MxErik December 30, 2007 Report December 30, 2007 Kabelhärvan på min 69:a behöver bytas då det förekommer en del "friskt kopplat hälften brunnit"... Minst sagt! Problemet är att ifrån början har det vart en 6:a Monterad, men numer sitter det en 351W i.Skiljer det något på dessa kabelhärvor Från 6:a till 8:a? Tänker då mest på de som sitter i motorummet, till div. instrument, generator, laddningsrelä odyl.Vidare så fungerar inte varken amperemätaren, oljetrycksmätaren (sitter en varningslampa i instrumentet där bältesvarnaren är för oljetryck.) eller tankmätaren.har bara kollat att det sitter kablar kopplat till instrumenten kors och tvärs, inte fördjupat mig i det.Finns det Kabelhärvor att köpa för en överkomlig peng? Eller blir det till att göra egna.MVHErik Bengtsson Citera
Nenne December 30, 2007 Report December 30, 2007 Det beror på om Du vill ha det likt original eller "bara" fungerande.Om Du vill ha det likt original så är vissa av kabelhärvorna ruggigt dyra, den bakom instrumentet verkar det bara finnas en eller två tillverkare av och priset ligger på $700-$800. Man kan hitta begagnade på eBay, men om man har ett instrument med varvräknare så är det sällsynt att hitta dem på eBay (jag köpte en som påstods vara för en bil med varvräknare, men det var det inte. Ja, den hade fungerat till varvräknaren, men varken laddningslampan eller tempmätaren hade fungerat om man försökt använda den. Kablagen är olika för instrument med varvräknare, hela vägen ut till generatron eftersom det inte sitter en amperemätare i de instrumenten (och inte heller någon oljetrycksmätare). Om ditt elsystem är alltför illa modifierat så kanske Du behöver ett nytt kretskort också, men det kan behövas ändå om det är i dåligt skick.Begagnat då? Tja, man kan ha tur och hitta en del på eBay, men det är inte så ofta det dyker upp något man kan vara säker på är det rätta eftersom många säljare egentligen inte vet exakt vad de säljer. Man kan t.ex. se dem sälja instrumenthus som de påstår passar både till 1969 och 1970.Utan att vara 100 % säker så ska det det inte skilja på huvuddelen av kablaget oavsett vilken motor som sitter i, men beroende på utrustning skiljer det en hel del. Man använder nog bara olika matarkablage till motorn och det är bara en liten kabelhärva för att förse tändspolen med ström, vattentemp och oljetryck. Generatorkablaget kan nog vara annorlunda också när jag tänker efter, men om Du går efter vad Du har mellan rambenen och vilken utrustning din bil har så ska det nog inte vara några bekymmer att hitta rätt kabelhärvor.Om Du inte bryr dig om originalitet så finns det ju kompletta satser för lite mindre pengar som är anpassade för klassiska Mustanger, från Painless Wiring och säljs av alla de stora, t.ex.:http://www.mustangsunlimited.com/itemdy ... PW20122+01http://store.summitracing.com/partdetai ... RF%2D20122 Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 1, 2008 Report January 1, 2008 Hej.Mustangen och många andra bilar från 50-60-70 talenhar väldigt simpla elsystem, har du någon form avelkunskap så kan du utan vidare göra ett system själv,oftast går det att spara och återanvända en stor delav det som redan finns i bilen. Själv brukar jag leta upp någon nyare bil som har ettelsystem med olikfärgade elkablar i sitt system somkan stämma med original 60tal, det finns faktiskt ett flertal som har ganska lika färgsättning jag använder sedan kablar från detta till att uppdatera mitt eget. Köp detta från någon bilskrot billigt, men som någonskrev tidigare så går det ju att köpa nytt. Kabelstammen mellan en bil med 6a eller 8a är inte olikadet är bara utrusning som styr antalet kablar i de olika elsystemen. Citera
MxErik January 1, 2008 Author Report January 1, 2008 Ok! Tack för hjälpen, det får nog bli det senare alternativet, göra sig ett eget. Lite väl dyrt att köpa nytt.Någon som har tips på hur man kontrollerar om instrumenten fungerar?Tankmätare, amperemätare, samt oljetryck.Var kan man hitta kopplingsschema? Den länken som är klistrad här på forumet verkar inte fungera längre. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 1, 2008 Report January 1, 2008 Hej.Sätt på tändning, jorda den kabeln som är kopplad pågivare för, olja, vattentemp, tankgivare, jorda en i tagetoch jorda under en kort tid. Jorda inte längre tid än att du ser utslaget på mätare. Får du utlag på jordning så är det givafel får du ingetutslag på någon mätare är det troligen ett instrumentfeleller den s.k. regulatorn på baksidan av instrumentavlan Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.