Björnis- CMC 185 April 19, 2007 Report April 19, 2007 Hej. Är det någon som är bra på Holly? Jag har problem med automatchoken på min bil. Den lägger sig i lite när den vill. Bilen hadde stått still i sex år innan jag köpte den. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2007 Report April 19, 2007 Hej.Det är just det som kan hända med automatchoke, problemetär svårt att bara skriva om, man behöver gå igenom olikafunktioner på förgasaren, tar den värme ifrån grenrör ellerär den elektriskt styrd. Oftast så bygger man om till en manuell med delar som finnsatt köpa hos Hansen Racing b.l.a., du kan om du vill spärrachoke reglaget i öppet läge, binda fast det eller på annat sättställa det i öppet läge. Det du då får göra är att vara tomgångshållare själv en stundföre avfärd, det brukar gå att ha det så en tid under sommarendå vädret är varmt men bäst och billigast och enklast är attbygga om men till manuell. Citera
Björnis- CMC 185 April 19, 2007 Author Report April 19, 2007 Hej Det går ett smalt rör från grenröret upp till någon rund pryl .Bilen är renoverad i början/mitten av -90talet och då var förgasern ny. Bilen har stått still sedan -00 tills dess att jag köpte den för ett par månader sedan, jag hadde igång den för första gången i början av mars. Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 19, 2007 Report April 19, 2007 Hej.Den svarta prylen är en del i chockens funktion, det finnsnågra olika men funktionen är densamma, inuti den svartabuken sitter en bimetall som påverkas av värmen frångrenröret, uppgiften som den har är att öppna spjälletfullt då motorn har fått arbetstempratur. Du kan lossa låsningen bygeln som låser den svarta plast-burken, tag av locket på luftrenaren eller hela luftrenaren, är motorn är varmkörd lossa så att du kan vrida den svarta plastdelenanntingen framåt eller bakåt, när motorn är varm så skall alltså chokespjället var helt öppet, vrid försiktigt på huset den lilla svarta plastburken så ser du hur spjället öppnaroch stänger, vrid så att spjället öppnar helt om motorn ärvarm, lås fast bygeln till den svarta plast burken, låt motorn svalna av. När motorn blivit kall så kan du genom en försiktig gasrörelspå reglaget eller med gaspedalen se på förgasaren om spjället stänger, choke alltså stängt spjäll vid kall motor och öppet vid varm motor. Citera
Björnis- CMC 185 April 20, 2007 Author Report April 20, 2007 Tackar! Jag provar i helgen. Trevlig helg. Citera
Björnis- CMC 185 April 26, 2007 Author Report April 26, 2007 Det här var inte helt problem fritt... Nu startar inte bilen alls... Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2007 Report April 26, 2007 Hej.Vad har du ändrat , för att kallstarta så skall spjället vara stängt eller så kan du spärraspjället i öppet läge, om du spärrar spjälli öppet läge måste du vara chocke alltsåtjuvhålla tills motorn börjar att gå utan din hjälp att tjuvhålla. Börja med att kallstarta och tjuv hålla, kör motorn varm, när den är varm och går på den inställda tomgång som jag hoppas du har, stäng av och lossa chokeplastburken så att du kan vrida den framåt. När du vrider på plastburken skall du närfortfarande motorn är varm komma till ettläge där chockspjället öppnar sig, vrid bara tillsdet är öppet, i detta läge skall du ha lite finkänsla, du får alltså inte tvinga locket längre än till öppet läge, justerat med finkänsla så skall spjället automatiskt gå ner till stängt läge när motorn kallnat med ett lätt tryck på baspedalen. Gör först som jag sa spärra chocke spjälleti öppet läge, för att nu kunna kallstarta såfår man ge motorn exta på fyllning med bensingenom att lätt pumpa ett par gånger med gas-pedalen inte trycka den hårt mot durken, när motorn startar måste du vara med och hålla bilen igång med gasen, du behöver inte varva motorn mer än att den går. Med kallstart och chockespjäll spärrat i öppetläge så kan det bli obekvämt att bara sitta och hålla gas för att motorn skall bli varm, så fort det går att köra så skall du göra det, för när motorn blir varm så skall den klara sig själv på tomgång och gå likabra som den alltid har gjort tidigare. Fan vad jag upprepar mig, du får förlåta, det skallgå att få motorn igång utan chocke förutsatt attchockespjäll är helt uppställt och att du passarmed att ge små extra doser bensin med små gaspådrag. Citera
Björnis- CMC 185 April 26, 2007 Author Report April 26, 2007 Hej igen, tack för råd och tips. Jo jag har gjort som du sa,( Skrev till och med ut för att vara på säkra sidan ) Det är nog något nytt fenomen som dykt upp. Bilen startar inte ens på startgas...Suck Hon tänder till lite sen händer det inte mycket mer... Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 26, 2007 Report April 26, 2007 Oj då kan det bli nya saker att kolla, om den tänder tillså är det säkert något som inte är rätt med tändsystem,förrsten har du kollat att det kommer fram bensin iförgasaren, ta bort luftrenaren och tryck på sammaställe som gasstaget sitter infäst, du ger alltså manuellgas med handen i motorrumet. Du skall inte ha någon tändning på eller nogot annat,kolla bara manuellt om det sprutar bensin ner i förgasar-insug. Har du tillgång att låna en tändspole så kan du snabbt konstatera om det är något fel på den, det finns massorav andra saker i tändsystem, men vi startar med detta. Citera
Björnis- CMC 185 April 26, 2007 Author Report April 26, 2007 Det sitter någon brytarlös variant av tändning. Jag ska prova att byta tändspole. Jag plockade bort bränslefiltret igår för att kolla så det inte var stopp i det. Det sitter en fyrportsförgasare monterad, vet inte vad det är för variant. jag hittar ingen märkning på den, ska vara en holly enl förra ägaren. Det var ett ganska rejält tryck på bränslet som kom ut när jag lossade filtret. Men filtret kan man med lätthet blåsa igenom. Jag ska kolla om jag ser någon bensin när man "gasar". Jag har besiktning snart så nu börjar man bli närvös att hon ska bli klar i tid Citera
Björnis- CMC 185 April 27, 2007 Author Report April 27, 2007 Bilen gick som en klocka igår, Konstigt... Undrar vad det är för förgasare, jag hittar ingen märkning... Jag "gasade" för hand och tittade ner i förgasaren (med motorn avstängd) för att se om det kom något bränsle, till en början gjorde det inte det sen kom det Och då startade bilen direkt, trots avsaknaden av choke... Citera
Lars Oscarsson cmc383 April 27, 2007 Report April 27, 2007 Hej det var härligt att höra att den går, att den inte gickkan vara att bränslet går tillbaka i bensinsystemet, detär oftast backvetilen som är inbyggd i bensinpumpensom inte stänger helt, ingen fara på taket, pumpen slutar inte fungera men kan kanske få jobba lite extradå den skall pumpa fram bensinen. Citera
Björnis- CMC 185 May 2, 2007 Author Report May 2, 2007 Hej. Oki, kan man byta bara ventilen eller måste man byta hela pumpen då det är ju lite trist att behöva mala... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.