pools May 22, 2009 Report Share May 22, 2009 Nu till Pools fråga.Vet inte om du har använt en voltmätare eller universal instrument men det kan vara ett bra hjälpmedel. Det kan avslöja kanske en del frågetäcken när felet är framme. Du kanske har någon backspänning som du skrev till tändspolen via 12 Volten till radions minne ”säkring 3A”, då du har öppnat batterifrånskiljaren. Det kan beror på hur radion är spänningssatt från bilens 12 Volt.Mät på spolens + sidan när batteriet är inkopplat/frånkopplat och tändningen avslagen om du har någon spänning på spolen. Om inte, så är det OK. Men, har du spänning där så tar Pertronix skada under en längre tid vid stillastående motor.Lennart CMC 1507Som jag sa, det har inte krånglat nåt sen förra lördan. Efter jag bytte Initornhar det funkat utan problem. Varför jag fick felet från första början vet jaginte.Jag tycker också att bilen går bättre nu. Den är mer lättstartad, tjyvstannarinte som den brukade göra. Speciellt när motorn är varm. Det kanske varnåt fel på Ignitorn. Jag har dock inte plockat sönder startreläet än. Ska bli spännande och se omdet kan vara nåt fel där. Hursomhelst så funkar det nu. Och det är ju huvudsaken.Bara det nu inte blir samma fel imorron då vi har nästa träff.Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools June 4, 2009 Report Share June 4, 2009 ...på mej själv! Hej!Nu har jag drabbats av samma problem. Fel på startreläet. Jag vetinte om det är tredje eller fjärde reläet som jag har nu. Jag bytte senast förtvå år sen. I lördags hade vi en träff i Umeå. Jag kom dit och parkerade. Närjag vred av nyckeln, så går motorn fortfarande. Va, f-n? Kom ihåg att reläetkunde spöka, men det var ju nytt! Provade ändå att knacka på det ochmotorn dog. Nytt relä, och trasigt. Nu byter jag inte en gång till. Nu skruvar jagsönder det och reparerar. Enligt Oscarssons tidigare inlägg. Amerikanskkvallitet ger jag inte mycket för. Speciellt inte nytillverkat. Att amrisarna iannonser hänvisar till "made in US" är ju bara ett hån. Men det fattar dominte själva. Dom borde nån gång prova på japansk eller europeisk kvallitet.Då skulle dom få se på annat. Jag blir så sur på deras kvallitet! Det är såmånga grejjer jag köpt från USA som inte passat särskilt bra. Mycket dåligt faktiskt.Mvh.poolsNu har det hänt igen! Samma fel, startreläet håller kvar spänningentill tändningen efter man vridit av nyckeln. Varför kan man inte fixa felendirekt? Varför ska man vänta bara för att det funkar ibland? Om jag hadefixat reläet förra gången hade jag inte behövt få samma problem igen. Ochnaturligtvis precis under "balkörningen".Ignitorn brann upp denna gång. Förra gången la den bara av. Nu BRANN den.Jag luktar fortfarande bränd elektronik, när jag skriver detta. F-n, vad jagblir arg på mej själv. Att jag inte fixade felet första gången. Och nu finnsingen tid. Nästa träff är på lördag. Och imorron kväll måste jag hälsa på mingamla mor (93) som ligger på NUS i Umeå efter att ha fallit och brutit lårbenet.Nu löste jag tändningen med att sätta in brytarspetsar och kondensator. Turman har kompisar som jobbar på rätt ställen. (Tack Olov!)Problemet med startreläet får jag lösa med att plocka bort den ledning somska ge 12 V till tändspolen under starten. Då ligger spänningen då inte påefter att man vridit av nyckeln.Ett annat problem har också uppstått, men det postar jag på motorforumet.Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janne Holm CMC1740 June 4, 2009 Report Share June 4, 2009 Ignitorn kanske är lite överskattad min blev också överhettad och fick en konstig form så jag fick "slipa" om den men nu har jag satt tillbaks brytare igen, visserligen går faktiskt bilen lite sämre (hackar till något) på höga varv men det är nog bara en justeringsfråga. mätte aldrig in avståndet Rent slarv bara ni vet Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CMC 1061 Berra June 6, 2009 Report Share June 6, 2009 Tror nog inte den är överskattad. Bara känslig för fel eller störningar. Som all elektronik. Det gäller att allt funkar, om det ska hålla. Berra Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
pools June 6, 2009 Report Share June 6, 2009 Tror nog inte den är överskattad. Bara känslig för fel eller störningar. Som all elektronik. Det gäller att allt funkar, om det ska hålla. BerraVi får kolla det, jag ska prata med en inportör på måndag. Mvh.pools Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts