Jump to content

Recommended Posts

  • 1 month later...

I samband med skillnad på 4V och 2V så undrar jag om bulthålen för insugen är samma ?

Kan man använda ett Edelbrock performer 4V till en 2V topp ?

Sedan är det en fråga som jag ställt i ett annat forum för muskelbilar som jag försöker med här också.

Min Cougar -70 med 351 Cleveland är inte originalbestyckad. Jag undrar var topparna kommer ifrån.

Casting # D3ZE - AA 4V med 2V storleken på ventiler och öppna kammare. Att de har de stora 4V portarna med de något mindre ventilerna från 2V är intressant och jag hittar ingen information om det någonstans mer än att det är Mustangtoppar från -73.

Motorn är sedan utrustad med smidda kolvar TRW 2408 som ger 11.45:1 i komp !

Vet någon Fordentusiast mer än mig så är jag tacksam för info.

Hej.

Ja det är samma bultmönster 4V-2V, att det är 4V toppar med

gutnummer från 1973 är en gåta. :roll:

Ford slutade att tillverka 4V toppar 1971 så det borde inte

finnas toppar från 73 4V om dom inte är specialtillverkade. :?:

Om du har en Mustangmotor? i din Cougar är inte så konstigt

den tillhör Mustang familjen gick under namnet lyx Mustang

cod Z. :wink:

Hej Lars, kul med respons när man behöver hjälp i sin hobby.

Jag skulle alltså ev. kunna använda 2v toppar med mitt performer 4V insug ? Undrar om kanalerna är olika i de två versionerna som Edelbrock ha eller om det bara skiljer på om det är en 2 eller 4 barrel förgasare ?

Jo tack, nog vet jag att det skall vara en Cleveland i min bil :) men inte med -73 ans toppar med mindre (2V) insugsventiler och större förbränningskammare.

Från början har det suttit flata kolvar och de åtråvärda 4V topparna med "closed quench" ["njurformat" mindre förbränningsrum] som gav 11.0:1 i kompression original. De är dock kända för sprickproblem.

4V topparna slutade inte alls tillverkas -71, jag har ju ett par från -73 :wink: , men de ändrades till större förbränningsrum. Troligen blev det mindre ventiler då också eller -73 :?: Allt pga. nya avgaskrav :cry:

Jag har idag också fått bekräftade uppgifter via en en nonskontakt på sajten Nitroz att det finns mustangtoppar från -74 med 4V "open chamber" [större "runt" förbränningsrum] men med de mindre 2V ventilerna.

Det skall också finnas Cobra Jet 351 C från -73 med dessa toppar enligt an annan vänlig själ här på forumet.

Jag behöver ett sådant topplock nu :!:

Här är förresten "lyxbilen" 8)

AUT_0071.JPG

Hej. Mycket trevlig cab,

Det jag skrev om toppar 4V och att Ford slutade med dessa 71 har

jag tagit ur en bok skriven av Tom Monroe från landet där den riktiga

Forden tillverkades alltså ingen EURO Ford.

Men det finns en av 351 motorerna som behöll 4V och det

var den Q kodade samma typ av motor som monterades i boss.

Men för att återgå till motor och standardutrustade i detta fall fortfarande

Mustanger så var alla andra 4V motorer borta f.o.m 1972.

V8an återkom aldrig som standard i Mustang endast som option

först 1987 återkom V8 motorn och då som standard i Mustangen.

I första hand gäller det fakta om Mustang även där står det att

inga V8or erbjöds 74.

Ford gör heller ingen skilnad på 351C-351W. :wink:

Insug Edelbrock har flera typer det vanligaste är det som kallas

preformer vad jag vet så är det olika höjd (nivåer) på insugen

alltså i kanalerna.

Det finns för 2V och 4V.

Jag kör med edelbrock Preformer 4V listnr 2181 och är väldigt

nöjd både med bottenvrid och axeleration. 8)

Ok Lars, du kan bortse från mitt andra inlägg om detta.

Jag skulle alltså ha ett par BOSS toppar från -73 då ? Det kan ju förklara varför de försökt fräsa in ett nytt säte en gång i tiden, i stället för att byta topp. Enligt en Thomas här på forumet så har 351 CLEVELAND 73 COBRA JET 4V dessa topar. Är det en BOSS ?

Innan min topplocksrenovering kan jag också säga att jag var nöjd med mitt Edelbrock Performer 4V. Frågan är om det funkar lika bra med 2 V toppar ? Jag vill ju inte byta mina smidda TRW 2408 kolvar som "sticker upp" ur blocket.

