Jump to content

Recommended Posts

Jag vet att detta är svårt att svara på eftersom smaken är som baken osv

men jag vill gärna ha flera tips om avgassystem till min 289a 2 ports. Jag vill ha som jag tycker det klassika v8 mullret ej för högt, och inte det råa racingljudet. Jag vore tacksam för era erfarenheter om grovlek utjämningsör mm.

Hälsn Pelle

Jag har ett standard enkelt system med burken på tvären bakom bakaxeln på min 289 2v med ett rör som inte ens syns bakåt och bara tycker att det är det bästa ljudet på en Mustang i originalskick. Tyst och precis rätt V8-ljud för mig.

Jag har också ett helt standard enkelt system på min 66:a, och är nöjd med det.

Som jämförelse kan man ta en kompis som har en Cadillac med originalsystem (enkelt rör) och den är ju jättetyst, det bara pyser lite. Mustangen med enkelsystem låter betydligt "sportigare" än den, men har ändå inte för hög ljudvolym.

Sånt här är ju väldigt svårt att beskriva i ord, alla människor tycker ju dessutom olika, men jag hoppas det kan vara till någon hjälp.

Det er riktig at det er mange meninger ang. lyd og lydnivå, selv har jeg brukt mye Flowmaster-kombinasjoner med alt fra headers-3tum rør-40-series (2-kammer) potter(race-sound) til standard eksosmanifolder-standard rør og 2X flowmaster 50-series 3-kammer potter. Den siste kombinasjonen har jeg på min -66cab og denne kombinasjonen (289" 2V) gir en dempet men "frisk" lyd! Ikke glem balanseringsrør på fremre rør! Det viktigste er at du selv blir fornøyd med ditt resultat, hør om mulig på andre biler og noter hvilke komponenter disse har. På flowmaster sine web-sider kan du også høre eksempler på forskjellige anlegg. Jeg liker også kvaliteten til flowmaster selv om de ikke er de rimeligste i innkjøp.

Lykke til!

Hej Pelle.

Jag har monterat 2" med 2 st dämpare på varje pipa.2 dämpare under bilen och 2 st mellan rambenet och tanken.Det var ganska trångt att få dit dom men det blev bra.Inte för högt eller lågt utan lite skönt muller.

Jorma