Jump to content

Recommended Posts

Hej.

Är en relativt nybliven mustangägare samt helt ny medlem på denna sida.

Förra sommarn inhandlades första jänken som blev en Mach 1:a av 73 års modell.

Bilen var inte i toppskick, dock oskruvad och i stortsett i orginalutförande.

Nu när vintern är här har motorn lyfts ur för att påbörja en uppfräshning av motorrum.

Min fråga är nu, var hittar jag bäst fakta om vad det egentligen är för typ av drivlina. Enligt förra ägarn är det en 351 c med c6 låda, motorn är jag i princip säker på att det är en cleveland 2v men jag är inte helt 100 på vad det är för låda som sitter bakom.

någon som vet vad man kan kika på, chassi nr etc eller kan länka nån bra sida eller tips på ford litteratur?

tack på förhand!

• 2 weeks later...

Hmm... blev inte så mycke klokare på detdär... är det nån som vet sådär på ett ungefär vad det kan sitta bakom en 351:a i en 73:ans musse?

C6 är väll det vanligaste men det finns väll nån såkallad fmx? växellådshuset är iaf i gjutjärn...

Hmm... blev inte så mycke klokare på detdär... är det nån som vet sådär på ett ungefär vad det kan sitta bakom en 351:a i en 73:ans musse?

C6 är väll det vanligaste men det finns väll nån såkallad fmx? växellådshuset är iaf i gjutjärn...

Om huset är av gjutjärn så borde det vara en FMX. 14 skruvar håller i så fall fast sumpen.

Japp konstaterade det idag...

mycket riktigt, 14 skruvar till sumpen satt där...Det är alltså en fmx..

lite lamellgegga i botten men inget metallspån.. det känns ju iaf bra :D

Är det nån mening med att börja leta turbin till den här typen av låda eller ska man helt sonika se sig om efter en c6/c4 istället?