AndreasL. November 26, 2003 Report November 26, 2003 Tjena!Jag är på g att byta ut insuget på min motor och funderar på vad för insug som skulle fungera bäst?Motor: 289:a, bearbetade 289 4v toppar, vass kamaxel(vet ej hur,men ganska höga lyft enl. föreg. ägare), headers, Edelbrock Torker insug, Holley 600 vakum förgasare, manuell lådaAnvänder aldrig bilen till någon form av race utan mer att "glida" i typ inne i stan och på landsvägen...vill därför ha god körbarhetAnledningen till bytet är att stiften har en tendens till att "sota", motorn går "fett" vilket delvis beror på insuget.Är det nån som har tips på insug, så vore jag oerhört tacksam för svar!!mvh Citera
Gäst November 26, 2003 Report November 26, 2003 Ja en Torker är ämnad att gå över 3500rpm och därför går det fett under det varvtalet eftersom bensinen ej kan förgasas riktigt.Det räcker inte med insugsbyte utan du bör byta kam samtidigt.Det finns mycket att välja på så välj en kam efter hur du ska använda bilen.Alltså tomgång-5500 rpm tycker jag.Det vanliga när det gäller Insug är Edelbrock Performer eller Performer Plus.Weiand har även dom fina insugWeiand ActionPlus är ett sådant som går från tomgång till 6000rpmKam spelar inte så stor roll bara du tar ett som passar insuget så bra som möjligt.Edelbrock är bra här då dom kör hela paket med matchande insug+kam Citera
AndreasL. November 26, 2003 Author Report November 26, 2003 OK, de räcker alltså inte med att bara byta insuget...Tror du att att den nuvarande kamaxeln kommer att ge en fortsatt motorgång som gör att den går "fett" p.g.a de låga vakumet som blir när man kör sakta osv.?Man kanske skulle prova att också byta tillskottsventilen till en med ett lägre värde så att den öppnar senare, så att inte den påverkas av de låga vakumet när man "slö" kör.Om man ska mäta vakumet i insuget, vart kopplar man lämpligast in vakumklockan, vid slangen från bromsservot???mvh Citera
Gäst November 26, 2003 Report November 26, 2003 Nej det kommer inte bli någon större förbättring om kammen är matchad mot Torker insuget.Lågt vacum kommer inte direkt av att du kör sakta utan det är kammen tillsammans med insuget som ger ett dåligt vacum.Kör man en riktigt vass kam så får man så dåligt vacum att bromsservon slutar fungera som den ska.Du kanske upplever att det är tungt att bromsa??Visst går det att laborera med förgasaren men resultatet blir inte så stort.Kammen är motorns hjärta och styr allt som igentligen ska ske.Förgasare fungerar ju också på vacum så även där kan det bli problem om du har en vacumstyrd Holley Citera
AndreasL. November 27, 2003 Author Report November 27, 2003 Ja, jag vet ju som sagt inte riktigt vad det är för slags kamaxel som sitter i.De enda jag egentligen vet är att det är en hydraulisk, profilen på kammen skulle likna 302 Boss` Är det nån som vet hur "vass" en 302 Boss kam är???mvh Citera
Gäst November 27, 2003 Report November 27, 2003 Det finns många som "liknar" 69-70 BOSS kamOrginal BOSS kamen är mekanisk.Det finns olika orginal BOSS kammarDe har duration på 324/324 vilket är vilt!Sen finns det en på 290/290 graderEftersom din är hydrauisk så går det inte jämföra riktigt.På BOSS är dessutom vipporna 1.73:1 istället för 1.6:1 En kam är en relativt billig investering så byt om du tror det är en vild BOSS kam och dessutom vill bli av med "rumpdi dumpdi" gången på motorn.! Citera
AndreasL. November 27, 2003 Author Report November 27, 2003 En kamaxel är ju inte speciellt dyr, de är nog mer jag som drar mig för arbetet...När jag talade med förra ägaren påstod han att durationen ligger på runt 280-290 grader (kom inte ihåg riktigt) och att den inte va nån omslipad historia...utan han hade för sig att den liknade lite 302 Boss profil, fast den här är hydraulisk.Jag är inte så värst insatt i kamaxlarnas värld, men hur "vass" kan min tänkas vara...?med de lilla fakta som jag har om den, inte så lätt att svara på kanske....mvh Citera
Gäst November 27, 2003 Report November 27, 2003 Arbete får man inte vara rädd för när det gäller Mustanger! Håller med om att det tar ju nästan 1 dag att bara byta kam.Men du kan ju alltid börja med enbart ett insug för det tar max 1 timme att skruva av och sätta på nytt.Prova sen och se hur det går.Har du föresten servat tändsystemet riktigt?Det kan ju vara så enkelt som dålig tändning.Är det lite visset så byt ALLT!!! Från spole,konding till tänstift.Ford är svår att ställa in brytare på. Går inte alls bra med bara bladmått.Det bör ställas med "kamvinkelmätare". Större skillnad än vad man tror. Citera
AndreasL. November 27, 2003 Author Report November 27, 2003 De är som du säger, de är inge annat än att skruva o se hur det blir!Tändsystemet servade jag upp i sommras.Det är ett Mallory Unilite. Bytte ALLT förutom själva fördelaren.Tänker även kolla över förgasaren, en Holley 600cfm vakum.Den är inte av nyaste snittet direkt, så jag överväger om jag ska fixa en ny eller plocka isär den gamla.Den går bra till och från verkar de som...mvh Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.