Jump to content

Recommended Posts

för ca en vecka sedan började aampmätaren få fnatt under färd slog åt vänster med hyfsat jämna slag. Stannar kliver ur och kollar då funkar inte parkeringslyset samt baklyset men övrigt fungerar.

Och det låter lite om ljusströmbrytaren. stänger av lyset åker hem kollar igen

Nu fungerar allt igen :D

Lite svårt att felsöka på något som fungerar ;)

Igår samma sak men nu är felet kvar Kan det vara ljusomkopplaren som

lagt av då jag mäter lite på den så får jag ca 60 ohm på ett par ställen

där jag tror det ska sitta inbyggda säkringar :?:

Att tillägga är att jag har kört med relä till hel och halvljus i 2år.

men den kanske kan haverera ändå :cry:

Är det någon som kan bekräfta att felet formodligen ligger i omkopplaren

eller har någon annan teori

Om du har relä till hel/halv-ljuset, styrs väl dessa relän av de orinarie (gamla) kablarna som tidigare gick direkt till lamporna? Om så, påverkar dessa inte bakljus resp. parkeringsljus, utan dessa går troligen från omkopplaren direkt till resp lampa.

Det pilliga blir (?) att lägga en slav-kabel från utgående på strömställaren som ger 12 V och mäta när det pajar. Då vet du nog var felet ligger??

Enkel slav, är en grenkontakt på + slavkabel på stift, se bilden. ( Biltema 44-038, 10:-/5 st)

Nu är det ju visserligen inte exakt samma strömbrytare i min 69'a så det kan ju skilja lite från din strömbrytare hur det är kopplat och hur stiften är märkta, men jag antar att det inte skiljer så mycket att det blir helt ojämförbart.

för ca en vecka sedan började ampmätaren få fnatt under färd slog åt vänster med hyfsat jämna slag.

Generatorremmen slackar? Laddningsproblem? Kraftigt oregelbundet strömuttag? Kan vara ett problem helt separat från det andra. En koll av generatorn och spänningsregulatorn borde ge svar på det.

Stannar kliver ur och kollar då funkar inte parkeringslyset samt baklyset men övrigt fungerar.

...

där jag tror det ska sitta inbyggda säkringar :?:

Det sitter två överbelastningsskydd strömbrytaren, en på 15A och en på 18A. Den senare skyddar hel- och halvljus och den första skyddar parkerings- och bakljus men också signalhorn, instrumentbelysning (mätare, klocka, radio), belysning i växelväljare om det är en automat, sidomarkeringsljus, nummerskyltsbelysning, belysning i tändningslås, plus kanske något annat som jag kanske glömmer just nu.

Så, om det bara var parkerings- och bakljus som försvann så lutar jag åt att det är kontakt/oxidationsproblem antingen i strömbrytaren eller i någon kontakt, dvs inget fel på överbelastningsskydden.

... så får jag ca 60 ohm på ett par ställen

där jag tror det ska sitta inbyggda säkringar :?:

Jag har mätt på två olika strömbrytare, bara på 15A överbelastningsskyddet mellan stiften A och B, och bara fått någon enstaka ohm. Jag har ingen lös ljusknapp så jag kan inte "slå på lyset" och mäta över 18A kretsen, men så högt motstånd som Du mätt upp får jag bara över reostaten för innerbelysningen (mellan stiften I och R).

UPPDATERING

Jag hittade en isärtagen strömbrytare, och mellan stiften H, P och I sticker det upp en liten metalldel som visade sig vara andra sidan av 18A brytaren, men inte heller här fick jag mer än någon ohm.

Nu är det löst :D

Det var Svedis som blev närmast

Jag tog den lite tuffa vägen ;)

Tog bort instrumentpanel och dashboard.

Tog bort ljusomkopplaren och direkt koppla inkommande med det stift som

ska försörja baklysen, parkering samt lampa till växelväljaren.

Var blir det varmast och på det sättet hitta felet

Tack för engagemanget :D

Av nyfikenhet, vad var det som var fel?[/quote

Tja en gammal "krigsskada" en kabel som går till hazarden var skadan som i sin tur blivit varm mot kabeln till belysning till lampa i automaten så felet var igentligen uppe i rattstången. och har dragit tjuvström länge för nu får jag

bättre respons på amperemätaren :D

Felet vid sommen runt var dålig kontakt på kabeln från batteriets minuspol till grenrör, ser nu mera till att det inte får ärga där samt en extra jordning mot chassit.

Skönt att felet löste sig besiktning på Torsdag

Skulle lysena sluta fungera inför Rättvik så får man väl hänga dit

några gammla karbidlampor ;)

Av nyfikenhet, vad var det som var fel?[/quote

Tja en gammal "krigsskada" en kabel som går till hazarden var skadan som i sin tur blivit varm mot kabeln till belysning till lampa i automaten så felet var igentligen uppe i rattstången. och har dragit tjuvström länge för nu får jag

bättre respons på amperemätaren :D

Felet vid sommen runt var dålig kontakt på kabeln från batteriets minuspol till grenrör, ser nu mera till att det inte får ärga där samt en extra jordning mot chassit.

Skönt att felet löste sig besiktning på Torsdag

Skulle lysena sluta fungera inför Rättvik så får man väl hänga dit

några gammla karbidlampor ;)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...