Jump to content

Recommended Posts

Satt via icq och snackade mustanger med en kille som kör bil utav annat märke. Vi kom och snacka om vilka kombinationer av motor och automatlådor det fanns i de tidigare mustangerna (upp till -73).

Hade tex 351w C4, vilka motorer hade C6, när bytte de till 26splines, varför hade vissa C4 och några FMX? Någon som har svaret på sådana funderingar?

Edit; skulle tråden ligga under delen för lådor kanske? :oops:

Hej.

1969 när det egentligen började monteras 351W

så var den oftast kombinerad med FMX. :?

C4 automat var inte inblandad i 351, C4 användes till

302 eller tidigare 289, 428CJ har däremot både C6 o FMX. :roll:

1970 var ett år då ett fåtal FMX kopplades till 302 antalet

ca:30 Mustanger fick denna kombination. :shock:

Annars var det som för 69 FMX 351W eller Cleveland

FMX automat, förutom 428CJ som fortfarande kombineras

med C6 eller FMX. :?

1971 var det endast 6 Mustanger som kombinerades med

302 och FMX, annars som tidigare 351 och FMX. :shock:

1972 fanns det många 302 som fick FMX, antalet ca:

55.000 Mustanger :shock: 351 som tidigare med FMX

och 351CJ fick endast C6 monterade. :shock:

1973 kombinerades 302 med C4. :?

351Clevland 2V fick alla varianerna C4,C6, FMX,

351 4V fick C6 eller FMX. :roll:

Som du ser är det en ökning fram till 73 där FMX

där den blev mer vanligt tillsammans med 302. ;)

Uppgifterna är till en del Kevin Martins sammanställning. 8)

Tack, ett perfekt svar!

Man kan av detta tolka det som att FMX tål mer effekt än C4?

Vad berodde blandningen av FMX och C6 på? Kunde kunden välja eller var det för olika marknader etc?

428CJ har däremot både C6 o FMX.

Var har Du hittat den uppgiften Lasse? Enligt Kevin Marti's bok "Mustang by the Numbers" så tillverkades det inga Mustanger med kombinationen 428CJ och FMX. Enligt boken var alternativen C6 eller Toploader, undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969.

undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969.

Och dessa två kan man ju misstänka har blivit fel i statistiken (felstämplat, eller felinmatat när bilarna byggdes). Sannolikheten att dom satte den lite klenare C4:n bakom en 428CJ är väl inte så stor (en vanlig C4 för en small-block passar väl inte på en FE heller, så montörerna kunde väl helt enkelt inte göra det misstaget heller?).

undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969.

Och dessa två kan man ju misstänka har blivit fel i statistiken (felstämplat, eller felinmatat när bilarna byggdes). Sannolikheten att dom satte den lite klenare C4:n bakom en 428CJ är väl inte så stor (en vanlig C4 för en small-block passar väl inte på en FE heller, så montörerna kunde väl helt enkelt inte göra det misstaget heller?).

Ja, det är säkert så.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...