Jump to content

Rallypack


Ante

Recommended Posts

Hej!

Är det någon som vet något om rallypack? Var det ett extra tillbehör och i sådan fall till vilka årmodeller fans det. Skulle vara tacksam om du har en bild att skicka på ett sådant och var kan man få tag på det (pris)?

Mvh

Ante

Link to comment
Share on other sites

Hej Ante.

Rallypack fans som option på 65-66 årmodell.

Den som satt monterad 65 är en sk rak modell alltså mätarna sitter i linje med nederkant av hastighetsmätare.

Den som är monterad i 66 årmodell har formen av ett v pga att hastighetsmätaren på 66 är rund och ger lite bättre plats för rallypacket. Du kan skillja på 65 rallypack fabriksmonterat och det som är köpt hos återförsäljare över disk.

Det som är monterat på fabrik har texten rallypac mellan klocka och varvräknare och medan den som såldes som tillbehör inte har texten.

Det är ingen skilnad i övrigt mellan dessa.

Det finns två typer av gradering på varvräknare den som är 6000rpm monterades på bilar där hk är upp till 225 och den som har 8000rpm moterades i Mustanger med motor som tex 271hk sk HP eller K bilar.

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med bild men om du har fler frågor så skall jag försöka att hjälpa dig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Håkan. Härligt med sammarbete tack för dom fina bilderna. Den översta bilden visar rallypack med text mellan mätare. Dom andra bilderna visar dom som såldes av Fords återförsäljare. Den lila bilden visar en som har 6000rpm och den stora som är på kartongen är en 8000rpm dessutom så är båda verkliga rariteter. Hittar man något av dessa till försäljning så är det bara att slå till.

Link to comment
Share on other sites

Hej Håkan.

Jag tror att varvräknaren i sig som det står FORD på är avsedd för att användas i andra vassare Fordar.

Jag menar Cougar. Galaxy mfl som också använde HPmotorer typ K 271hk eller med störe trimmning därför 8000rpm.

Men själva Rally Packet är avsett för 65 Mustang.

Detta är altså ett option som återförsäljare har haft på hyllan.

Man kan nysta i sånt här hur länge som hels.

Men det är väll det som är tjusningen med att ha MUSTANG som hobby.

Vi höres hälsningar Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Oj! Vad intressant grabbar!

Jag måste genast pallra mig ut i garaget för att se efter vad det står på mina. Något jag aldrig funderat över tidigare.

Å, du Lars O! Du får gärna - nysta lite mer - och dela med dig av dina erfarenheter när det gäller Mustang och sådana här saker.

Link to comment
Share on other sites

Tjena cmc2999

Hur har du fått tag på ditt rally pack följde dom med bilen eller har du beställt dom någonstans? Det verkar som att det inte är så lätt att få tag i.

Link to comment
Share on other sites

Rally-pac är inte så ovanligt i Sverige, faktiskt. Bilarna som såldes i Sverige beställdes med en del extrautrustning som standard (alltså, beställt av Ford i Sverige). Såvitt jag vet hade alla svensksålda 65:or och 66:or med V8 bland annat rally-pac.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen. Tack för betyget.

Dom Svensk sålda Mustangerna 65-66 DSO 99 skall ha en typ av bantat GTpacket.

Anledningen till detta var att trafiksäkerhetsverket tyckte att bilarna redan då var för muskelstarka, och att vägarna i sverige var sämmre än idag.

Fords återförsäljare måste sälja bilar som var utrustade med Exportstag, Extraförstärkta övre stötdämparfästen fram, Skivbromsar.

Nästan alla sålda Mustanger hade V8 och 4växlat men det finns undantag.

Inredningen var standard om det inte var beställt av kund med annan typ.

Utrustning inne i Mustangen var rally pac, golvkonsoll som extra, man utrustade Mustangerna här i sverige med Blåpungt radio, fasta trepungtsbälten som kom från Klippan samma typ som monterades i Amazonen.

Nästan alla Mustanger var Röda eller Vita därför räkans dessa färger till dom mest klassiska Mustangfärgerna.

Inredningsfäger till dessa kaross fäger var Svart eller Röd vinyl som standard.

Inga av dessa var heller utrustade med dubbla avgasystem detta fans bara på äkta GT.

