Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Det verkar lite snurrigt då just den första pumpen är

den som sitter på MIN 302 2V 70 och som aldrig är bytt. :roll:

Vad jag kan urskilja så verkar det inte vara något annat än

tryckslangens urtag (plassering) som inte är lika :?: .

Vad är skillnaden annars mer än fästena och evetuellt rem-

skivan, funktionen är samma. ;)

Mustangs Unlimited anger olika mått på de två pumparna förutom skillnaden i tryckslangens anslutning.

Master Part katalogen listar till och med fyra olika pumpar, två för 67-69, ID-märkning HBA-BF och HBA-BF1, en för 302 och 351 1970, märkt HBA-CC, och en för 6:or och 428:or 1970, märkt HBA-BR.

Hej.

Att det finns lite olika varianter på pumpar får jag

svälja, men att pumpen eller pumpar inte skulle

kunna användas på de olika motorerna kan jag inte

ta, det som är olika men är trots allt förändringsbart

vid en äventuell montering är ju monteringsdetaljer,

slangar, remmar. :roll:

I den övriga gruppen av delar till servostyrning typ

slavcylinder, tryckfördelningsvetil mm är det av

samma typ, det som skilljer för att passa är i stort

slangmodeller och tillhörande delar som nipplar mm. ;)

Jag tror att vi får sluta med inlägg om detta då

det faktiskt går att använda servopump från andra

fordonsmärken som även generator mm, det gäller

egntligen bara var man sätter gränsen för går eller

inte går. :roll:

Vi kan väll vara vänner för det, motortypen V8 har

inte så många grundutföranden på exempelvis block

och vattenpump mm, jag menar är tex familjen

smalblock 260, 289, 302, 351w för att få något att

passa mellan dessa behövs inte så mycket funderande,

möjligen kan vi ta bort 351 Windsor, men trots det

så passar många yttre detaljer även på den motorn ;)

Jag har inte påstått att det inte skulle gå att använda en annan pump/del än den exakt rätta. ;) Jag gav bara lite kompletterande information utifall att den som frågade kanske var intresserad av det :D

Kanske det fattas en särskild avdelning på forumet för oss som är mer inställda på originalutförande. :idea:

Hej igen.

Jag är en gammal originalrenoverare och anser att

original är ett måste om Mustanghistorien skall överleva

men efter 25år med Mustanger är det kul att åstadkomma

något själv, originalbilar finns det egetligen inga rullande

idag, de som överlevt original står troligen fortfarande på

museum, alla andra s.k. original bilar som rullar är till 99%

originallikt renoverade och oftast också över renoverade. ;)

Det är också viktigt att förstå att inga Mustanger förblir

orörda, det är alltid något som en kalenderbitare kan

slå ner på, fakta som finns idag får man också ta med

en nypa salt då den ena vetande säger något annat än

den andra, jag ljuger inte om något och i de 20tal böcker

som jag har kan man ibland undra om vissa saker

verkligen är rätt. ;)

Nog om detta för nu börjar det spåra ur tycker JAG. :?

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...