Jump to content

Holly med automatchoke.


Björnis- CMC 185
 Share

Recommended Posts

Hej.

Det är just det som kan hända med automatchoke, problemet

är svårt att bara skriva om, man behöver gå igenom olika

funktioner på förgasaren, tar den värme ifrån grenrör eller

är den elektriskt styrd. :?

Oftast så bygger man om till en manuell med delar som finns

att köpa hos Hansen Racing b.l.a., du kan om du vill spärra

choke reglaget i öppet läge, binda fast det eller på annat sätt

ställa det i öppet läge. :?

Det du då får göra är att vara tomgångshållare själv en stund

före avfärd, det brukar gå att ha det så en tid under sommaren

då vädret är varmt men bäst och billigast och enklast är att

bygga om men till manuell. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Den svarta prylen är en del i chockens funktion, det finns

några olika men funktionen är densamma, inuti den svarta

buken sitter en bimetall som påverkas av värmen från

grenröret, uppgiften som den har är att öppna spjället

fullt då motorn har fått arbetstempratur. :shock:

Du kan lossa låsningen bygeln som låser den svarta plast-

burken, tag av locket på luftrenaren eller hela luftrenaren,

är motorn är varmkörd lossa så att du kan vrida den svarta

plastdelenanntingen framåt eller bakåt, när motorn är varm

så skall alltså chokespjället var helt öppet, vrid försiktigt på

huset den lilla svarta plastburken så ser du hur spjället öppnar

och stänger, vrid så att spjället öppnar helt om motorn är

varm, lås fast bygeln till den svarta plast burken, låt

motorn svalna av. :roll:

När motorn blivit kall så kan du genom en försiktig gasrörels

på reglaget eller med gaspedalen se på förgasaren om spjället

stänger, choke alltså stängt spjäll vid kall motor och öppet vid

varm motor. ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Vad har du ändrat :?: , för att kallstarta så skall

spjället vara stängt eller så kan du spärra

spjället i öppet läge, om du spärrar spjäll

i öppet läge måste du vara chocke alltså

tjuvhålla tills motorn börjar att gå utan din

hjälp att tjuvhålla. :shock:

Börja med att kallstarta och tjuv hålla, kör motorn

varm, när den är varm och går på den inställda

tomgång som jag hoppas du har, stäng av och lossa

chokeplastburken så att du kan vrida den framåt. :?

När du vrider på plastburken skall du när

fortfarande motorn är varm komma till ett

läge där chockspjället öppnar sig, vrid bara tills

det är öppet, i detta läge skall du ha lite finkänsla, du

får alltså inte tvinga locket längre än till öppet läge,

justerat med finkänsla så skall spjället automatiskt

gå ner till stängt läge när motorn kallnat med ett

lätt tryck på baspedalen. 8)

Gör först som jag sa spärra chocke spjället

i öppet läge, för att nu kunna kallstarta så

får man ge motorn exta på fyllning med bensin

genom att lätt pumpa ett par gånger med gas-

pedalen inte trycka den hårt mot durken, när

motorn startar måste du vara med och hålla bilen

igång med gasen, du behöver inte varva motorn

mer än att den går. :roll:

Med kallstart och chockespjäll spärrat i öppet

läge så kan det bli obekvämt att bara sitta och hålla

gas för att motorn skall bli varm, så fort det går att

köra så skall du göra det, för när motorn blir varm

så skall den klara sig själv på tomgång och gå lika

bra som den alltid har gjort tidigare. :roll:

Fan vad jag upprepar mig, du får förlåta, det skall

gå att få motorn igång utan chocke förutsatt att

chockespjäll är helt uppställt och att du passar

med att ge små extra doser bensin med små

gaspådrag. :oops:;)

Link to comment
Share on other sites

Oj då kan det bli nya saker att kolla, om den tänder till

så är det säkert något som inte är rätt med tändsystem,

förrsten har du kollat att det kommer fram bensin i

förgasaren, ta bort luftrenaren och tryck på samma

ställe som gasstaget sitter infäst, du ger alltså manuell

gas med handen i motorrumet. :roll:

Du skall inte ha någon tändning på eller nogot annat,

kolla bara manuellt om det sprutar bensin ner i förgasar-

insug. :?

Har du tillgång att låna en tändspole så kan du snabbt

konstatera om det är något fel på den, det finns massor

av andra saker i tändsystem, men vi startar med detta. ;)

Link to comment
Share on other sites

Det sitter någon brytarlös variant av tändning. Jag ska prova att byta tändspole. Jag plockade bort bränslefiltret igår för att kolla så det inte var stopp i det. Det sitter en fyrportsförgasare monterad, vet inte vad det är för variant. jag hittar ingen märkning på den, ska vara en holly enl förra ägaren. Det var ett ganska rejält tryck på bränslet som kom ut när jag lossade filtret. Men filtret kan man med lätthet blåsa igenom. Jag ska kolla om jag ser någon bensin när man "gasar". Jag har besiktning snart så nu börjar man bli närvös att hon ska bli klar i tid :shock:

Link to comment
Share on other sites

:) Bilen gick som en klocka igår, :? Konstigt... Undrar vad det är för förgasare, jag hittar ingen märkning... Jag "gasade" för hand och tittade ner i förgasaren (med motorn avstängd) för att se om det kom något bränsle, till en början gjorde det inte det sen kom det :?::?::?: Och då startade bilen direkt, trots avsaknaden av choke...
Link to comment
Share on other sites

Hej det var härligt att höra att den går, att den inte gick

kan vara att bränslet går tillbaka i bensinsystemet, det

är oftast backvetilen som är inbyggd i bensinpumpen

som inte stänger helt, ingen fara på taket, pumpen

slutar inte fungera men kan kanske få jobba lite extra

då den skall pumpa fram bensinen. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...