Jump to content

Recommended Posts

Hej alla.

Har ett problem med mitt ljus på min mach 1 -69.Halvljus och parkering fungerar utan problem men så fort jag sätter på helljuset så slocknar allt ljus fram.

Bakljusen fungera fortfarande.Kan det vara dragströmbrytaren (ny nos)som inte pallar?

Kretsbrytaren (18A) borde inte lösa ut omedelbart, men att säga att det nog inte är ljusreglaget är kanske att vara kaxig i överkant, men ... jag bytte ljusomkopplaren på golvet häromdagen ... Jag hade heller inget helljus ... och inget halvljus heller för den delen. Lätt att kolla, bara att bygla över nere vid omkopplaren.

Röd/gul ledning är ström från ljusreglaget, röd/svart ledning går till halvljuset, två grön/svart ledningar, den ena går till helljuset den andra går till heljusindikatorn i instrumentet.

Hej.

Låter konstigt om den nya skulle vara felaktig, men det

finns den möjligheten. :roll:

Är det när du trampar på fotomkopplaren för att byta som

det händer, mitt råd är att du börjar att leta vid omkopplaren

på golvet, koppla bort tråden till helljus. :?

Kolla om det byter från halv med parkering till bara parkering

när kabeln är frånkopplad till hel-ljus, låt det läget vara kvar

och koppla på tråden till hel. :roll:

Slocknar parkering och du inte får hel-ljus så har du kortis

någonstans, svårt att säga var men någonstans på vägen

ut till framljusen. :?

Har du relä för hel o halv ljus :?:

Du kan också testa att byta plats på de yttre kablarna på fot-

omkopplaren, den i mitten är strömförsörjning till både hel o halv

så du får bara spänning på mittenkabel vid fullt utdragen brytare

sedan är det omkopplaren på golvet som väljer sida höger halv o

vänster hel. :shock:

Parkerings ljuset skall egentligen inte påverkas av hel o halv då

parkering ligger i första läget på dragströmbrytaren. :roll:

Kolla med att koppla bort den ljusbild hel eller halv som gör

att parkering slocknar till att börja med. ;)

Det blev som vanligt rörigt när jag försöker att förklara, hör av

dig igen efter att du kopplat bort för att se om parkering stannar

i båda lägena. ;)

Parkerings ljuset skall egentligen inte påverkas av hel o halv då

parkering ligger i första läget på dragströmbrytaren. :roll:

Riktigt, hel- och halvljus har inget med parkeringsljuset att göra, det är till och med så att parkeringsljuset slocknar när man drar på huvudstrålkastarna.

Kolla med att koppla bort den ljusbild hel eller halv som gör

att parkering slocknar till att börja med. ;)

Det blev som vanligt rörigt när jag försöker att förklara, hör av

dig igen efter att du kopplat bort för att se om parkering stannar i båda lägena. ;)

Som sagt, parkeringsljuset ska slockna när man slår på huvudstrålkastarna, kolla i Fords elschema där det även finns en skiss på hur ljusreglaget är konstruerat.

Jag hade en del huvudbry med detta i förra veckan då både hel- och halvljus la av helt för mig, men efter konsultation av sagda elschema så förstod jag hur det hängde ihop.

Uppdatering: Såg just att det står i "Owner's Manual" också.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...