Jump to content

Ytbehandling


Lasse cmc 625

Recommended Posts

Jag har försökt att få rätt ytbehandling av vissa komponenter till min 65:a, och när det gäller huvgångjärnen och huv låset t.ex, ska de ju vara fosfaterade och inte förzinkade. Det finns firmor i Sverige som gör sådant, men kanske inte för hobbyfordon i första hand utan till industri. I USA är det väldigt vanligt att de målar, enligt tidigare inlägg. Ofta är våra "svenska" bilar målade i motorrummen och försök då hellre färgborttagning, Bums t.ex, än blästring om man ska lämna in för t.ex fosfatering.

Link to comment
Share on other sites

Har man lite rost så fixar inte bums detta, då går det bra att glasblästra det förstör inte ytan men får bort rosten och ger en bra grund för exempelvis fosfatering. Jag själv använder eastwoods oxisolv för att lägga en zink fosfatering på mindre detaljer, fungerar utmärkt. Sedan är det bara att inolja eller lägga på en halvblank klarlack, då ser detaljerna ut att vara inoljade för jämnan.

JL

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...