Link to comment
Share on other sites

Tjena cmc2999

Hur har du fått tag på ditt rally pack följde dom med bilen eller har du beställt dom någonstans?

Tjena Ante

Mitt rally pac följde med bilen och är märkt "Rally Pac" så som någon sa i denna tråd att de är, om de monterats vid fabriken.

För övrigt stämmer det in på min bil det som Lars Oscarsson säger om svensksålda bilar. Min är årsm. -65

V8, 4-vxl man, golvkonsoll, skivor fram, blaupunkt radio, 3-punkts säkerhetsbälten (demonterade nu), exportstag, röd std inredning och vit lack, dock med vitt innertak (är det "rätt"?).

Om de främre övre stötdämparfästena är extraförstärkta vet jag inte. Hur ser man det?

Enligt skylten på dörrkanten är DSO-koden 91. Inte 99 som Lars O. säger Kan det vara rätt? DSO=910126!!!

Link to comment
Share on other sites

Hej en gång till.

Ja innertaket skall vara vitt det var först senare 65- 66 det kunde vara svart eller vit.

Ett av många options som man kunde få var innertak som följde färgen på inredning.

DSO 90-99 Var export och kan hända att just 91 var avsett för sverige. Enligt din DSO så skall den ha varit beställd 26/1-65 har du kollat när den är tillverkad.

Om du kollar på låsnäsan på B-stolpen kolla noga i den platta delen så finns en stämpel med månad och år, inom en till tre månder kan det diffa men inte mer.

Du kan också kolla taggen på dörren under DATE,borde vara bokstav A om den är tillverkad i januari.

Det kan förekomma en serie av siffror tillsammans med bokstaven.

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar på låsnäsan på B-stolpen kolla noga i den platta delen så finns en stämpel med månad och år, inom en till tre månder kan det diffa men inte mer.

Du kan också kolla taggen på dörren under DATE,borde vara bokstav A om den är tillverkad i januari.

Det kan förekomma en serie av siffror tillsammans med bokstaven.

Hej återigen!

På låsnäsan står det 10-64 (gäller båda) och på taggen står det under "date" 30 J.

Enligt bes.instrumentet är datum för första registrering 1964 12 14.

Detta verkar inte rimma speciellt bra med 0126 om denna sifferserie står för beställningstidpunkt.

Jag har också varit i kontakt med en kompis som har boken "Den svenska boken om Ford Mustang" och han påstår att i den boken står det att siffrorna 0126 betyder den 126:e specialordern och har inget med datum att göra. Likaså att 30 J står för tillverkningsdag 30 sept -64

Rätta oss gärna om vi (och boken) har fel.

Nu vet man ju inte till 100% om "taggen" i dörren är den rätta som hörde till bilen när den var ny.

Link to comment
Share on other sites

Hej Håkan.

Skall försöka att förklara mig övre stötdämparfästet var i ett grövre material och något högre än standard, ibland så fans det påsvetsade bitar mellan dom två bultarna det senare var mer sälsynt, detta var främst på 65 årsmodell.

Export staget i motorrummet var monterat för i första hand att ta bort onödiga rörelser i rambenen fram, och för att få bilen stadigare på vägen. Att man skulle stadga upp bilen vid lyft för transport kan vara inräknat eller så fick man det på köpet.

Det börjar kännas som att man får börja att plugga om en del efter som man bytt årmodell på Mustanger några gånger.

Hoppas att svaret ger en del klarheter annars får vi fortsätta att utreda

Link to comment
Share on other sites

Om du kollar på låsnäsan på B-stolpen kolla noga i den platta delen så finns en stämpel med månad och år, inom en till tre månder kan det diffa men inte mer.

Du kan också kolla taggen på dörren under DATE,borde vara bokstav A om den är tillverkad i januari.

Det kan förekomma en serie av siffror tillsammans med bokstaven.

Hej återigen!

På låsnäsan står det 10-64 (gäller båda) och på taggen står det under "date" 30 J.

Enligt bes.instrumentet är datum för första registrering 1964 12 14.

Detta verkar inte rimma speciellt bra med 0126 om denna sifferserie står för beställningstidpunkt.

Jag har också varit i kontakt med en kompis som har boken "Den svenska boken om Ford Mustang" och han påstår att i den boken står det att siffrorna 0126 betyder den 126:e specialordern och har inget med datum att göra. Likaså att 30 J står för tillverkningsdag 30 sept -64

Rätta oss gärna om vi (och boken) har fel.

