axelg89 December 20, 2007 Report December 20, 2007 Funderar lite på dessa inköp då jag ska göra dem snart och får inget grepp om dem... frågorna bara vimlar i huvudet. NPD har ett kitt (p.59 i katalogen) som heter Polyurethane bushing kit (3001-1K) som kostar 189.95$, sedan har de ett på s.61 som heter TOTAL KIT, Prothane som för min bil med trans mount kostar 124,95$någon som tidigare beställt och vet vad man ska satsa på, gör inte nått att ha lite saker som man inte vill byta, men att massa saker saknas är mindre bra... fick tidigare rådet att man inte skall ha poly bussningar på vissa ställen då dessa blir för hårda men tycker inte det gör något om man även får med dessa så kan man strunta i att montera dem.Någon som hittar i bussnings-djungeln? / Axel Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 20, 2007 Report December 20, 2007 Hej.Jag kanske kan göra det lite lättare för dig, först måstedu avgöra hur du tänker använda din Mustang,Skall du ha den som en åkbil eller för race, bana,kanske bara som hobbybil att åka på träffar. I det sistnämda fallet duger det helt o fullt med nya gummibustningar fram och bak för att få en stabilarebil att åka i, jag brukar fråga personer vad dom gort med sinna gammla bilar, svaren brukar bli att man bytt lite bustningar och fjädrar, fixat lite med motor mm. Det är då jag snabbt kommer på det lilla enkla, bustningarsom suttit i 40år dom måste vara utkänta men trots detta ändå funktionsdugliga eftersom att fordonet går att köra,alltså nya sådanan av originaltyp måste bara det vara ett lyft för åkandet, en bit tillbaka till ursprungskänslan. Så är det också, jag har själv gjort sådna enkla bytenoch det har givit tillfredställande och ett bra resultat. Citera
Ronnie S December 21, 2007 Report December 21, 2007 Det är svårt att råda någon annan om vad dom ska satsa på för bussningar, tycker jag. Själv skulle jag välja gummibussningar motsvarande originalet. Oavsett vilket så har jag läst på flera ställen att det INTE rekommenderas hårdare bussningar till "strut rods" (stagen som går framåt från nedre länkarmen). Dessa bussningar behöver kunna röra sig när bilen fjädrar, annars blir det för stor påfrestning på stagen, som till slut kan bli utmattade och gå av säger man. (Det är alltså dom här bussningarna jag talar om: http://johnsmustang.com/Catalog/981/ ) Citera
axelg89 December 21, 2007 Author Report December 21, 2007 tackar för snabba svar, ang. vad bilen kommer användas till kommer den nog gå rätt mycket de närmaste åren med tanke på sin ålder. Får väl snart mitt körkort och viljan ut på vägarna när sommarn närmar sig kommer vara större än någonsin förr, bilen kommer alltså användas som en "bruksbil" under varma sommardagar men då dessa inte är så många blir väl bilens användande lite därefter menmen. tycker idéen med orginalliknande bussningar är toppen, förväntar mig inget väghållningsmonster utan en bil som håller för att köras och som är trevlig att köra... nu är bara frågan vart jag hittar dessa, finns de att köpa i set eller får man plocka ihop de man behöver löst? Citera
Janne Holm CMC1740 December 21, 2007 Report December 21, 2007 Mycket av slitdelarna hittar du i Sverige för hyfsat prispersonligen blir det mycket via autoexperten i linköpingdär vi har bra rabatter han tar sitt i sin tur frånHanssen racing Citera
Recommended Posts