Jump to content

Featured Replies

comment_2694

Hej alla!

I dag fick jag hem mina gamla skruvar från förnicklingen, det blev ett par kilo. Nu undrar jag om det finns någon bra verkstadshandbok som visar storlek på skruv, typ av bricka på resp. ställe. Själv har jag Mustang Shop Manual att bygga bilen efter och den är mycket bra, men det står inget om dimenssioner på bultar.

comment_2731

Hej, om du ska använda den boken som AMK har så måste du också använda den Fordmanual som visar var alla olika skruv ska sitta. I Fordmanualen, "Factory Assembly Manual chassis" reproduceras av Jim Osborn och har best.nr L-35 + en bokstav för varje årsmodell. 69an heter F. Du kollar i på en bild i Ford Manualen efter numret på en viss skruv (ett 6-ställigt numer) och slår sedan upp det numret i AMK-manualen. Där står det tex att det ska vara en "hex head "SEMS" och antalet gängor/tum + en bild. Då har du bara att leta rätt på en sån i din låda :)

comment_2756

AMK boken är en förtecking över alla fästelement som ford använde på sina bilar under vissa år. Måste kombineras med den typen av fordmanual jag nämner i mitt tidigare svar.Men köp du etn elle flera av dessa - de är mkt detaljerade (man byggde ju bilar efter dem) och bra att ha.