Fattar jag rätt att du alltså vill klämma dit ett Edelbrock Performer 4V insug på ett par 2V topplock?

Ja, Per B

I brist på toppar är jag öppen för 2V toppar och kommer då att testa med mitt befintliga insug, Edelbrock Performer 4V. Har du några toppar eller känner någon här någon som har.. ?

Tyvärr vet jag ingen som har Clevland toppar till salu men du kan ju alltid skicka efter själv från USA.

Performer 4V lär inte gå så bra på 2V toppar och jag tror du får konstiga fenomen med luft/bränsleblandningen.

Det går kanske matcha 2V topp mot 4V insug men det blir nog änndå kraftigt motstånd och virvlar just där.

Massa jobb! Aldrig hört någon som gjort det heller

Sälj iväg 4V insuget och köp Weiands 2V insug

Förvisso jobbar det på högre varv (1500-700rpm) men som det verkar så bygger du en maskin för effekt och varv annars har du ju ingen användning av smidda kolvar! ;)

Weiand insuget är av öppen typ men det finns med en tillsats så du kan dela av det och då likar det Edelbrocks RPM insug!

f7516.jpg

Mycket beror ju på hur du ska använda bilen?

4V toppar är ju bäst på höga varv och trötta på låga varv.

2V toppar är det tvärtom men räcker änndå långt upp i varvregistret.

Personligen tycker jag 2V topparna är helt "Outstanding" bäst!!

4V gjordes tyvärr med för stora kanaler som inte passar automatväxlade lådor. Ford skicka därför in en 10'' turbin på bilar med 4V toppar.

Det sista är jag inte 100% på om det stämmer men känns logiskt.

Kör du kanske manuell låda?

Hej igen Per B

Roligt med utförliga svar och fina bilder.

Jag vill så klart ha en vass maskin eftersom det var det när jag köpte den men jag kommer inte att ligga och varva utan det blir väl mest cruising med någon accelerationsövning då och då.

Jag har inte stor erfarenhet av trimmade jänkar men min 4V maskin hade ett alldeles otroligt bottenvrid med hjulsläpp direkt från tomgångsstart. Bilen sticker direkt (bladespring tractionbar och 295 sulor bak) Mycket bra tomgång också men så är förgasaren heller inte överdimensionerad, en Holley 4160 600cfm

Lådan är en FMX automat med låg stallspeed (svensson converter?) vad det verkar. Sades vara utrustad med något shiftkit också vilket jag har svårt att avgöra eftersom jag inte kört någon annan sådan låda.

Angående insuget tror jag nog att jag skall prova i alla fall, om jag nu får tag i några toppar överhuvudtaget :cry: . Det roliga är att kanalerna är mycket mindre i Edelbrockinsuget än i inloppen till insugen på topparna.

Jag citerar nedan från "Manifold" länken på denna sajt: http://stangstable.com/index.htm

TIP: Edelbrock Performer Manifold. The Performer was not strictly built as a performance intake for the 2v. It was developed for the 2v crowd that wanted a 4v and the performance of chunking an iron intake for aluminum.

NOTE: After just purchasing the Edelbrock Performer for my 351C 2V, there is a SPECIAL INSTRUCTIONS section that is nice to know: The port size of the Performer 351-2V and the Performer 351-4V manifold was thoroughly researched and was designed smaller than the head port for several reasons. Although appearing small in size, the legs of this manifold not only flow more than the port in the head, but they also increase the flow in the head. The design of this manifold allows us to use great runner speed which prevents fuel dropout and gives us better fuel and air suspension. This combination is excellent for throttle response, total performance, and provides very favorable emission qualities. As a final note, please do not attempt to match the manifold to the ports. This will not only hurt performance, but it will upset many of the fine features that took months of research and development.

Om man beställer beg. toppar från USA, blir inte frakten väldigt dyr på sådana järnspisprylar ? Jag har redan tidigare i höst beställt grejor och nu är ju dollarn låg som fan så det blir säkert mer men ett par begagnade toppar vete tusan. Yankee parts i Göteborg får hem en container om två veckor med begagnade toppar. Kanske värt att vänta och titta vad det är. Får väl tåla mig men inte är det roligt när man är på bettet och vill sätta ihop grejorna. Jag fick aldrig gasat ifrån mig tillräckligt sedan jag köpte "problemet" i augusti :cry: Mitt första jänkebilköp... härlig turknutte, eller hur ?

