May 25, 200717 yr comment_40089 för ca en vecka sedan började aampmätaren få fnatt under färd slog åt vänster med hyfsat jämna slag. Stannar kliver ur och kollar då funkar inte parkeringslyset samt baklyset men övrigt fungerar.Och det låter lite om ljusströmbrytaren. stänger av lyset åker hem kollar igenNu fungerar allt igen Lite svårt att felsöka på något som fungerar Igår samma sak men nu är felet kvar Kan det vara ljusomkopplaren somlagt av då jag mäter lite på den så får jag ca 60 ohm på ett par ställendär jag tror det ska sitta inbyggda säkringar Att tillägga är att jag har kört med relä till hel och halvljus i 2år.men den kanske kan haverera ändå Är det någon som kan bekräfta att felet formodligen ligger i omkopplareneller har någon annan teori
May 25, 200717 yr comment_40104 Om du har relä till hel/halv-ljuset, styrs väl dessa relän av de orinarie (gamla) kablarna som tidigare gick direkt till lamporna? Om så, påverkar dessa inte bakljus resp. parkeringsljus, utan dessa går troligen från omkopplaren direkt till resp lampa.Det pilliga blir (?) att lägga en slav-kabel från utgående på strömställaren som ger 12 V och mäta när det pajar. Då vet du nog var felet ligger??Enkel slav, är en grenkontakt på + slavkabel på stift, se bilden. ( Biltema 44-038, 10:-/5 st)
May 25, 200717 yr comment_40115 Hej.Det kan nog vara dragströmbrytaren, den har vällåkt in och ut några gånger, kan jag tro.
May 26, 200717 yr comment_40139 Nu är det ju visserligen inte exakt samma strömbrytare i min 69'a så det kan ju skilja lite från din strömbrytare hur det är kopplat och hur stiften är märkta, men jag antar att det inte skiljer så mycket att det blir helt ojämförbart.för ca en vecka sedan började ampmätaren få fnatt under färd slog åt vänster med hyfsat jämna slag. Generatorremmen slackar? Laddningsproblem? Kraftigt oregelbundet strömuttag? Kan vara ett problem helt separat från det andra. En koll av generatorn och spänningsregulatorn borde ge svar på det.Stannar kliver ur och kollar då funkar inte parkeringslyset samt baklyset men övrigt fungerar....där jag tror det ska sitta inbyggda säkringar Det sitter två överbelastningsskydd strömbrytaren, en på 15A och en på 18A. Den senare skyddar hel- och halvljus och den första skyddar parkerings- och bakljus men också signalhorn, instrumentbelysning (mätare, klocka, radio), belysning i växelväljare om det är en automat, sidomarkeringsljus, nummerskyltsbelysning, belysning i tändningslås, plus kanske något annat som jag kanske glömmer just nu.Så, om det bara var parkerings- och bakljus som försvann så lutar jag åt att det är kontakt/oxidationsproblem antingen i strömbrytaren eller i någon kontakt, dvs inget fel på överbelastningsskydden.... så får jag ca 60 ohm på ett par ställendär jag tror det ska sitta inbyggda säkringar Jag har mätt på två olika strömbrytare, bara på 15A överbelastningsskyddet mellan stiften A och B, och bara fått någon enstaka ohm. Jag har ingen lös ljusknapp så jag kan inte "slå på lyset" och mäta över 18A kretsen, men så högt motstånd som Du mätt upp får jag bara över reostaten för innerbelysningen (mellan stiften I och R).UPPDATERINGJag hittade en isärtagen strömbrytare, och mellan stiften H, P och I sticker det upp en liten metalldel som visade sig vara andra sidan av 18A brytaren, men inte heller här fick jag mer än någon ohm.
May 26, 200717 yr Author comment_40146 Nu är det löst Det var Svedis som blev närmastJag tog den lite tuffa vägen Tog bort instrumentpanel och dashboard.Tog bort ljusomkopplaren och direkt koppla inkommande med det stift somska försörja baklysen, parkering samt lampa till växelväljaren.Var blir det varmast och på det sättet hitta feletTack för engagemanget
May 26, 200717 yr comment_40154 Var blir det varmast och på det sättet hitta feletAha, du felsökte på samma sätt som när vi åkte rallyt i Tranås förra året (kollade var det blev varmast, den gången var det väl kablarna till startrelät som det rök om)? http://www.mustangclubsweden.com/vatter ... %20034.jpgFörlåt Janne, jag skojar bara lite med dig.
May 26, 200717 yr comment_40165 Finns inte ett problem som detta forum inte kan lösa. Samma erfarenhet av http://volvovalp.ifokus.se/där vi dryftar allt som rör terrängbilar, typ min C202 ( "Volvo valp") som har bekymmer med framdrivningen.Janne, hoppas lysena fungerar till Rättvik!!/svedis
May 27, 200717 yr Author comment_40175 Av nyfikenhet, vad var det som var fel?[/quoteTja en gammal "krigsskada" en kabel som går till hazarden var skadan som i sin tur blivit varm mot kabeln till belysning till lampa i automaten så felet var igentligen uppe i rattstången. och har dragit tjuvström länge för nu får jagbättre respons på amperemätaren Felet vid sommen runt var dålig kontakt på kabeln från batteriets minuspol till grenrör, ser nu mera till att det inte får ärga där samt en extra jordning mot chassit.Skönt att felet löste sig besiktning på TorsdagSkulle lysena sluta fungera inför Rättvik så får man väl hänga ditnågra gammla karbidlampor
May 27, 200717 yr comment_40203 Av nyfikenhet, vad var det som var fel?[/quoteTja en gammal "krigsskada" en kabel som går till hazarden var skadan som i sin tur blivit varm mot kabeln till belysning till lampa i automaten så felet var igentligen uppe i rattstången. och har dragit tjuvström länge för nu får jagbättre respons på amperemätaren Felet vid sommen runt var dålig kontakt på kabeln från batteriets minuspol till grenrör, ser nu mera till att det inte får ärga där samt en extra jordning mot chassit.Skönt att felet löste sig besiktning på TorsdagSkulle lysena sluta fungera inför Rättvik så får man väl hänga ditnågra gammla karbidlampor
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.