Jump to content

Vilket fabrikat på låsmuttrar?


Peter /Cobra

Recommended Posts

Halloj

nyckeln/hylsan till låsmuttrarna har kastat in handduken.

Finns ett 3siffrigt nr på den, men det gör ju ingen nytta då jag inte vet vilket fabrikat det är på dem..

Någon som känner igen dessa?

(gissningar duger bra de med :) )

vore ju enkelt men en ny nyckel samt att slippa gå på med svetsen eller liknande o riskera skada spritt nya fälgar.

kan tillägga att nyckeln erfordrar en tumhylsa

mvh/Peter

EDIT: kanske kan va köpta på hansen racing?

Ser ganska lika ut som de som visas i katalogen..

Kan va värt ett försök.

Link to comment
Share on other sites

Och om du inte hittar något som passar så har däck/bilverkstäderna grejer att lossa dom gammla med utan att behöva svetsa,om du inte får loss dom själv genom att med hjälp av våld bonka på en hylsa som du antagligen får slänga sen

Link to comment
Share on other sites

Tänkte jag skulle plocka av dem själv då jag inte vill köra på vinterväg.

Kan ju iofs åka iväg o se om man kan få låna något?

Banka på hylsa går ej på dessa.

Hylsan sticker ut så lite i fälgarna att en rörtång skulle göra mer skada än nytta..

Hörde med förra ägaren som hade köpt dem, han skulle kolla med den lokale handlaren om vilket fabrikat det var.

Annars får man väl göra någon form av kona/tratt med lagom stort hål i för skallen.

Om man borrar o gängar i hylsan sedan drar in lämplig bult en liten bit o sedan svetsar fast borde det bli starkt nog även om muttern blir spröd när man svetsar i den?

Drog dessa knappt med knappt halva momentet då hylsan varit lite ful, samt haft kopparpasta på.

"Fuktigt"garage, olika metaller, galvanisk korrosion?

Link to comment
Share on other sites

En flaska va ju smidigt, enkelt är ofta bäst.

Har klurat på vinkelslipen men det är rätt tight (skåran bör ju gå ned en bit) o då kan man ju ge sig fan på att vinkelslipen hoppar till o gör ett rejält märke på fälgen :D

Får de hur det går med nyckeln innan man börjar ställa till.

Link to comment
Share on other sites

När jag jobba på macken under studie tiden hade vi ett gäng små tjuvar som drällde där ofta och dom snodde mycket däck.

Dom snacka en gång om någon kemisk metal som var som en massa som dom åkte runt och tryckte i den typen av låsmutrar någon dag innan och andra änden trykte dom i en hylsa, så hade dom gjort sin egna låsmuter nyckel.

Sen åkte dom ditt dagen efter när den hade stelnat til ordentligt och låsa hjulen.

Ja jag säger det vilket gäng, men mycket fick man höra av dom, har funderat på att skissa ihop en bok om hur små tjuvar lever. Dom var ju nämligen väldigt fri kostiga på information om allt och inget då dom tyckte det var häfftigt att berätta och bravera.

Men ibland har dom ju sina ljusa sidor även om det är sällan men kanske deras historia hjälper dig, om den fungerar har inte testat den själv.

Mvh

MrV8

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...