Jump to content

Featured Replies

comment_44626

Jag har en mustang 05:a me Saleen kompressor, o jag hade tänkt o ha den i en lada över vintern, o jag undrar ifall det är nån som vet om det går att hälla i glyckol eller nått annat ämne där i så att vattnet till kompressorn inte fryser, nån som vet något om detta eller har nått bra förslag?

Mvh Björn

• Author
comment_44629
Antar det är intercoolern du menar? ja det är väl bra med glykol det förhindrar ju även galvanisk korrosion m.m

Är det bara "rent" vatten i nu??

Yep de va det jag menade, ja de e ju frågan om det ska va glykol och isf vilken slags glykol det ska va :? Jag vet inte om det är endast vatten där i nu. hoppas att den e blandad me nått frostskydd..

comment_44630

ta upp en skvätt o kolla.. glykolmätare finns väl på statoil om man inte äger själv, etylen glykol skulle jag använda.

glykol smörjer ju även pumpen lite..

waterwetter kanske det är i annars om det inte är glokol, men hurvida waterwetters antifrys egenskaper är har jag ingen aning om? kanske inte har någon sådan egenskap alls?

har inte saleen själva några specifikationer på vad som ska va i?

• Author
comment_44635
ta upp en skvätt o kolla.. glykolmätare finns väl på statoil om man inte äger själv, etylen glykol skulle jag använda.

glykol smörjer ju även pumpen lite..

waterwetter kanske det är i annars om det inte är glokol, men hurvida waterwetters antifrys egenskaper är har jag ingen aning om? kanske inte har någon sådan egenskap alls?

har inte saleen själva några specifikationer på vad som ska va i?

hade tänkt o kolla imon efter en glykolmätare.

va e waterwetter för nått? aldrig hört talas om det innan :P

Jo men deras mail funkar inte riktigt som den ska, så det går inte att maila dom, o jag pallar inte ringa dit heheh. men jag blir la så illa tvungen :--

comment_44638

Såvitt jag förstått förbättrar WaterWetter kylarvattnets vätningsförmåga och hjälper till att sänka motortemperaturen med en 15 grader vid hård och långvarig belastning. Det verkar i första hand mest vara racingmotorer med kylvätska utan glykol (dvs enbart rent vatten i kylaren, glykolinblandning påverkar vätningsegenskaperna negativt) som har någon verklig nytta av WaterWetter.

WaterWetter har ingen frostskyddseffekt så om det är frostskydd man är ute efter så är det glykol som gäller.

Tillverkaren Red Line framhåller att det ger ett utmärkt korrosionsskydd för aluminiumtoppar och -block, så av den anledningen kanske det kan vara till nytta för normalt körda motorer också där man inte behöver förbättra kylvätskans vätningsegenskaper.