Arte April 15, 2007 Report April 15, 2007 Hej undrar om man måste balansera om turbinen eller nåt annat om man byter låda från c4 till c6? Citera
Per Berglund April 15, 2007 Report April 15, 2007 Minsta problemet du har är balanseringen.Turbinen är 0-balaserad och räknas ej medDet är knasigt sätta en C6 mot en 302 Din bil bli mycket slöare med C6 då den själ dubbelt effekt mot C4 plus långsammare växlingarDessutom passar inte C6 mot din motor upp till 1970Du måste byta blockplatta,flexplatta och yokenjag förmodar du idag har 157kugg startkrans? Det har inte C6Men som sagt det är inget bra byte du gör! C4 är bland de bästa lådorna man kan ha på tidiga Mustanger Citera
Arte April 17, 2007 Author Report April 17, 2007 Det var förre ägaren som bytte till c6(varför vet jag ej)men vill bara få till så att motorn inte vibrerar o bilen vibrerar när man kör ca 70(kan det vara flexplattan som ej stämmer ) Citera
Per Berglund April 17, 2007 Report April 17, 2007 Synd! Flexplatta/starkrans är samma sak. Kan vara vad som helst. Koppla av växellådan och starta utan den på så kan du utesluta den Citera
Roger April 18, 2007 Report April 18, 2007 Det är garanterat kardanstången som det är o-balans i eftersom du får vibrationer vid 70km. Citera
Arte April 18, 2007 Author Report April 18, 2007 Hej har balanserat mellan axeln o bytt kors,så måste vara nåt annat Citera
pools April 19, 2007 Report April 19, 2007 Hej!Kolla växelådsfästet. Alltså gummikuddden. Det gjorde underverk i min bil.Mvh. Citera
Arte April 19, 2007 Author Report April 19, 2007 Hej har bytt både kudden till växel lådan o motor kuddarna, det konstiga är att motorn vibrerar även när den står på parkering eller neutral lägevid ett visst varvtal??? Citera
Lygdman cmc813 April 19, 2007 Report April 19, 2007 har du kollat så inte avgassystemet tar i karossen? Det kan ge väldigt knepiga vibrationer.. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 20, 2007 Report April 20, 2007 Hej.Kolla att vibrationsdämparen (svängdämparen) på nedre remskivan vevaxeln är ok, det kanske vara den som spökar. Om t.e.x. gummivulkningen har torkat så kansvängdämparens yttre balansring flytta sig, denkan alltså påverkas, gaspådrag då den kanske hamnar i sitt urprungsläge, vid gasläpp (motorbroms) flyttar sig och hamnar i obalansläge, detta kan även hända i omvänd ordning. Kolla den i alla fall är den torrsprucken i vulkningenså kan det alltid löna sig att byta. Citera
Arte April 20, 2007 Author Report April 20, 2007 Hej du det förslaget måste jag kolla upp!!! Tack Citera
Arte April 26, 2007 Author Report April 26, 2007 Hej har nu bytt svängningsdämpare o problemet kvarstår,fortfarande vibrationer i motorn när man ger gas på förgasaren då bilen står stilla??hörde att ev en ventil kan vara bränd? tar gärna mot tips o råd Citera
Arte April 26, 2007 Author Report April 26, 2007 eller kan det ha att göra med att man bytt låda från c4 till c6 så att start kransen ej stämmer balanseringen??? Citera
Arte April 27, 2007 Author Report April 27, 2007 Har nu frågat en erfaren mekare,han trodde att flexplattan o c6 lådan förmodligen kommer från en 351motor cleveland eller windsor o att det sitter olika balans vikter på dessa.Så min fråga är är det nån som vet vilken flex platta som passar till 302 motor med c6?Mätte vikten som var9,5cm lång 2cm breb 1cm tjock Citera
Per Berglund April 28, 2007 Report April 28, 2007 Din mekare har fel.Orginal finns det inte olika balanser 1969 och samtliga smallblock.Balansen ska vara 28oz orginalMen eftersom bilens kombination inte är orginal utan ett hopkok av olika prylar så kan man inte säga vilken balans den nu har annat än "troligtvis 28oz"Vilket inte låter särskillt tryggtTidigare ägare kan ju byggt ihop av helt andra årsmodeller.Ford bytte balansering på 80-talet på motorn 302 eller 5.0 som de då hette.Då vart det 50oz vikt på dessa motorerSå är ditt block eller vevparti från 80-talets mitt och du har 28oz flexplatta så hoppar bilen rejält av vibbrationer.Enda sättet att veta är att identifiera årsmodellen på blocket och vevparti.Nu har jag aldrig sett hur en motor fungerar med fel vikt utan endast hört om att det ska hoppa rejält över alla varvtal.Men dina vibbar kommer alltså bara vid visst varvtal?Kanske någon annan här vet mer om hur motorn exakt vet hur motorn går med fel balansOm du är helt 100% säker på att ingen del av motor/växellåda ligger emot någon del av karossen så kan det vara jävligt hitta orsak till vibbarna.I have been there!! Som jag tippsa tidigare. Ta loss turbinen ur lådan och skruva tillbaka lådan på motorn och provkör utan att turbin/växelåda är med.Enda sättet att härleda om du har vibbar i motor eller turbin/låda.Turbiner går lätt sönder invärtes och vibbar blir då väldigt påtagliga så därför är det nödvändigt köra motorn endast med flexplatta.Så går motorn bra då så är det bara köpa ny turbin. De kan nästan betraktas som en slitdel Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.