Jump to content

Hjälp! Vad behövs för byta 6:an mot en V8:a?


MatsLi

Recommended Posts

Är det någon som vet exakt vad som behövs och var det kan köpas. Gärna bilder på prylarna som behövs. Vad brukar krångla när man byter till V8:a?

Har en Mustang 69 HT med troligen 250 motor och C4 aut. Bilen är på väg från Ca och beräknas vara hemma i slutet av oktober. Växellådan har jag förstått går att behålla så att befintlig kardan kan vara kvar.

Jag vill endast sätta i en otrimmad 302. Antar att befintlig bakaxel håller.

Jag antar att jag behöver köpa motorfästen (ramfästen)+ motorkuddar, gasreglage? Kuggkrans (vilken modell). Jag fattar ingenting. Finns det ingen hemsida med bilder?

Kan man köpa en nyare 302 från runt -80? Passar den till min låda?

Jag tänkte leja bort arbetet men vill skaffa alla prylar till mekanikern först.

Link to comment
Share on other sites

Åka till veckoträffen verkar lockande. Jag vill nog ha med min Mustang första gången. Det blir nog naturligare att prata med medlemmarna då.

Bilen kommer inte från Kalifornien förrän om några veckor.

I övrigt har jag fått väldigt många tips och vet nu vilka delar som behöver införskaffas:

Turbin, kåpa, kuggkrans, främre rör + komplett avg.sys, motorramsfästen, motorkuddar. Eventuellt kylare. I övrigt skall tydligen

framvagn, bakaxel och bromsar vara tillräckligt dimensionerade på en 69:a för en standard-V8.

Tack för tipsen.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

På en 69a som är utrustad med 250 motor är alla delar samma

som en som är utrustad med 302.

Det som behöver bytas är i princip endast motor och motorfästen

eventuelt så blir det ett mindre problem med gasreglaget i

motorum då det inte stämmer i kick stag till automatlådan.

Att komma till våran veckoträff med något annat änn Mustang

under vinterhalvåret är helt ok.

På våran träff den 7/10 var det i alla fall 3 Mustanger sedan kunde

vi räkna till 10 vardagsbilar.

Anledningen till att vi träffas under hela året är att vi kan diskutera

lösningar och få idé er till lösningar under vintern.

Framförallt så får vi träffas och glömma vardagen en stund och

drömma om nästa sommar.

Du är välkommen med eller utan MUSTANG. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej, ditt svar stämmer inte överens med Per B cmc538 under ämne transmissioner "Spränskiss till C4 önskas".::::

"Billigare att köpa en komplett C4 för 8'a för det är svårt att hitta en lös kåpa till den lådan

Dessutom rätt årsmodell för kåporna och C4'or skilljer sig mellan årsmodeller.

Det finns 2 olika kåpor. En för 157kuggs startkran och en för 164kuggar.

Kåporna finns dessutom med 2 olika bultmönster för växellådan.

Alltså bör det då bli 4 olika varianter av kåpor men jag är inte 100% på detta.

Likaså Turbin

Turbiner finns med olika bultmönster för olika startkransar

Motorrams fästen är 69-70 endast

Du måste ha en ny Blockplatta mellan motor och låda

Den blockplattan måste dessutom matcha den C4 kåpan du monterar"

Link to comment
Share on other sites

Hej igen.

Det kan säkert vara rätt det du skriver men sitter det inte

en C4 i bilen redan :?: .

Det är nämligen så att det är lättare att skaffa en motor

som passar den lådan du har änn att dribbla med olika

delar. :?

Om du vill så kan du få ett telefon nr till en person som

gjort just detta på en 70 Sports roof. :roll:

När han gjorde sin konvertering så behövdes inte mer änn

det jag skrivit tidigare. :wink:

Att Pelle Berglund är proffs på automat lådor kan jag inte förneka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...