Jump to content

Featured Replies

comment_43331

När jag körde imorse märkte jag plötsligt hur styr och bromsservot slutade fungera. Inga problem med lite muskelkraft så jag vände och körde hem. Tog ca 15 min.

Trodde det var servopumpen eller en säkring som gått men när jag öppnar motorhuven ser jag att remmen är borta. Har också sprutat ut en del glykol från kylaren i motorrummet.

Kan detta ha skadat motorn? Är det enkelt att byta remmen själv? Har en GT 99.

Om inte kan jag köra till närmaste Fordverkstad? tar ca 5-7 min.

Tacksam för tips

comment_43338

Varmkörning är ju aldrig hälsosamt med aluminiumtoppar och är det riktigt illa så kan kolvringarna tappa spänsten. Förhoppningsvis är allt OK bara testa, ingen vits att riva i onödan. Borde väl inte vara så knepigt att byta remmen har dock ingen större kännedom om 4,6orna.

comment_43346

Mycket enkelt att byta remen.

Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.

Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.

Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.

Lycka till

Mvh

MrV8

comment_43349
Mycket enkelt att byta remen.

Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.

Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.

Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.

Lycka till

Mvh

MrV8

Då jag byter kamremmen brukar jag också byta spännrullen då det

är oftast den som gör att remmen slits ner.

comment_43365
Mycket enkelt att byta remen.

Bara att hålla undan spännaren och sätta dit remen igen.

Glöm dock inte att byta ut spänljulen om dom är dåliga.

Snurra på dom och lyssna om dom låter sandiga då är dom dåliga, är dom tysta och stannar rätt snabbt är dom bra.

Lycka till

Mvh

MrV8

Då jag byter kamremmen brukar jag också byta spännrullen då det

är oftast den som gör att remmen slits ner.

en dålig spännrulle brukar inte nöta ner drivremmen, här skiljer det från en kamrem. Däremot kan en tungdriven ac-kompressor eller en tung generator slita ner remmen rätt fort. Kolla att allt snurrar som det skall, och på ac'n, kolla både pulley OCH tryckplattan.

comment_43371

Ja spännljulen brukar ju föra rätt mycket ovässen innan dom nyper.

Men har sett det några gånger då dom nypt helt och remen har slirat på dom tills den gått av.

Men man byter dom ju oftast långt innan för att dom för ljud som man inte vill ha ;)

Mvh

MrV8

  • Author
comment_43374

Måste väl erkänna att det varit ett litet missljud i drivremmen senaste veckan. Trodde inte det skulle gå så fort, hade tänkt fixa allt inför vinterkonserveringen.

Fick i alla fall en drivrem från Grufman igår. (tack för snabb leverans!) Ser även här att jag borde bytt tidigare. Den nya är betydligt tjockare, hårdare och svart, inte brun och sliten som befintlig.

Tack för tipsen med drivhjulen. Kanske dags att byta även där.

comment_43384
Måste väl erkänna att det varit ett litet missljud i drivremmen senaste veckan. Trodde inte det skulle gå så fort, hade tänkt fixa allt inför vinterkonserveringen.

Fick i alla fall en drivrem från Grufman igår. (tack för snabb leverans!) Ser även här att jag borde bytt tidigare. Den nya är betydligt tjockare, hårdare och svart, inte brun och sliten som befintlig.

Tack för tipsen med drivhjulen. Kanske dags att byta även där.

2st YS245 gör susen

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...