March 15, 200322 yr comment_179 Jag har försökt att få rätt ytbehandling av vissa komponenter till min 65:a, och när det gäller huvgångjärnen och huv låset t.ex, ska de ju vara fosfaterade och inte förzinkade. Det finns firmor i Sverige som gör sådant, men kanske inte för hobbyfordon i första hand utan till industri. I USA är det väldigt vanligt att de målar, enligt tidigare inlägg. Ofta är våra "svenska" bilar målade i motorrummen och försök då hellre färgborttagning, Bums t.ex, än blästring om man ska lämna in för t.ex fosfatering.
March 16, 200322 yr comment_188 Har man lite rost så fixar inte bums detta, då går det bra att glasblästra det förstör inte ytan men får bort rosten och ger en bra grund för exempelvis fosfatering. Jag själv använder eastwoods oxisolv för att lägga en zink fosfatering på mindre detaljer, fungerar utmärkt. Sedan är det bara att inolja eller lägga på en halvblank klarlack, då ser detaljerna ut att vara inoljade för jämnan.JL
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.