Jump to content

byta pcv-ventil 95 5.0


persalls

Recommended Posts

Hej!

Jag köpte mig en ny ventil och är inte människa och hitta den gamla :-)

Jag har läst mig till att den skall sitta i bakkant på det nedre insuget och att det skall sitta en sil i hålet. Silen har jag inte men en slang har jag hittat med en plugg i som skulle kunna vara rätt ställe(passagerarsidan) men pluggen ser ju inte alls ut som den nya delen. Den jag har består av en liten metallburk i botten med en backventil(?) i och sedan går det ut två anslutningar i 90 grader, en tjock och en smal ! någon som kan reda ut begreppen, tack ??

Den som jag har hittat ser mest ut som en rak gummibussning som slangen sitter fast i och som tätar mot insuget. Den går att dra ut men det är ju tråkigt trångt ....verkar inte heller innehålla någon ventil.

Silen bör tydligen också bytas och den skall vara ett litet elände att ta ut men kanske går den att rengöra ???

/Mvh Per :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tror att jag löst mysteriet !

Min ventil består av två delar men var monterad till en. Om man tar bort "plast" delen så är det den vinklade anslutningen och kvar är då en rak som bör passa i mitt insug !. Det hann bli mörkt innan jag provade men så verkar det logiskt !

Förmodligen är ventilen gjord för att passa flera applikationer.

Ibland räcker det med att prata högt eller skriva.... hoppas jag:-)

/Mvh Per

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...