Jump to content

Recommended Posts

Om Du menar G på "warranty" plåten så ja, då betyder den juli första tillverkningsåret, men om vi pratar datummärkingar på komponenter som i det här fallet så innehåller G:et inget årtal utan det ges av första siffran i datumkoden. Dvs 7G8 betyder 8 juli 1967.

  • 1 year later...

Vart hittar jag gjutnumret på min 289/302 ??? Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret :)

Finns det någre tydliga synliga skillnader? På insuget står det 289 men det är väl samma Edelbrook insug för 302, eller?

Har hittat ett nummer på vevaxeln... det är det ända jag har sett... kanske är blind 8)

ska se om jag kan ta ett kort på motorn ikväll...

Enligt säljaren skulle det vara en 302:a men hur kan jag vara säker på att det inte är en 289:a??? Antar att det är lugnt bara jag hittar gjutnumret :)

Det gjutna artikelnumret finns innanför startmotorn på 289/302. MEN, även om numret säger att det är ett 302-block så kan det vara en 289!!! Ford fick brist på 289-blocken under 1968 och tog då 302-block även till 289:orna. Skillnaden på blocken lär ju vara att 302-blocken har cylindrar som är längre nertill (går ner längre mot tråget, så att säga).

C8OE-6015-A eller C8AE-6015-B är gjutnumren på dessa 302-block som användes både till 289 och 302 under 1968. Om det är en nyare motor borde det inte vara några tvivel, 1968 var ju sista året för 289 (om det inte är något hemma-meck med en 289-vev i ett 302-block förstås).

Min Mustang (som har kvar originalmotorn) har en 289 med 302-block.....

ok, började nästan ana det efter en del krypande... då är ju frågan hur man ska kunna bevisa vad det är för motor på reg. besiktningen... men det löser sig nog... det är en 302:a punkt! 8)

motorsx2.jpg

Och det är de ursprungliga topparna som sitter på ...

Förresten, kolla om det finns ett monteringsdatum instansat på den maskinbearbetade/slipade klacken nedanför vänstra topplockets framkant.

Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller :) Aha, 720129 resp 711119?

Demonterade ventilkåporna igår och hittade två nummer på ovansidan av topparna "2A29" på vänstra samt ILI9 på högra. Osäker om det är 1 eller I då dom va helt raka utan krussiduller :) Aha, 720129 resp 711119?

Jag håller med.

Aha, 720129 resp 711119?

Eller kanske till och med 820129 och 811119? Jag är inte alls säker, men ventilkåporna på bilden (längst ner på föregående sida i denna tråd) ser modernare ut än på 60/70-tals 302 (men dom behöver ju inte ha hört ihop med dina toppar ursprungligen heller).

Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... :?

Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det.

Ok, men säger det något om vad det kan vara för toppar? Hittar inget annat nummer... :?

Gjutnumret sitter väl på undersidan av toppen, mot insuget. Så det är inte så lätt att se det.

he he, nej då blir det tufft! Får väl kolla det nästa vinter då ifall jag får den att gå som den ska i sommar utan att skruva isär hela skiten då! 8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...