affe brandman April 13, 2007 Report April 13, 2007 hej jag har problem med bromsarna ska bes,men dom vill inte godkänna den.den drar åt vänster har bytt allt i backar cylindrar ihjulen vad kan det vara .huvudcylindern.förgrening rör ,rör.är är tacksam för alla svar.bil 1968 cab 289..Affe Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2007 Report April 13, 2007 Hej.Har du kollat så att inte bromsbandet har spruckitmellan två nitar tvärs över, detta gör att bandetsena halva kan krypa upp på det andra halvan som då gör att det nyper mer på ena sidan. Det kan också vara så att ena bromsslangen är äldre än den andra vilket KAN göra att den inte håller för tryck, det behöver inte betyda att den läcker, problemetkan vara att armeringen i slangen är trasig och slangenväxer när den tryckbelastas. Sprickan i bromsbandet har jag själv varit med om,det tog massor av timmar att upptäcka, på mindåvarande Mustang nöp det så att jag fick hållaemot av all kraft för att inte åka av vägen när jag bromsade. Har du kollat att du inte har fått en för stark knäckpå någon av bromsledningarna på den sidan somär sen. Citera
Pelle cmc 375 April 13, 2007 Report April 13, 2007 Jag trodde jag kunde det mesta om bromsar men icke, har ett problem jag inte fixar. När jag bromsar lätt typ står på drive vid ett rödljus och sedan släpper bromsen så ligger den på på något av hjulen, har haft bort alla trummor och smort alla anliggningsytor. Huvudcylinder, hjulcylindrar, belägg, bromsrör, och slangar är nya, några tips? Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 13, 2007 Report April 13, 2007 Hej.Vad jag skulle kolla är att backarna i tummorna sitterpå sin rätta plats, om dessa mot förmodan sitter felså kommer bromsbacken i ett låsläge fastnar en stund,det kan vara en möjlig förklaring. Titta noga på hur backarna är monterade i verkstadsboken,backarna rör sig i alla ricktningar utåt, uppåt, nedåt, allsåhela packetet med backar och fjädrar flyttar sig litevid inbromsning sitter backarna felmonterade så kan det vara en möjlig lösningen på problemet. Citera
Janne Holm CMC1740 April 14, 2007 Report April 14, 2007 Hej.Vad jag skulle kolla är att backarna i tummorna sitterpå sin rätta plats, om dessa mot förmodan sitter felså kommer bromsbacken i ett låsläge fastnar en stund,det kan vara en möjlig förklaring. Titta noga på hur backarna är monterade i verkstadsboken,backarna rör sig i alla ricktningar utåt, uppåt, nedåt, allsåhela packetet med backar och fjädrar flyttar sig litevid inbromsning sitter backarna felmonterade så kan det vara en möjlig lösningen på problemet. Kan man kanske konstatera att det är det felet genom attlägga i R och se om bilen uppför sig likadant då Hade en Chrysler med det fenomenet visserligen på handbromsenmen ändå Citera
Pelle cmc 375 April 14, 2007 Report April 14, 2007 Tror inte jag har problemet bakåt, svårt att veta då det inte händer alltid framåt heller. Backarna sitter rätt på rätt plats, självjusterarna är bortrationaliserade. Fjädrarna är ju inte bytta, kan dom tappa spänsten?En tanke är att jag fått en bromsslang som är trasig, förträngning. Undrar om man kan sätta en svetstång om slangarna för att veta vilket hjul som jä..las? Citera
Janne Holm CMC1740 April 14, 2007 Report April 14, 2007 Tror inte jag har problemet bakåt, svårt att veta då det inte händer alltid framåt heller. Backarna sitter rätt på rätt plats, självjusterarna är bortrationaliserade. Fjädrarna är ju inte bytta, kan dom tappa spänsten?En tanke är att jag fått en bromsslang som är trasig, förträngning. Undrar om man kan sätta en svetstång om slangarna för att veta vilket hjul som jä..las?Låter som en god ide. Tappar ju bara 15% av bromsverkanOch sedan justera tillbaks den felaktiga sidan några snäppoch se om den fortfarande vill ligga an. Då måste det ha med att göraatt cylinder inte vill gå tillbaksHu vilken Svenska det blev Citera
affe brandman April 14, 2007 Author Report April 14, 2007 Bromsbackarna är nya fjädrar m,m, är nytt.så backarna är det inte.men det kan ju vara brosslangen får kolla det.Kan den ena packningen i huvudsylindern vara dålig?? skulle inte pedalen skunka då! Citera
affe brandman April 14, 2007 Author Report April 14, 2007 det var inte bromsslangen.den drar lika mycket som förut.åt vänster när jag bromsar.fan också. affe Citera
Janne Holm CMC1740 April 15, 2007 Report April 15, 2007 det var inte bromsslangen.den drar lika mycket som förut.åt vänster när jag bromsar.fan också. affeHar du kört tillräckligt länge Då jag tog ut min för några veckor sedan ville den dra åt högerin och justera på "skruven" ut igen nu drog den åt vänsterin och skruv lite nogrannare på alla fyra hjulenDrog fortfarande åt vänster men efter ett par mil så blev det bra Citera
Radioman April 15, 2007 Report April 15, 2007 Drog fortfarande åt vänster men efter ett par mil så blev det bra [/quote:3oixh8zn]Självläkande bromsar ... sicken turknutte Citera
Janne Holm CMC1740 April 16, 2007 Report April 16, 2007 Drog fortfarande åt vänster men efter ett par mil så blev det bra Självläkande bromsar ... sicken turknutte [/quote:3u7vih0l]Tja har inte skött om mina bromsar på två år sedan efter Vintervilanär väl bromsarna lite "ringrostade" så de bhövde väl "slipas in" Citera
Recommended Posts