Jump to content

Recommended Posts

Minsta problemet du har är balanseringen.

Turbinen är 0-balaserad och räknas ej med

Det är knasigt sätta en C6 mot en 302 :!::!::!:

Din bil bli mycket slöare med C6 då den själ dubbelt effekt mot C4 plus långsammare växlingar

Dessutom passar inte C6 mot din motor upp till 1970

Du måste byta blockplatta,flexplatta och yoken

jag förmodar du idag har 157kugg startkrans? Det har inte C6

Men som sagt det är inget bra byte du gör!

C4 är bland de bästa lådorna man kan ha på tidiga Mustanger

Det var förre ägaren som bytte till c6(varför vet jag ej)

men vill bara få till så att motorn inte vibrerar o bilen vibrerar när man kör ca 70(kan det vara flexplattan som ej stämmer )

Hej har bytt både kudden till växel lådan o motor kuddarna, det konstiga är att motorn vibrerar även när den står på parkering eller neutral läge

vid ett visst varvtal???

Hej.

Kolla att vibrationsdämparen (svängdämparen) på

nedre remskivan vevaxeln är ok, det kanske vara den

som spökar. :roll:

Om t.e.x. gummivulkningen har torkat så kan

svängdämparens yttre balansring flytta sig, den

kan alltså påverkas, gaspådrag då den kanske

hamnar i sitt urprungsläge, vid gasläpp (motorbroms)

flyttar sig och hamnar i obalansläge, detta kan även

hända i omvänd ordning. :?

Kolla den i alla fall är den torrsprucken i vulkningen

så kan det alltid löna sig att byta. ;)

Hej har nu bytt svängningsdämpare o problemet kvarstår,fortfarande vibrationer i motorn när man ger gas på förgasaren då bilen står stilla??

hörde att ev en ventil kan vara bränd? tar gärna mot tips o råd

Har nu frågat en erfaren mekare,han trodde att flexplattan o c6 lådan förmodligen kommer från en 351motor cleveland eller windsor o att det sitter olika balans vikter på dessa.Så min fråga är är det nån som vet vilken flex platta som passar till 302 motor med c6?

Mätte vikten som var9,5cm lång 2cm breb 1cm tjock

Din mekare har fel.

Orginal finns det inte olika balanser 1969 och samtliga smallblock.

Balansen ska vara 28oz orginal

Men eftersom bilens kombination inte är orginal utan ett hopkok av olika prylar så kan man inte säga vilken balans den nu har annat än "troligtvis 28oz"

Vilket inte låter särskillt tryggt

Tidigare ägare kan ju byggt ihop av helt andra årsmodeller.

Ford bytte balansering på 80-talet på motorn 302 eller 5.0 som de då hette.

Då vart det 50oz vikt på dessa motorer

Så är ditt block eller vevparti från 80-talets mitt och du har 28oz flexplatta så hoppar bilen rejält av vibbrationer.

Enda sättet att veta är att identifiera årsmodellen på blocket och vevparti.

Nu har jag aldrig sett hur en motor fungerar med fel vikt utan endast hört om att det ska hoppa rejält över alla varvtal.

Men dina vibbar kommer alltså bara vid visst varvtal?

Kanske någon annan här vet mer om hur motorn exakt vet hur motorn går med fel balans

Om du är helt 100% säker på att ingen del av motor/växellåda ligger emot någon del av karossen så kan det vara jävligt hitta orsak till vibbarna.

I have been there!! :evil:

Som jag tippsa tidigare. Ta loss turbinen ur lådan och skruva tillbaka lådan på motorn och provkör utan att turbin/växelåda är med.

Enda sättet att härleda om du har vibbar i motor eller turbin/låda.

Turbiner går lätt sönder invärtes och vibbar blir då väldigt påtagliga så därför är det nödvändigt köra motorn endast med flexplatta.

Så går motorn bra då så är det bara köpa ny turbin. De kan nästan betraktas som en slitdel

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...