Jump to content

Recommended Posts

Jag beställde lite delar från California Mustangs via en kompis i Oregon. Och han skickade det i sin tur till mig privat med båt, sk. "Economy (Surface) Parcel Post" och det skulle ta ca 4-6 veckor. Det tog till att börja med nästan 5 veckor innan paketet hade kommit till västra sidan av USA. Och det har ännu inte kommit hit. Dvs paketet har vart på väg i ca 8 Veckor. :(

Så min fråga är nu: hur lång tid brukar själva skeppningen av paketen ta? (skickades från New Jersey d 10 april). Och kan man spåra det efter att det har lämnat staterna? :?::?:

Mitt rekord för "Economy Mail" är 93 dagar så Du kan ha en lång väntan kvar. Det normala enligt den Amerikanska posten är 8-10 veckor med tullklarering i mottagarlandet och annat (Ja, de säger 4-6 veckor men det är nog bara gåvopaket och annat tullfritt som går så "fort").

Om Du har tullblanketter och USPS tracking number går det nog spåra paketet.

Jag tar bara till "Economy mail" om det handlar om tunga och/eller skrymmande grejer som jag inte behöver de närmaste månaderna. Så fort det är bråttom använder jag "Global Air Mail/Air Letter Post" eller "Global Priority Mail".

P.S. Den svenska posten är ett under av snabbhet, precision och tillförlitlighet i jämförelse med den amerikanska.

Ja de låter ju inte så kul... :(

Angående tullen så kan man ju alltid hoppas att det slinker igenom då de borde kunna klassas som gåva. Men man vet ju aldrig ;)

Jag har bara Label # och jag har inte fått napp mer än på USPSs sida och där står det "International Dispatch" som status vilket jag tolkar som det inte gårt att spåra längre med deras tjänst.. :?

Nåt annat ställe som borde funka? Posten funkar inte... :(

Jag brukar be den som sänder paket som kräver tulldeklaration att ange ett värde under de 500 kr som accepteras som gåva och också kryssa i gåvorutan på tulldeklarationen. Det fungerade bra när jag bodde i South Carolina och skickade grejer hem till kompisar i Sverige, och även när jag efter hemkomsten köpt prylar på eBay av diverse säljare. Det kanske verkar som om man har släkt och vänner både här och där som kommer ihåg ens födelsedag vid väldigt olika tidpunkter på året. :)

USPS "tracking service" är inte särskilt bra om man jämför med t.ex. UPS. De har naturligtvis lagt ut transporten över Atlanten till någon annan och därmed brister spårbarheten. Då kan det vara bra att ha numret på tulldeklarationen som din polare i Oregon måste ha fyllt i när han skickade paketet.

Jag har en kopia på kvittot för frakten, men det står inget om nåt sånt där, men de kanske de inte borde heller. Vet heller inte om han kryssa i gåvorutan som du skriver om, men jag får la fråga. Om inte så ska jag be att han gör det nästa gång.

Tack för hjälpen

• Create New...