Jump to content

Spricka i topp?? någon som vill hyra ut hyllvärmare???


olf_ironpower

Recommended Posts

Hej

Nu har man åkt på tråkigt fel på mustangen, som det är nu så cirkulerar inte kylvattnet i motorn,

jag blåste en topp packning och fick det fenomenet samt vatten i oljan så efter toppacknings byte kvarstår bara utebliven cirkulation genom kylaren.

motorn trycker ut vatten och bubblar lite genom kylarlocket innan termostaten öppnat.

När topparna va borta så kollade jag att dom va raka i en CNC fräs med indikatorklocka dom va .006mm böjda så det ska inte vara någon fara. kollade efter sprickor mellan ventiler men det fanns inga att se.

Är det någon som har ett par skapliga toppar liggandes som man kan hyra och för en peng och prova i felöknings syfte.

det är ju lite surt att handla toppar om det skulle visa sig vara blocket som är paj.

Mvh Olof

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta inlägget men då du konstaterat att inget fel på topparna

varför be om att få låna toppar du har säkert något annat galet

har du helt enkelt inte bara blåst packningen så med en ny går det kanske

klockrent igen. samt självklart kollat att vatten pumpen är helt just.

Vidare i samma ämne nedre slangen till kylaren kan dra ihop sig då den orginal innehåller en fjäder som kan ha gett sig och drar ihop sig och vatten flödet blir skitdåligt

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Nu får du ursäkta men håller verkligen topparna en skevhet på max 0.006mm - alltså 6 tusendelar?? Låter väldigt lite om inte topparna är fyllda med betong.

Skämt o sido - de toppar jag planat hittils har legat inom tiondelen på hela ytan och det tycker jag räcker gott. Men att kunna mäta fram 6 tusendelar på en topp som suttit på en motor som vart i drift låter nästan för bra.

Har kompletta 351W toppar liggandes i vägen i källarn till en 5.8 1990, lite långt till dig annars hade du gärna fått prova.

Märkligt att det inte ska cirkulera runt... :?

Link to comment
Share on other sites

6 hundradelar ska det va .06mm

vattenpump, kylare samt termostat är nytt

provade att byta packning 2 ggr för att utesluta felmontage (hur man nu skulle lyckas med det)

preben:

jag skulle gärna låna dina toppar! En kompis åker hem till oskarshamn på lördag för att hälsa på föräldrar och kolla på speedway, så transport går att fixa!

Link to comment
Share on other sites

preben:

jag skulle gärna låna dina toppar! En kompis åker hem till oskarshamn på lördag för att hälsa på föräldrar och kolla på speedway, så transport går att fixa!

Jag har mailat dig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Om man inte har bilen i nedförsbacke så blir det mycket bättre... :D.

Det hela löste sig efter ett tips från Engine Kit Racing, så nu blir det åka av!

Det är ju lite surt att ha missat en dryg månad av sommaren pga en sådan liten miss :( men men nu är det bara att ta nya tag och kasta i diffbromsen och få snurr på kompressorn än är det några fina veckor kvar :--

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...