PEKS CMC 2150 September 3, 2007 Report September 3, 2007 När jag körde imorse märkte jag plötsligt hur styr och bromsservot slutade fungera. Inga problem med lite muskelkraft så jag vände och körde hem. Tog ca 15 min. Trodde det var servopumpen eller en säkring som gått men när jag öppnar motorhuven ser jag att remmen är borta. Har också sprutat ut en del glykol från kylaren i motorrummet.Kan detta ha skadat motorn? Är det enkelt att byta remmen själv? Har en GT 99.Om inte kan jag köra till närmaste Fordverkstad? tar ca 5-7 min.Tacksam för tips Citera
Blackstang September 3, 2007 Report September 3, 2007 Varmkörning är ju aldrig hälsosamt med aluminiumtoppar och är det riktigt illa så kan kolvringarna tappa spänsten. Förhoppningsvis är allt OK bara testa, ingen vits att riva i onödan. Borde väl inte vara så knepigt att byta remmen har dock ingen större kännedom om 4,6orna. Citera
PEKS CMC 2150 September 3, 2007 Author Report September 3, 2007 Kom på att jag har en verkstadshandbok på cd. Verkar faktiskt rätt lätt enligt den och har nu beställt rem från Grufman. Bara att hoppas på det bästa... Citera
Janne Holm CMC1740 September 3, 2007 Report September 3, 2007 tror nog du grejar detta följ bara din verkstadshandboksvårt att tänka mig att något allvarligt ska ha hänt med din motorefter detta "haveri" Citera
mrv8 September 4, 2007 Report September 4, 2007 Mycket enkelt att byta remen.Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.Lycka tillMvhMrV8 Citera
Janne Holm CMC1740 September 4, 2007 Report September 4, 2007 Mycket enkelt att byta remen.Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.Lycka tillMvhMrV8Då jag byter kamremmen brukar jag också byta spännrullen då detär oftast den som gör att remmen slits ner. Citera
grufman September 4, 2007 Report September 4, 2007 Mycket enkelt att byta remen.Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.Lycka tillMvhMrV8Då jag byter kamremmen brukar jag också byta spännrullen då detär oftast den som gör att remmen slits ner.en dålig spännrulle brukar inte nöta ner drivremmen, här skiljer det från en kamrem. Däremot kan en tungdriven ac-kompressor eller en tung generator slita ner remmen rätt fort. Kolla att allt snurrar som det skall, och på ac'n, kolla både pulley OCH tryckplattan. Citera
mrv8 September 4, 2007 Report September 4, 2007 Ja spännljulen brukar ju föra rätt mycket ovässen innan dom nyper.Men har sett det några gånger då dom nypt helt och remen har slirat på dom tills den gått av.Men man byter dom ju oftast långt innan för att dom för ljud som man inte vill ha MvhMrV8 Citera
PEKS CMC 2150 September 5, 2007 Author Report September 5, 2007 Måste väl erkänna att det varit ett litet missljud i drivremmen senaste veckan. Trodde inte det skulle gå så fort, hade tänkt fixa allt inför vinterkonserveringen. Fick i alla fall en drivrem från Grufman igår. (tack för snabb leverans!) Ser även här att jag borde bytt tidigare. Den nya är betydligt tjockare, hårdare och svart, inte brun och sliten som befintlig.Tack för tipsen med drivhjulen. Kanske dags att byta även där. Citera
grufman September 5, 2007 Report September 5, 2007 Måste väl erkänna att det varit ett litet missljud i drivremmen senaste veckan. Trodde inte det skulle gå så fort, hade tänkt fixa allt inför vinterkonserveringen. Fick i alla fall en drivrem från Grufman igår. (tack för snabb leverans!) Ser även här att jag borde bytt tidigare. Den nya är betydligt tjockare, hårdare och svart, inte brun och sliten som befintlig.Tack för tipsen med drivhjulen. Kanske dags att byta även där.2st YS245 gör susen Citera
PEKS CMC 2150 September 5, 2007 Author Report September 5, 2007 Sådär ja, tog bara 10 min att byta drivrem. Spännhjulen ok och motorn verkar inte ha tagit skada heller. Tack för tipsen. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.