Sebo October 23, 2003 Report October 23, 2003 Hej !Jag är ny i Mustangernas fantastiska värld.och sitter med en massa böcker för att försöka lära mig vad som fanns och inte fanns på dom olika årsmodellerna.Detta för att få lite mer kött på benen när det dyker upp en bil som verkar intressant för mig.Främst då HT 64,5 - 66Nu har det dock dykt upp ett en liten fundering.Kom skivbromsar fram som Standard på -66 HT eller var det bara GT bilarna -65- 66 som hade det ?//Sebastian Citera
Taifun38 October 23, 2003 Report October 23, 2003 Skivebremser foran kunne bestilles på alle biler(V8) som et extra "option". Hvis man bestilte et såkalt "GT-option" så er skivebremser en del av denne pakken. I tillegg kunne man få servo-bremseforsterker til trommelbremser. I dag er det flere firma som selger ettermarkeds-kit med alle deler til å bygge om bremsene fra trommel til skive. Vær oppmerksom på at visse av disse kit'ene ikke passer sammen med standard 14" hjul! Citera
Ronnie S October 23, 2003 Report October 23, 2003 Som sagt, skivbromsar var ett option. Det roliga är att dom bilar med V8 som såldes nya i Sverige beställdes med en del extrautrustning, bland annat skivbromsar. Så man kan säga att i Sverige var skivbromsar standardutrustning (på V8-bilar, 6-cylindriga var enklare utrustade). Det finns dock väldigt många bilar som är privatimporterade, och där är det inte vanligt med skivbromsar.Här är lite annat som var standard i Sverige (på 64,5-66 med V8 ), men som annars var option: rally-pac (varvräknare + klocka), mittkonsol, 4-växlat (eller automat), V8 med 4-portsförg (225hk), snabb styrsnäcka (färre rattvarv), exportstag i motorum, förstärkt fjädring och stötdämpare. Citera
Sebo October 23, 2003 Author Report October 23, 2003 Tack för det.Då gäller det allstå att försöka hitta en svensk såld eller en GT.//Sebastian Citera
Recommended Posts