MrTurbo_1645 September 26, 2007 Report September 26, 2007 Satt via icq och snackade mustanger med en kille som kör bil utav annat märke. Vi kom och snacka om vilka kombinationer av motor och automatlådor det fanns i de tidigare mustangerna (upp till -73). Hade tex 351w C4, vilka motorer hade C6, när bytte de till 26splines, varför hade vissa C4 och några FMX? Någon som har svaret på sådana funderingar?Edit; skulle tråden ligga under delen för lådor kanske? Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 27, 2007 Report September 27, 2007 Hej.1969 när det egentligen började monteras 351Wså var den oftast kombinerad med FMX. C4 automat var inte inblandad i 351, C4 användes till 302 eller tidigare 289, 428CJ har däremot både C6 o FMX. 1970 var ett år då ett fåtal FMX kopplades till 302 antalet ca:30 Mustanger fick denna kombination. Annars var det som för 69 FMX 351W eller ClevelandFMX automat, förutom 428CJ som fortfarande kombinerasmed C6 eller FMX. 1971 var det endast 6 Mustanger som kombinerades med302 och FMX, annars som tidigare 351 och FMX. 1972 fanns det många 302 som fick FMX, antalet ca:55.000 Mustanger 351 som tidigare med FMXoch 351CJ fick endast C6 monterade. 1973 kombinerades 302 med C4. 351Clevland 2V fick alla varianerna C4,C6, FMX, 351 4V fick C6 eller FMX. Som du ser är det en ökning fram till 73 där FMXdär den blev mer vanligt tillsammans med 302. Uppgifterna är till en del Kevin Martins sammanställning. Citera
MrTurbo_1645 September 27, 2007 Author Report September 27, 2007 Tack, ett perfekt svar!Man kan av detta tolka det som att FMX tål mer effekt än C4? Vad berodde blandningen av FMX och C6 på? Kunde kunden välja eller var det för olika marknader etc? Citera
Nenne September 27, 2007 Report September 27, 2007 428CJ har däremot både C6 o FMX.Var har Du hittat den uppgiften Lasse? Enligt Kevin Marti's bok "Mustang by the Numbers" så tillverkades det inga Mustanger med kombinationen 428CJ och FMX. Enligt boken var alternativen C6 eller Toploader, undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 27, 2007 Report September 27, 2007 Hej Nenne.Ja det är rätt det du skriver, jag blandade in X=FMX i felmotorfamilj X:et hör till 351 4V (code M) Jag skall inte lägga mig i mer jag lovar, tack o hej. Citera
Janne Holm CMC1740 September 27, 2007 Report September 27, 2007 Kan inte låta bli Kul när två Ess inom Mustangvärlden är inne och kommenterar varandraDet är bra TV är ett bekant uttryck det här är bra forumBra jobb Nenne och Lasse Citera
Ronnie S September 28, 2007 Report September 28, 2007 undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969.Och dessa två kan man ju misstänka har blivit fel i statistiken (felstämplat, eller felinmatat när bilarna byggdes). Sannolikheten att dom satte den lite klenare C4:n bakom en 428CJ är väl inte så stor (en vanlig C4 för en small-block passar väl inte på en FE heller, så montörerna kunde väl helt enkelt inte göra det misstaget heller?). Citera
Nenne September 28, 2007 Report September 28, 2007 undantaget två bilar som fick C4, en 1968 och en 1969.Och dessa två kan man ju misstänka har blivit fel i statistiken (felstämplat, eller felinmatat när bilarna byggdes). Sannolikheten att dom satte den lite klenare C4:n bakom en 428CJ är väl inte så stor (en vanlig C4 för en small-block passar väl inte på en FE heller, så montörerna kunde väl helt enkelt inte göra det misstaget heller?).Ja, det är säkert så. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.