Jump to content

FMX renovering


Recommended Posts

Hejsan.

Jag har plockat isär min växellåda och har några funderingar.

Justerskruven för främre bandet går inte att dra in så långt att toleranserna stämmer.

Det sitter gjutjärnsband i, så jag antar att det bara är att byta ut det ?

Axel genom trumma nr 2 sitter kvar i planetbäraren så att nållagret har fallit isär. (kommer att bli ett &£¤##! att få tillbaka gissar jag... speciellt

om man har fingrar som en bananklase :-)

Är det ok att dra ur axel från planeten utan att det ramlar ur en massa drev och grejjer ?

Planetväxeln verkar vara full av en massa mystiska saker och jag vill helst undvika att ha isär det.

Är det någon som vet vad numret på brickan på bilden betyder, den satt i en av skruvarna på utsidan om låda ?

mvh

/Håkan

Link to comment
Share on other sites

Jo det går att justera bandet med hjälp av brickor bakom anhållet till den andra änden på bandet.

Spelet mellan servostång och bandet ska vara 6mm

Gjutjärnsbandet är helt värdelöst på FMX efterssom det lätt spricker eller är det deformerat så låser det inte trumman riktigt.

Bättre att köpa ett modernare FMX band i plåt men även det är klent men bromsar trumman bättre än gjutjärn.

Kör du trimmat så måste det svetsförstärkas enligt min bild här

Nålarna som sitter i trumman monterar du tillbaka med kullagerfett så de ligger still i sin hållare.

Det är OK att dra isär men MYCKET noggrannare att sätta ihop!

Det sitter som du sett kompressionsringar runt axeln som ser till att hålla oljetrycket uppe.

När du monterar ihop trummorna så är det MYCKET lätt att knäcka dessa ringar och det märker du inte förän du startar bilen och märker att bilen står still.

Smörj in ringarna med fett och var extremt försiktig när du monterar ihop det.

OBS! Oftast har dessa ringar fräst små spår inuti trumman och dessa spår bör du bryta av de vassa kanterna med smärjelduk. Annars är risken ännu större att ringarna hakar fast och knäcks

Link to comment
Share on other sites

En liten reflektion över att använda kullagerfett i automatlådor. För många år sedan hade jag en Volvo, som jag renoverade automaten på, och i Volvos reparationshandböcker stod det att man INTE skulle använda fett utan istället vaselin. Vaselin skulle alltså ha en liknande sammansättning som ATF-olja, och löses vid körning upp i oljan. Fett skulle enligt Volvo kunna orsaka klumpar i oljan, eftersom det inte löses upp i ATF-olja.

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer men har aldrig haft problem med den gnutta fett dom gånger jag använt det för att hålla fast saker.

Vaselin är helt klart bättre om det löses upp.

Link to comment
Share on other sites

Ok, och tack för hjälpen.

Jag har ytterligare några funderingar:

På Hansen finns ett Master Kit och ett Overhaul kit och såvitt jag har

kunnat luska ut så är skillnaden att i Master Kit så ingår lameller och stålbrickorna emellan.

(http://www.transtarindustries.com/rebuildkits.asp)

Vad Hansenkillen inte visste var om alla axialbrickor (kopparbrickorna) ingår.

I min låda är dom ganska blankslitna och jag skulle vilja byta dom.

Är det någon som vet ?

En annan sak som han inte kunde svara på är om Shift-kitet dom säljer (kommer också från Transtar) är av fabrikat Trans-Go eller inte..

Är det någon som vet ?

Och så en tredje grej.

Bromsbanden på Hansen är av typen:

Front Flex Type w/o Struts (Redline) 73-91 6313X (från Transtar också förstås)

Men på Transtar hemsida hittar jag ett annat som verkar passa min låda bättre:

Front band - Wide - Center Lug 67-73 6313R-RL (RL står väl för Redline det med)

Tyvärr visste han inte om det var rätt det heller....

Vad tror ni (och vad är egentligen Redline) ?

mvh

/Håkan

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr finns det inga axialbrickor till FMX längre att köpa.

Inga brickor eller bussningar ingår i något av renoveringssatserna.

Kanske finns någon firma någonstans som har det men jag har själv inte funnit.

Bussningar finns att köpa och det är bra att köpa. Iallafall till ingående axel.

Trans-Go och Transstar är nog samma kit men på paketet står det Trans Go

Kan bara varna dig för att det är ett tillverkningsfel på servopistongen i TransGo kittet.

Jag var tvungen att svarva ur lite material i botten på servot.

Har ingen aning om banden!

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack för tipsen.

Jag beslutade att beställa direkt från USA (bulkparts.com).

Det blev faktiskt mindre än halva priset på delarna.

Filter, Band, Master Kit, Några bussningar och ett Corrective ShiftKit kostade $77.

Nu sticker jag på Såifa och köper en dunk F-olja (19:-/litern)

Förresten, vad för slags färg ska man använda till gjutjärnsdelen , jag tänkte blästra utsidan rostfri och lacka den svart men jag vill ju gärna att det ska sitta kvar ett tag och miljön under bilen kan ju gå rätt hårt åt färgen.

Några tips ?

Link to comment
Share on other sites

Oj det var mycket billigt!!!

Bra tips på sida att hitta delar.

Jag har stålblästrat en FMX och sedan lämnat in och pulverlackerat den i silver.

Ovanpå pulverlacken las sedan ytterliggare 1 lager med pulver i klarlack.

Det blir otroligt slitstarkt och tål nästan alla kemikalier.

Haft det så nu i 5år och det är forfarande lika fint trots att den varit mycket skitig och högtryckstvättats massor av gånger

Svart finns även den i pulverlack men den ska vara i AUTO kvalitet annars lossnar det.

Det är den svarta färgen som alla dragkrokar lackas med.

Vill du spruta färgen så rekommenderar jag AKZO NOBEL's Polyurethan färg.

Det blir lika slitstark som pulverlack men mycket dyrare.

Använd inte 2-komponent epoxilack eller liknande för den tål inte kemikalier och mattas snabbt.

OBS! En grej när det gäller blästring är att lådan måste vara 100% tätad så inga blästerkulor kommer in i lådan.

För säkerhets skull ska man isåfall hettvatten tvätta hela lådan innan lack.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Äntligen är lådan i bilen. Första provturen gick som en dans, vilken skillnad efter genomgången.

Här kommer några tips för andra växelådsrenoverare:

1. Skaffa en eller ett par bra manualer.

2. Ha ett rent ställe att vara på.

3. Internet är otroligt... kolla in denna: http://www.mustangclubsweden.com/sidor/ ... lleFMX.htm

den hade jag stor hjälp av.

4. Skaffa (köp eller låna) en digitalkamera. Jag tog säkert 200 bilder under demonteringen. Hur enkelt som helst att få ihop allt sen.

5. Sist men inte minst ett tips från den otrolige Per B: "Men jag kan till 100% lova att du klarar det enkelt bara du har ett

mekaniskt sinnelag!? :)"... tusen tack för remote hjälpen.

Jag beställde alla delar från bulkparts.com förutom oljan som jag köpte på Såifa för 15:-/liter (OK tar 69:- för samma sak)

Dessutom installerade jag ett magnestiskt 'Inline' filter från Hansen och nya knutkors eftersom mellanaxeln ändå var lös.

Fullt ös medvetslös.... nu ska jag ut och brassa !!!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...