berne October 7, 2003 Report October 7, 2003 Har någon en aning om vad det kan kosta , att på en motorverkstad få plockat bort trimmet? Det är trimkam och förgasare som skall bort och ersättas med orginal ,samt en allmän översyn av motorn. Topparna är planade till högkomp. Behöver de bytas, för att få motorn att gå mjukt och rent? Vad tror ni ovanstående operation går på? Blir det kanske billigare att låta en motorverkstad hänga i en renoverad utbytesmotor? Vad kan det kosta och var får man gjort det i Västsverige? Mycket tacksam för tips!!! Citera
Emil November 2, 2003 Report November 2, 2003 tja , du förtäljer inte så mycket om vad du har för bil , eller motor.så på så sätt blir det ju väldigt svårt att pröva en gissning..mer info krävs.. Citera
Gäst November 3, 2003 Report November 3, 2003 Hej!Jag tor jag minns dina problem med din motor om det nu är samma problem forfarande?Det är väldigt dyrt och knappt lönsamt att ta tillbaka till orginalEn trimmad motor är alltid ett osäkert kort och du kan aldrig veta vad som gömmer sig under.Blocket kan vara vint,överborrat,sprickbildning i cylinderlopp mm.mmEtt nästan säkrare alternativ då du kanske inte mekar själv är att köpa en färdig och ordninggjord motor för ca 20-30.000. (*pust* jag vet)Att bara byta till nytt insug+kam+förgasare på din maskin går på ca 15.000Sedan kanske du behöver byta kolvar för jag gissar det är det du menar "högkomp".Topparna går inte plana så mycket att det blir hög kompression.Oftast sitter det 11:1 högkompkolvar. Minst 2-3000kr kostar det att byta domSedan vill motorverkstan ha för sina arbetstimmar och de brukar ligga på 600 kr/tim eller mera så det springer iväg!Oftast upptäcker dom mera fel på motorn när dom river den som måste åtgärdas.Jag hade en gång sneda stakar som var tvungna att bytas. 2000krUtsliten vev som måste slipas om. ca 1500-2000krEn annan gång hade jag ett block som var för utsliten i cylindrarna så det var bara att slänga. Fick ragga nytt block för 2000krI slutänden hamnar du iallafall på samma summa som en färdig motor och då har du ju din gammla motor änndå som det kan vara fel på.Så mitt råd är häng i en utbytesmotorDin trimmade maskin går ju dessutom att sälja som den är! Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.