Nu vet man ju inte till 100% om "taggen" i dörren är den rätta som hörde till bilen när den var ny.

Jag tror på vad som står i boken, Magnus som jag känner är mycket noga med vad han har skrivit.

0126 var en feltolkning från mig sifferkombinationen stämmer med andra delar och har oftast detta utsende när man daterar delar.

Tillverkningen av din Mustang startade 30-J=30-september och låsnäsan kom till under tillverkningstiden 10-64=oktober-64.

Din Mustang tillverkas alltså över ett månadsskifte så allt verkar normalt.

Jag tror också på att taggen är den riktiga för din Mustang.

Allt stämmer med vad som är rimligt i tid och bilen kom till Sverige troligen redan i december och registrerades tidigt januari 65.

Mvh Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars O. för svaren! Men bilen registrerades första gången 1964.12.14

Jag skall försöka tidsidentifiera fler delar på bilen med hjälp av tidigare nämnd bok, eftersom jag tycker att det är intressant att veta så mycket som möjligt om bilen.

Mvh

Bosse

Link to comment
Share on other sites

Tack Lars O. för svaren! Men bilen registrerades första gången 1964.12.14

Jag skall försöka tidsidentifiera fler delar på bilen med hjälp av tidigare nämnd bok, eftersom jag tycker att det är intressant att veta så mycket som möjligt om bilen.

Mvh

Bosse

Tack själv.

Om det blivit lite luddiga svar ibland så beror det nog på att jag har ägt och renoverat en del Mustanger av olika årsmodeller.

Då händer det att man rör ihop olika koder.

Ett exempel är färgkod A som är Raven Black från 65-71 och som byter färg till Wimbledon White 72-73.

Renoverat 1st 1965 HT Svensksåld Röd med Svart inredning och Svart vinyltak på utsidan.

Renoverat 1st 1968 ht Svensksåld har varit Maroon röd blev Nugut yellow och med lite custom trix.

Delrenoverat 1st 1967 FB Karliforniabil helt original med en ägare i USA.

Renoverat och äger nu 1972 Mach1 Svensksåld har varit Wibledon White men är nu Bright Red.

Mvh Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Tack själv.

Om det blivit lite luddiga svar ibland så beror det nog på att jag har ägt och renoverat en del Mustanger av olika årsmodeller.

Då händer det att man rör ihop olika koder.

Mvh Lars O.

Det är lugnt Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Bara ett litet förtydligande beträffande skillnaden mellan olika rally-pac.

Det tidigare rally-pacet, ofta kallat 65 rally-pac, fanns som tillbehör till mustangerna redan från produktionstarten. I samband med att (interior decor group) pony-inredningen lanserades på 65½:orna i samband med firandet av mustangens ettårsdag den 17 april 1965 lanserades även den senare modellen av rally-pac, ofta kallat 66 rally-pac. Det nya rally-pacet kunde på 65½:orna endast beställas från fabriken tillsammans med pony-inredningen.

På 66:orna blev sedan det nya rally-pacet standard och kunde kombineras med både standard- och pony inredning.

Klart slut

Jon

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Apropå rally-pac! Det finns en 6-cylindrig variant. För att kolla så man inte köper fel, bör man skruva isär höljet. I botten på varvräknaren sitter en stämpel "6-cyl" om "packet" är till en sexa.

65-1/2-packet kallas vanligen för "Low profile" och kan även ha den tidiga liggande skalan i varvräknaren. Den senare varianten har även ett "rör" på rattstången som döljer kabelhärvan till "packet". Det sitter fast med en plåtskruv på nedre delen av instrumentbrädan (alldeles vid rattstången). Om hålet för skruven är kvar, har bilen haft originalmonterat rally-pac. (Kul grej att kolla efter).

Svensksålda Mussar har DSO-kod 91 på 65:orna och DSO 95 på 66:orna. Datumkoden 30J är vanlig på sevnsksålda 65:or eftersom Ford aldrig tog in några 64-1/2:or till försäljning. Bilar med denna kod hör till den första stora skeppningen. Att första registeringen sedan skedde först i december är helt naturligt.

Magnus CMC 533

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...