Peter /Cobra February 24, 2007 Report February 24, 2007 Hallojnyckeln/hylsan till låsmuttrarna har kastat in handduken.Finns ett 3siffrigt nr på den, men det gör ju ingen nytta då jag inte vet vilket fabrikat det är på dem.. Någon som känner igen dessa? (gissningar duger bra de med )vore ju enkelt men en ny nyckel samt att slippa gå på med svetsen eller liknande o riskera skada spritt nya fälgar.kan tillägga att nyckeln erfordrar en tumhylsamvh/PeterEDIT: kanske kan va köpta på hansen racing?Ser ganska lika ut som de som visas i katalogen..Kan va värt ett försök. Citera
mogge February 25, 2007 Report February 25, 2007 Ett litet tips ; åk förbi en större däck firma dom brukar ha ett stort sortiment med olika hylsor . Citera
Gurra February 25, 2007 Report February 25, 2007 Och om du inte hittar något som passar så har däck/bilverkstäderna grejer att lossa dom gammla med utan att behöva svetsa,om du inte får loss dom själv genom att med hjälp av våld bonka på en hylsa som du antagligen får slänga sen Citera
Svedis February 25, 2007 Report February 25, 2007 sticker dom ut lite? Har själv lyckats med stor rörtång. Citera
Peter /Cobra February 25, 2007 Author Report February 25, 2007 Tänkte jag skulle plocka av dem själv då jag inte vill köra på vinterväg.Kan ju iofs åka iväg o se om man kan få låna något?Banka på hylsa går ej på dessa.Hylsan sticker ut så lite i fälgarna att en rörtång skulle göra mer skada än nytta..Hörde med förra ägaren som hade köpt dem, han skulle kolla med den lokale handlaren om vilket fabrikat det var.Annars får man väl göra någon form av kona/tratt med lagom stort hål i för skallen.Om man borrar o gängar i hylsan sedan drar in lämplig bult en liten bit o sedan svetsar fast borde det bli starkt nog även om muttern blir spröd när man svetsar i den?Drog dessa knappt med knappt halva momentet då hylsan varit lite ful, samt haft kopparpasta på."Fuktigt"garage, olika metaller, galvanisk korrosion? Citera
David_gävle February 25, 2007 Report February 25, 2007 på jobbet så svetsar dom på en hylsa på låsmuttern och när dom svetsar så har dom en spolarvätske flaska avskuren runt mutter för att inte förstöra fälgen.Och om man är snabb så får man lite hjälp av värmen att dra lös muttern. Citera
Svedis February 25, 2007 Report February 25, 2007 kommer du åt med en 125 mm sliptrissa och göra ett spår tvärs över?Sedan brett plattjärn + skiftnyckel .... Citera
Peter /Cobra February 26, 2007 Author Report February 26, 2007 En flaska va ju smidigt, enkelt är ofta bäst.Har klurat på vinkelslipen men det är rätt tight (skåran bör ju gå ned en bit) o då kan man ju ge sig fan på att vinkelslipen hoppar till o gör ett rejält märke på fälgen Får de hur det går med nyckeln innan man börjar ställa till. Citera
Svedis February 26, 2007 Report February 26, 2007 kitta eller tejpa en masonitskiva med hål i som skydd. (fast sitter den inte så mycket, kan du väl få grepp med en bredd mejsel bredvid centrumpluppen??) Citera
mrv8 February 28, 2007 Report February 28, 2007 När jag jobba på macken under studie tiden hade vi ett gäng små tjuvar som drällde där ofta och dom snodde mycket däck.Dom snacka en gång om någon kemisk metal som var som en massa som dom åkte runt och tryckte i den typen av låsmutrar någon dag innan och andra änden trykte dom i en hylsa, så hade dom gjort sin egna låsmuter nyckel.Sen åkte dom ditt dagen efter när den hade stelnat til ordentligt och låsa hjulen.Ja jag säger det vilket gäng, men mycket fick man höra av dom, har funderat på att skissa ihop en bok om hur små tjuvar lever. Dom var ju nämligen väldigt fri kostiga på information om allt och inget då dom tyckte det var häfftigt att berätta och bravera.Men ibland har dom ju sina ljusa sidor även om det är sällan men kanske deras historia hjälper dig, om den fungerar har inte testat den själv.MvhMrV8 Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.