LARSSA FORSLING January 16, 2008 Report January 16, 2008 HEJ HAR PROBLEM MED BELYSNINGEN PÅ INSTRUMENTEN FÅR DOM INTE ATT LYSA. BILEN ÄR EN MUSTANG 67 CAB. HAR BYTT STRÖMBRYTAREN.KOLLAT ALLA LAMPOR OCH KABLARALLT OK BLINKERS OCH HELLJUS SAMT BROMS LAMPAN FUNKAR.UNDRAR OM DET KAN VARA DET LILLA RELÄ BAKPÅ INSTRUMENTEN SOM ÄR PAJ. KAN MAN MÄTA SIG TILL DET? ALLT FUNKAR SOM SAGT UTOM BAKGRUNDS BELYSNINGEN. VAD GÖR MAN ÅT DETTA?MVH LARSSA Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 16, 2008 Report January 16, 2008 Hej.Det finns inget relä till instrumentbelysningen, troligen så har någonkabel lostnat eller gått av, instrumentbelysningen drivs av samma späning som parkeringsljus och är kopplade på samma plats på dragströmbrytaren. Har du ingen parkering så har du troligen inget intrumentljus heller och i sådant fall är det ett matningsfel eller en säkring som gått. Kolla säkringar ovanför gaspedalen, kanske dålig kontackt, är också ett vanligt fel . Citera
Nenne January 17, 2008 Report January 17, 2008 ... instrumentbelysningen drivs av samma späning som parkeringsljus och är kopplade på samma plats på dragströmbrytaren. Instrumentbelysningen regleras över reostaten, det gör inte parkeringsljsuet så de kan inte gärna vara kopplade på samma stift.Förutom de saker som redan nämnts, kan det vara avbrott i reostaten eller kontaktblecket. En annan sak att kolla är om instrumentet är jordat som det ska?http://www.mustangmonthly.com/howto/mum ... witch.html Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 17, 2008 Report January 17, 2008 Ström till reostatens funktion kommer från samma som strömatningen till parkeringsljuset, om reostaten fjädermotstånd är avbränd så skall det i alla fall gå att tända instrumentbelysningen på fullt läge d.v.s. läget innan innerbelysningen tänds i taket. Om du inte drar ut dragströmbrytaren i första läget tänder du ingen belysning, inte heller parkering lyser, ingen av dessa lyser separat utan drivs av samma spänning och läge på dragströmbrytaren, detta matningsläge för lampor ligger med i hela ljusfunktionen. I pricip skulle du kunna lägga den strömatningen till dragströmbrytaren via tändning med ett relä för att få en belysning som stängs av eller sätts på via det s.k. tändläget. Ljusfunktion som ligger utanför denna funktion är matningen till hel-halvljus som drivs av egen spänning och då vid fullt utdragen dragströmbrytare. I stort finns det alltså bara två strömmatningar för att få belysning att fungera, parkering/ sidomarkeringar/ instrumentbelysning är den ena och den andra är hel-halvljus, kvarstår blinkers o bromsljus som i också har en egen strömkälla. Innerbelysningen d.v.s. i tak eller under brädan har egen direktmatning tillsammans med reostatens klickläge på dragströmbrytaren. Bra att veta är att ett elsystem i Mustang under 60-70 är bland det enklaste, felkällorna är oftast lätta att finna, något som gör alla osäkra på el är det alla dessa varianter som finns, b.l.a. att man byter färgmärkningen på kablar mellan årsmodeller fast kabeln egentligen har samma funktion fortfarande. Citera
bjope45 April 1, 2009 Report April 1, 2009 Plockar upp den här tråden för en, för mig, aktuell fråga.Jag får inte innerbelysningen att fungera.Har bytt kablage och kollat så att allt verkar sitta som det skall.Återstår ljuskontakten som nämnts i denna tråd.Reostaten fungerar fint för instrumentbelysningen.Hel/halv / parkering och positionsljus funkar som det skall.Men när man vrider ljusknappen motsols, för att tända innerbelysningen, så händer....inget. Har inte förstått varifrån innerbelysningen får sin strömmatning heller.Man är ju, som sagt, ingen vidare elektriker. Någon som har några glada tips innan jag tar loss alltihop??????/Björn Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.