Jump to content

Recommended Posts

Jaha, uppstart av 289:an på min -68. Dags att finputsa inför Ponytour.

Men startmotor bara gick och gick, även när jag vred av tändningen. Knackade på relät och samma sak vid nästa start. Sedan ramlade underdelen av!!

Nå, var hittar jag nytt imorgonbitti? Stockholm eller norr därom.

Är det Hancen racing som gäller? :--

  • Svar 54
  • Skapad
  • Senaste Svar

Top Posters In This Topic

Tusen urk.

Nytt relä. Startförsök och startmotorn bara går och går....

Måste vara kortis i tändningslåset?? Var hittar man ett sådant i ett nafs??

Hej.

Om det är kortis i tändningslåset och startmotorn

drar hela tiden så kan du lättast kolla detta genom

att ta bort en av de tunnare elkablarna på startrelä. :?

Stannar startmotorn dvs kontakten från tändlås

bryts så ligger troligen felet i låset. :shock:

Har du otur så har det nya startreläet redan felet

från tillverkaren och du kanske skall be om ett

nytt i utbyte. :roll:

Fel på nya startrelän är inte ovanligt. ;)

Närmar mig felet??

Kollade tändningslåset och dess utgående stift. verkar fungera dvs allmänström på i körläge ( 1:a läget) samt till tändpolen. Vid start (2:a fjädrande läget) sluter utgående till relät ( kabel nr 32) samt allmänström stängs av. Korrekt?

Men ihopkopplat med kabelstammen så drar ej startrelät! Det ligger 7 V (obelastat) på nr 32 i körläget!! Och ingen 12 V i startläget.

Så jag tog bort 32:an från relät ( stiftet närmast batteriet), tjuvade från batteriets +-pol till relät och V8:an mullrade igång. Toppen. Monterade ordinarie sladd på relät och startkransen högg in! När motorn går är det nu inte 7 utan 12 V på 32:an. Så starta får jag göra manuellt vilket ju är det viktigaste. Men tusan vad som har hänt. Kan det vara i tändningslåset?? Verkar mysko. 32:an går väl från tändlåset och vänder i växelföraren ( dvs P eller N ska vara i). Men var hämtar den 12 v i körläget???

Förslag mottages tacksamt.

/Svedis :--

Slår startrelät till när du vrider nyckeln till tändningsläget eller ligger relät i hela tiden?

Kan det vara så enkelt att du kastat om sladdarna på startrelät när du bytte det, eller sitter anslutningarna kanske tvärt om jämfört med det gamla relät?

Fast det kanske du har kollat redan...? :oops:

Spänning på relät i körläget dvs 1:a läget!! Detta efter att bilen stått parkerad i 3 veckor! Vid första startförsöket drog relät i tändläget(= körläget). Men inte varje försök. Men det kan bero på att batteriet ej är fulladdat. Det konstiga är ( fast kanske inte med gamla bilar?), att det händer utan att jag ens öppnat huven. Men räknar ta hem den när regnet slutar ramla ner och kan då mäta lite bättre dvs se om det tjuvar i tändlåset med last på.

Förresten, vad heter underdelen på tändlåset, den med kopplingsplinten? Rosett eller?

  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Hej,

Plockar upp den här tråden för den beskriver mitt problem men tyvärr inte någon lösning.

Har startat bilen några gånger under vintern, utan problem.

När första provturen skulle gå av stapeln klickar det bara i startrelät.. :evil:

Aahh.. det gamla batteriet skulle ju ändå bytas ut...

I med det och nu går startmotorn igång....men stannar inte när man släpper nyckeln :twisted::twisted:

Nu har jag bytt startrelät och tändningslåset, kollat kablarna....men samma :evil::evil: fel fortfarande.

Vad har jag missat??

Är ganska sugen på en provtur...... :cry::cry:

/Björn

Jag hade samma problem. Är övertygad om att det berodde på att startrelät var dåligt jordat efter lackerat motorrum ock rostskydd i hjulhusen. Problemet försvann efter att jag försäkrat mig om att den var jordad. Berätta gärna hur det gått...

Jag har också haft samma problem med mitt startrelä. Den hade gjort sitt och ny införskaffades -07. Är det nån som vet hur länge den håller med tanke på att Oscarsson nämner att de tar stryk och blir brända? Ska man kanske ha en extra liggande i bilen?