Angående dollarn igen så kostar t.ex. ett par Harland sharp rullvippor till en 351C bara 1500kr på Jegs i USA :!::!: . Folk försöker ju sälja sådana begagnade här för mer än det dubbla.

Kolvar är bra att ha till bottenvrid också :wink:

Det där hänger ju ihop med kammen också. Kammen verkar vara ganska försiktigt tilltagen i min maskin. Motorn var ihopsatt för ca 15 år sedan och har rullat 200 mil sedan -96.

Sedär!!

Man lär sig saker hela tiden!

Jag var bensäker på att Performer 4V bara passade 4V toppen.

Låter änndå ganska typiskt amerikanskt att göra en sådan ½-bra sak! ;)

Men det är ju gratis att prova så varför inte!

Jag har du orginalturbin så är Performern helt rätt för dig.

Visst kostar det en slant med frakten men vad ska man göra?

Vet ej vad dom väger men jag har själv tagit hem komplett framvagn med flyg och det var OK men kanske inte lika tungt.

Bäst är ju att åka med i en container.

Hmm är det inte Yankee parts som har väldigt dåligt rykte när det gäller både priser och leveranser?

Kanske blandar ihop det med någon annan men det har varit en hel del disskutioner och klagomål här på forumet om just dom.

OBS! Någon får rätta mig nu om jag har helt fel så tar jag tillbaka det! :)

Jopp!

Visst är det Yankee-parts som har dåligt rykte. Har själv råkat ut för dom som jag skrivit i ett tidigare inlägg. För min del så hann det aldrig bli någon affär lyckligtvis, men flera andra i klubben har blivit duktigt missnöjda med leveranstider, tomma löften mm. Bland annat när det gäller kompletta motorer "testade och klara att använda". :evil:

Av ren nyfikenhet var jag ner i verkstan där det ligger ett 4V Performer insug och 2V toppar som kompisar har och kollade hur det ser ut.

Här är måtten på kanalerna

2V topplock 51mm x 34mm

4V Performer 63mm x 44mm=exakt mått mot 4V toppen

Mer än 1cm skilljer alltså och 4V insuget går nästan utanför materialet på 2V toppen

Låter väääääldigt konstigt att dom påstår det där när jag har grejjer att mäta på

Nja, Per B. så stod det väl inte.

Det jag menade var att citatet talade om att det är mindre portar på en Performer 4V manifold än det är i 4V toppen. (Och möjligen är det mindre portar i 2V manifoldern gentemot 2V toppen också) Det är väl det som kännetecknar Edelbrocks Performer serien och dess relativt bra throttlesvar på låga varv. Har jag uppfattat verkligheten rätt :?: Det har nämligen hänt att jag haft fel.. ibland ... :D

Sedan har det i dessa frenetiskt aktiva trådar :D nämnts att det är samma bulthål på topparnas insug vilket gjorde att jag hade en tanke att det skulle kunna passa att prova 4V :arrow: 2V varianten i alla fall.

Nu har ju du Per mätt upp och kontrollerat det hela och det visade ju sig inte vara någon hit, tack skall du ha :wink:

Jag får väl leta upp ett begagnat 2V Edelbrock om jag nu får tag på ett par 2V toppar :roll:

Nej läs vid måttet igen

4v Performer exakt lika med 4V topp

Fast nu kom jag på att kanske Performern är smalare längre in?

Ska kolla igen!

Jo det passar att skruva på. Frågan är om det funkar?

Jag vet inte heller men det inte klokt ut när man tittat på grejjerna

Nej Per det är fanimej inte klokt heller :shock: Läs vidare

Jag var ute och mätte på mitt Edelbrock Performer LB 4V och kanalernas innermått till varje cylinder lvid tätytan är 54x34

Tyvärr har jag topparna på jobbet efter rengörning i tvättmaskin men det ser ut som om de tätat mot Edelbrocken med måtten ~65x50

Är det så att du mätt på ett "hemmaportat" Edelbrock ? Just det man inte skulle göra enligt Stangstable.

Detta var mycket intressantare än att gå och lägga sig eller hur :D

Ja sånt här är kul!

Frågan är om man löser något också? Man kan ju hoppas!

Jag kolla inte så noga om den var portad då jag var stressad.

Kan ju kolla igen om det var matchat mot 4V toppen.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...