoden. Dvs 7G8 betyder 8 juli 1967. Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 11, 2007 Report February 11, 2007 Har kollat minnet, DU HAR HELT RÄTT, så är det. En 289a är det från 1967. Citera
crfx February 11, 2007 Author Report February 11, 2007 Tack för svaret nu är det bara att sätta i gång å fixa denHa det Citera
Dr Frelin May 14, 2008 Report May 14, 2008 Vart hittar jag gjutnumret på min 289/302 ??? Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret Finns det någre tydliga synliga skillnader? På insuget står det 289 men det är väl samma Edelbrook insug för 302, eller?Har hittat ett nummer på vevaxeln... det är det ända jag har sett... kanske är blind ska se om jag kan ta ett kort på motorn ikväll... Citera
Ronnie S May 14, 2008 Report May 14, 2008 Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret Det gjutna artikelnumret finns innanför startmotorn på 289/302. MEN, även om numret säger att det är ett 302-block så kan det vara en 289!!! Ford fick brist på 289-blocken under 1968 och tog då 302-block även till 289:orna. Skillnaden på blocken lär ju vara att 302-blocken har cylindrar som är längre nertill (går ner längre mot tråget, så att säga). C8OE-6015-A eller C8AE-6015-B är gjutnumren på dessa 302-block som användes både till 289 och 302 under 1968. Om det är en nyare motor borde det inte vara några tvivel, 1968 var ju sista året för 289 (om det inte är något hemma-meck med en 289-vev i ett 302-block förstås).Min Mustang (som har kvar originalmotorn) har en 289 med 302-block..... Citera
Dr Frelin May 15, 2008 Report May 15, 2008 hm... ok, ska se om jag kommer åt att se det på nåt vis...Så här står det på "vevaxeldämparen" iaf. B2TE-C1A-SDL7... ska man bli orolig? Citera
Dr Frelin May 20, 2008 Report May 20, 2008 Det gjutna artikelnumret finns innanför startmotorn på 289/302.Måste jag lossa på startmotorn för att se numret eller vad är det frågan om? Citera
Ronnie S May 20, 2008 Report May 20, 2008 Måste jag lossa på startmotorn för att se numret eller vad är det frågan om?Ja, tyvärr går det nog inte att se annars, om jag minns rätt. Citera
Dr Frelin May 20, 2008 Report May 20, 2008 ok, började nästan ana det efter en del krypande... då är ju frågan hur man ska kunna bevisa vad det är för motor på reg. besiktningen... men det löser sig nog... det är en 302:a punkt! Citera
Dr Frelin May 23, 2008 Report May 23, 2008 I och med att tändstiften är av typen 14mm så borde man väl kunna utesluta att det är en 289:a??? och mest troligt en 70-tals 302:a... eller vad säger forskarna? Citera
Nenne May 23, 2008 Report May 23, 2008 Och det är de ursprungliga topparna som sitter på ...Förresten, kolla om det finns ett monteringsdatum instansat på den maskinbearbetade/slipade klacken nedanför vänstra topplockets framkant. Citera
Dr Frelin May 28, 2008 Report May 28, 2008 Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller Aha, 720129 resp 711119? Citera
Nenne May 28, 2008 Report May 28, 2008 Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller Aha, 720129 resp 711119?Jag håller med. Citera
Dr Frelin May 28, 2008 Report May 28, 2008 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... Citera
Ronnie S May 28, 2008 Report May 28, 2008 Aha, 720129 resp 711119?Eller kanske till och med 820129 och 811119? Jag är inte alls säker, men ventilkåporna på bilden (längst ner på föregående sida i denna tråd) ser modernare ut än på 60/70-tals 302 (men dom behöver ju inte ha hört ihop med dina toppar ursprungligen heller). Citera
Dr Frelin May 28, 2008 Report May 28, 2008 Nej precis! Ventilkåporna va märkta F1ZE-&A513 resp F1ZE-6583 ... vet inte vad det betyder... Citera
Nenne May 28, 2008 Report May 28, 2008 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det. Citera
Dr Frelin May 28, 2008 Report May 28, 2008 Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det.he he, nej då blir det tufft! Får väl kolla det nästa vinter då ifall jag får den att gå som den ska i sommar utan att skruva isär hela skiten då! Citera
JohnB June 1, 2008 Report June 1, 2008 Nej precis! Ventilkåporna va märkta F1ZE-&A513 resp F1ZE-6583 ... vet inte vad det betyder...F1 = 1991John Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.