Per-69 June 28, 2007 Report June 28, 2007 Hej alla.Har ett problem med mitt ljus på min mach 1 -69.Halvljus och parkering fungerar utan problem men så fort jag sätter på helljuset så slocknar allt ljus fram.Bakljusen fungera fortfarande.Kan det vara dragströmbrytaren (ny nos)som inte pallar? Citera
Nenne June 28, 2007 Report June 28, 2007 Kretsbrytaren (18A) borde inte lösa ut omedelbart, men att säga att det nog inte är ljusreglaget är kanske att vara kaxig i överkant, men ... jag bytte ljusomkopplaren på golvet häromdagen ... Jag hade heller inget helljus ... och inget halvljus heller för den delen. Lätt att kolla, bara att bygla över nere vid omkopplaren.Röd/gul ledning är ström från ljusreglaget, röd/svart ledning går till halvljuset, två grön/svart ledningar, den ena går till helljuset den andra går till heljusindikatorn i instrumentet. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 28, 2007 Report June 28, 2007 Hej.Låter konstigt om den nya skulle vara felaktig, men detfinns den möjligheten. Är det när du trampar på fotomkopplaren för att byta somdet händer, mitt råd är att du börjar att leta vid omkopplarenpå golvet, koppla bort tråden till helljus. Kolla om det byter från halv med parkering till bara parkeringnär kabeln är frånkopplad till hel-ljus, låt det läget vara kvaroch koppla på tråden till hel. Slocknar parkering och du inte får hel-ljus så har du kortisnågonstans, svårt att säga var men någonstans på vägenut till framljusen. Har du relä för hel o halv ljus Du kan också testa att byta plats på de yttre kablarna på fot-omkopplaren, den i mitten är strömförsörjning till både hel o halvså du får bara spänning på mittenkabel vid fullt utdragen brytaresedan är det omkopplaren på golvet som väljer sida höger halv ovänster hel. Parkerings ljuset skall egentligen inte påverkas av hel o halv dåparkering ligger i första läget på dragströmbrytaren. Kolla med att koppla bort den ljusbild hel eller halv som göratt parkering slocknar till att börja med. Det blev som vanligt rörigt när jag försöker att förklara, hör avdig igen efter att du kopplat bort för att se om parkering stannari båda lägena. Citera
Nenne June 28, 2007 Report June 28, 2007 Parkerings ljuset skall egentligen inte påverkas av hel o halv dåparkering ligger i första läget på dragströmbrytaren. Riktigt, hel- och halvljus har inget med parkeringsljuset att göra, det är till och med så att parkeringsljuset slocknar när man drar på huvudstrålkastarna.Kolla med att koppla bort den ljusbild hel eller halv som göratt parkering slocknar till att börja med. Det blev som vanligt rörigt när jag försöker att förklara, hör avdig igen efter att du kopplat bort för att se om parkering stannar i båda lägena. Som sagt, parkeringsljuset ska slockna när man slår på huvudstrålkastarna, kolla i Fords elschema där det även finns en skiss på hur ljusreglaget är konstruerat.Jag hade en del huvudbry med detta i förra veckan då både hel- och halvljus la av helt för mig, men efter konsultation av sagda elschema så förstod jag hur det hängde ihop.Uppdatering: Såg just att det står i "Owner's Manual" också. Citera
Per-69 June 29, 2007 Author Report June 29, 2007 Tack för alla tips,kom på vad problemet var, kontakterna ute på helljuslampan var vända kontaktstycket fick vridas 180 grader. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 29, 2007 Report June 29, 2007 Hej.ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ sådana fel ska det vara, lättlagat. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.