Jump to content

Recommended Posts

Hejsan som nybliven Mustang ägare blev jag lite nyfiken när jag fick se att min bil var svensk såld, den är uttagen 6609 och är en Fastback 66a 289 4v.

Hur är det med värdet på dessa bilar( Svensksåld VS Importerat) och hur många var det som såldes i Sverige på tiden när det bagav sig??

Jag läste någonstans att dom var rätt bra utrustade och det tycks ju stämma.

Tack på förhand

Att den är registrerad 6609 är inte något bevis för att den är svensksåld, även om det är högst troligt att den är det. Det förekom ju privatimport även på den tiden, menar jag.

Jag skulle även påstå att värdet mellan en svensksåld och en privatimporterad inte skiljer något, om det är samma skick och motsvarande utrustning på bilarna. Det är bara det att det är roligt att kunna följa upp alla tidigare ägare på en svensksåld bil.

Svensksålda 66 Fastback hade som sagt en del utrustning som standard: 289-4V, 4-växlat, konsol, rally-pac, styrsnäcka med färre rattvarv, exportstag i motorrummet, hårdare fjädrar/stötdämpare (5-blads bakfjädrar) osv.

Valiant och Dart var dom USA-bilsmodeller som sålde bäst i Sverige 1966, och Mustang kom på tredje plats enligt siffror jag sett i en bok jag har. Jag har för mig att det såldes ca 400st Mustang det året, men en del av dom var kvarblivna 65:or. Likadant fanns det 66:or som inte blev sålda under 1966, utan hamnade i statistiken för 1967, så det går inte att läsa ut något exakt antal ur den boken.

Dom svensksålda bilarna är ofta i samma chassienummerserie (chassienummerna efter varandra alltså). Det beställdes hem ett antal bilar med likadan utrustning som ställdes på något centrallager i Sverige för att korta ner leveranstiden. En gissning är att ungefär 25% av dom var Fastback.

Jag äger själv en -66 Fastback, men den kom inte till Sverige förrän 1970.

Om du har lust får du gärna tala om chassienumret på din bil (Jag kan eventuellt verifiera att den är svensksåld).

Hej och grattis till ditt bilköp!

Jag är själv på jakt efter en Mustang Fastback 65-66 och såg din fråga när jag var inne på sidan och letade bil. Om vi förutsätter att din bil gick för export direkt efter tillberkning bör det framgå på din "Vehicle Certification Tag" Om numret under DSO (Domestic Special Order) är mellan 11-89 har din bil förmodligen tagits hem privat. Börjar det däremot på 9 skulle jag gissa att bilen tillverkades under "Foreign Special Order" och då möjligtvis för Sverige.

Mvh/ Tony

cmc2999: Nej, jag har mest inriktat mig på -66, eftersom jag själv äger en sådan. Det mesta stämmer nog in på 65:or också.

Det är också lite intressant att titta i CMC:s matrikel. Där kan man se bilar som ligger i samma chassienummerserie (till exempel, om det finns 7 bilar inom 25 nummer). Det är ju sannolikt svensksålda bilar.

Boken jag pratar om heter "Begagnade bilar 1965-70" och är skriven av Jan Ullén. Där finns statistik över hur många bilar som registrerades i Sverige (uppdelat per modell) under 60-talet.

...Det är också lite intressant att titta i CMC:s matrikel. Där kan man se bilar som ligger i samma chassienummerserie (till exempel, om det finns 7 bilar inom 25 nummer). Det är ju sannolikt svensksålda bilar.

Boken jag pratar om heter "Begagnade bilar 1965-70" och är skriven av Jan Ullén. Där finns statistik över hur många bilar som registrerades i Sverige (uppdelat per modell) under 60-talet.

Jag har tänkt i samma banor som du beträffande chassinumren, att sådana nummer som ligger nära varann borde vara svensksålda bilar.

För övrigt ber jag att få tacka för upplysningen om boken. Det blir att försöka komma över ett ex.

Mvh

Bosse

På bilregistret kan man beställa förteckning på samtliga föregående ägare till pris runt 1500:- .Då drar de fotokopior på samtliga reg bevis . I chassie nr framgår det om det är en export bil . Finns win dekodrar på nätet men jag har ingen aktuell addr för närv . Kolla klubbens länk eller teknik sidor .