Jump to content

Recommended Posts

Jag har en 68 ht, och har sett att det är väldigt vanligt med stötfångarhorn fram, jag har inte det, är det ett option eller är det bara någon som plockat bort dom på min bil? :?:

Option.

Hej.

Stötfångarhorn har alltid varit option, det finns även de

som är lackerade bak men bara på 67-68. :?

Att få alla stötfångarhorn kromade var en del i exterior deluxe

packet 1967 tillsammans med skärmkantskrom, tröskel

list, ekerkapslar, pop up tanklock, dubbla ytterspeglar, mm. ;)

Se min gammla pärla. 8)

Jag har tröskellister, skärmkantskrom och dubbla speglar, pop upp tanklock vet jag inte vad det innbär... Men inga horn... Och varför är den vänstra backspegeln ställbar innefrån men inte den högra? , borde det inte vara tvärtom? :?

Det hade varit bättre om den högra var ställbar, jag håller med, men det var så tokigt att bara den vänstra var ställbar.

• 3 weeks later...

Hej

Jag har ställt frågan många gånger angående stötfångarhorn men aldrig fått ett helt säkert svar. Tittar man i Illustrated facts and specifications manual av Jim Osborn för -67 Mustang så nämns inte stötfångarhorn som ett option vare sig som Regular Production Option, Limited Production Option eller Dealer Installed Accessories. Enligt ovan ingår i exterior trim group följande: Pop open fuel filler cap, louvered hood with turn signals, wheel opening moldings, rear deck and quarter panel moldings, on Hardtop and Converible, plus lower back panel grille on 2 + 2 Fastback. Vad är rätt?

När det gäller höger backspegel så fanns det en right hand remote, to match left hand remote mirror som ett Dealer Installed Accessorie enl. ovan skrift

Per Birath

Jag kikade i originalutgåvorna av "Illustrated Facts Book" för både 1967 och 1968 (Sammanställningen, av Ford säljinformation och information i Ford/Autolite Shop Tips, gavs ut av Mustang Monthly men har senare tryckts upp i enklare utförande av både California Mustang och Jim Osborn Reproductions), och skillnaden är att man i boken för 1968 inte säger något om att den högra spegeln gick att få som ställbar, men det kan ju vara ett förbiseende av grabbarna på Mustang Monthly.

:? Troligtvis är är då hornen ett tillval...? Eller? Med eller utan gummi...? på en 68 ? Jag har kollat i reservdelskataloger och där finns det flera alternativ, lackade, kromade och med gummi. Jag har även tittat i försäljningsbroschyren och där ser man en 68 med kromade horn, men det står inget i texten om det...

I "1964½ thru 1973 Mustang Recognition Guide" sammanställd av Mustang Monthly Magazine's grabbar kan jag få ut följande:

1967:

Fram: kromade horn med "gummilist" standard

Bak: lackerade horn med "gummilist" standard

1968:

Fram: hornen ej längre standard

Bak: lackerade horn med "gummilist" om bilen lkevererades med standard däck. Med F70x14 ströks hornen.

Enligt Master Part katalogen användes inte "gummilisten" på bilar tillverkade efter 29 mars 1967.

I samma författares "Illustrated Facts Book" nämns inget om hornen men i boken "Mustang Does It" menar man att de främre var kvar som standard i början av modellåret 1968 men flyttades till optionlistan (slogs ihop med blanka skärmkantlister), kanske en effekt av den långa strejken sept-nov 1967.