Hej.

Nej det skall inte behövas något i reserv i bilen, jag har

det men det är JAG, det skall fungera utan några större

problem. 8)

Oftast är de som sitter i bilen samma som vid tillverkning,

kanske därför det händer en del just i nutid, jag vill påsstå

att delen är rena stenåldern alltså inget tekniskt under. :)

Jag har som sagt renoverat även sådant och det är inte

svårta att få den delen att fungera lika länge till. :shock:

Det som kan vara problemet med dessa är att det kan

bli oxid på elanslutningar och dessa bör kollas och rengöras,

jordfel är oxå vanligt, att det bränner fast kan oftast hänvisas

till att batterier som är eller kan vara kraftigare än normalt. :?

Jag vet vad ni tycker om det jag gjort reportage om, men

är man en erkänd Mustangnörd så är man. ;)

Hej,

Plockar upp den här tråden för den beskriver mitt problem men tyvärr inte någon lösning.

Har startat bilen några gånger under vintern, utan problem.

När första provturen skulle gå av stapeln klickar det bara i startrelät.. :evil:

Aahh.. det gamla batteriet skulle ju ändå bytas ut...

I med det och nu går startmotorn igång....men stannar inte när man släpper nyckeln :twisted::twisted:

Nu har jag bytt startrelät och tändningslåset, kollat kablarna....men samma :evil::evil: fel fortfarande.

Vad har jag missat??

Är ganska sugen på en provtur...... :cry::cry:

/Björn

Om startmotorn drar efter start, koppla bort den tunna kabeln på relät som drar startrelät . I mitt fall ( om jag kommer ihåg rätt) låg det spänning på sp startmotorn låg i hela tiden! Tar du bort kabeln och relät släpper, så kan felet ligga i tändlåset, men absolut inte i relät?

(På en annan motor bytte jag relä och startmotorn drog hela tiden. felet var, att tillverkaren bytt sida på de små anslutningarna så vid start fick relåt kräm "bakvägen" och drog. Därför bör man testa att koppla bort styrkabeln efter start). :--

Hej,

Tack för alla kommentarer!

Vid start så drar startmotorn fint men när man släpper nyckeln så att den återgår till tändningsläget så fortsätter startmotorn att dra.

Snabb som en gasell :shock: hoppar man fram och drar loss en av kablarna på startrelät.

Då stannar startmotorn och bilen går som vanligt...

Relät är bytt mot nytt från Hansen.

Har knackat på det, som skrivits tidigare, utan resultat. :cry:

Återstår tändningslåset.

Har bytt bottendelen mot ny från Hansen.

Ingen förändring. :evil:

Har läst kopplingscheman så att ögonen blör..men är ju ingen elektriker så... :oops::oops:

Ledsnade och skruvade bort hela instrumenteringen för att komma åt lite bättre..så nu får vi se i morgon. :D:D

/Björn

Hej.

Jag tror fortfarande att det är något fel på startrelä,

funktionen är enkel och det är långsökt att leta för

hårt. :?

Du kan testa relä med att ha nyckel i tändläge och

koppla en kabel mellan batteri plus och en av de

små kontackterna på reläets framsida. :?

Kabeln kan du hålla med fingrarna, skala av en cm

isolering på en kabelbit i båda ändar, kabeln kan

vara av samma typ som används till extraljus eller

liknade alltså inte specielt grov. :)

Håll ena änden på pluspolen batteri och den andra

på ett av de små stiften (kontakterna) på framsidan

av relä, låt originalkablarna sitta kvar, på ett av dessa

små kontakter så händer inget alls, på det andra

kontakten drar reläet och startmotorn går igång. :?

Så fort du fått fart på start så lyft ifrån test sladden,

på detta sätt kan man funktionstesta reläfunktion

och även testa att startmotorn drar. :?

Startar motorn så måste du stänga av med nyckel

då tändning är på. :?

Kom ihåg att ha växel i neutral läge eller friläge

innan test och STÅ INTE framför bilen när du gör

detta, ha parkeringsbroms åtdragen. :shock:

Om du har nyckel i tändläge så startar bilen och om

nyckel är i avstängt läge går bara startmotorn och

motorn skall då inte starta. ;)

Vilket jäkla pladder :roll: , är du osäker så låt bli. ;)

Hej!

