Jump to content

Rusande Mazda


lestat

Recommended Posts

köpte en Mazda 323 -88 igår, lite panik och få tag på en pendlarbil. (för kallt för Mustangen nu, så den fick gå i ide för ett par veckor sedan)

Tomgången var rätt hög igårkväll när jag testade den, runt 2000 varv/min, ägaren sa att det troligen var tempgivarna, att det satt 2 givare, som zynkade, och ändrade tomgången..... men i morse, när jag kallstartade, så pendlade tomgången nåt jävulskt, mellan 2-3500 Varv/min. Så jag blev lite skeptisk till den teorin, för när den är kall så skulle jag ju kunna köpa att den går rätt högt, men inte pendlande, och absolut inte de varven. Borde ju gå jämnt, iom att den är lika kall överallt alltså. sen körde jag ca 4 mil, och tempmätaren gick över rött, och ner under normalt hela tiden, och när jag var framme, så gick den som igår, höga varv, fast dock inte lika mkt pendlande på den.

Tacksam för tips på detta!!!!

Link to comment
Share on other sites

Toppackning... eller ev. tjuvsuger den luft nånstans... men om tempmätaren går upp och ner som du säger så tippar jag på en toppackning... testa att spruta lite startgas runt insug och runt slangar od.. om varven ökar markant nånstans så drar den in gas där och alltså tjuvsuger luft...

Link to comment
Share on other sites

Kan vara för lite vatten av nån anledning (läckage luftficka mm) och därför för tempsonderna "spatt" och ger sprutet galen info.

Det kan ju då även vara felet på tempmätaren.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...