När man monterar ett nytt relä, är det väldigt viktigt att man håller emot med

en nyckel på den innersta muttern på reläet, när man drar fast kablarna.

Annars drar man runt kontakten på insidan reläet. Dom kontakterna är nämligen

avfasade för att ge så stor kontaktyta som möjligt mot den dragande kontakten.

F-n vilket svammel det blev, men jag hoppas att infon. gick fram ändå.

Mvh.

pools

Har inte hunnit testa idag men jag tror nog att det är något i tändningslåset som inte fungerar.

Eftersom startmotorn slår till och vevar igång 289´an hur fint som helst.

Men den eländes startmotorn slutar ju inte gå fast att den fullgjort sin uppgift. :evil:

Min teori :shock: är att tändningslåset fortsätter att skicka ström till relät så att det inte "släpper" startmotorn.

Nåväl, i morgon söndag skall jag skruva tillbaka instrumentet.

(Strömbrytaren till ljuset fick också en välbehövlig upputsning)

Rätt var det är så kanske jag löser problemet med den ickefungerande innerbelysningen...

8)

Tack för alla kommentarer.....det är det som ger inspiration att fortsätta! :):D

Återkommer med upplösningen på dramat....

Som jag sa i mitt förra inlägg, var försiktig med att skruva fast kablarna till

reläet. Jag vet, jag har gjort det. Om startmotorn fortsätter att gå efter du

släppt nyckeln, är det troligt att startreläet fortfarande ligger på. Det kan bero

på att kontakterna i reläet bränner fast. Ibland går det med att man knackar

på reläet, men inte alltid.

Som Oscarsson tidigare har beskrivit hur reläet fungerar, borde du få få en aning

om hur det fungerar.

Mvh.

pools

Koppla bort tjocka kabeln från relät till startmotorn. Vrid nyckeln till startläget och lyssna om relät släpper när nyckeln återgår till tändläget.

Kommer "klicket" då relät släpper när du vrider nyckeln till stopp, vet du var du ska leta dvs i rosetten bakom nyckellåset. Lycka till. :--

Tack för tipset Svedis.

Startrelät klickar en gång när man vrider nyckeln till "startläget" men när man släpper händer inget mer. :cry:

För att få relät att släppa måste man dra loss en av kablarna.

Skickar med en bild på kontakten.

Den svarta kabeln, som är ihopkopplad med den röd/blåa går direkt till startrelät.

Kan detta vara en förbikoppling av "startspärren"??

Den svarta kabeln verkar ha ersatt en brun som hänger avklippt vid startrelät.

Obs! de bruna kablarna man ser på bilden är högtalarkablar.. :oops:

Nej nu går det runt i skallen.. :shock::roll::oops:

Är det någon som har tips? För snart måste jag hitta en elektriker...

/Björn

Koppla bort tjocka till startmotorn, behåll den från batteri till startrelät.

En av de små kablarna in i relät ( främre vid normalt montage) är "start". Ta loss den, koppla den på voltmätaren. ger den 12 V endast vid vridning av nyckeln till start? Då ok. Om den fortfarande ger 12 V efter du släppt nyckeln, fel i tändlåset.

Om Ok, montera tillbaka och nu ska relät "dra" om det är helt vid vridning av nyckeln till "start". Den andra lilla kabeln på relät ska i start dvs när relät drar, ge 12 volt till tändspolen ( lite "startbooster"). Annars har ju spolen ca 7 V. Den kabeln kan du koppla bort när du testar.

Hej,

Ja det är inte helt enkelt att få till bilder på kabelhärvan, trots att hela instrumentet är borta.

Den blå/röda kabeln är "original" och går ned till "neutralstartspärren" på lådan.

Det är en svart kabel som är påkopplad "strömtjuven", och den går direkt till startrelät där den troligen ersätter en brun kabel (som hänger där avklippt).

Skall prova Svedis "testschema" ikväll.

Vad skulle man göra utan detta fantastiska forum :?::?:

Slita sitt hår :!::!: Det som finns kvar alltså. ;)

/Björn

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.




×
×
  • Create New...