Jump to content

Svar


CMC 1061 Berra

Recommended Posts

Hejsan igen Lasse. Den bilen har jag ingen susning om vart den tog vägen. Men du hade just Tannfeldt som jag pratade om tidigare. Han körde Calenger svart och orange med 3R reklam. Var inte den imponerande en Stock bil med hjullyft. sedan skaffade han sig Cudan som var ännu mera impa faktor på. Du hade mera Chalenger i den klassen kom inte riktigt ihåg namnen palsen ellr något sådantnamn.

Det var ett riktigt ormbo dära i den klassen ett tag. Men aproppå Ford så hade Mussepigg 2. Tappade bort namnet på honom känner honm lite grann. Hans bilar gick jätte fint med fast han körde Ms klass. Han använde bara small block motorer. Själva körde vi I SA klass med Ghian.

Senare med Varianten.

Hare Berra

Link to comment
Share on other sites

Du och rtm har ju koll på seriösa tävlingsbilar vilket jag inte har, även om jag var kompis med Matti Rajamäki...Den bilen/Chargern jag tänker på var en ren gatbil, clean och alldeles, alldeles underbar.... Ingen trailerqueen, spikrak i plåten och gick FORT och som sagt körde hem för egen maskin. Han hade dessutom strokat veven själv, vilket var väldigt imponerande...

Ok, finns väl fler fräna Mopars men det ska vi väl tala tyst om om på detta forum, det är ju faktiskt Mustang som gäller här ;). För att återgå till ljudet så får jag nog lyssna lite extra i sommar, har aldrig tänkt på att något märke har fränare ljud än någon annan, det är ju svårt att jämföra ljud och trimningsgrad...Det kanske är annat på tävlingsbanan när man kanske kan jämföra tid/volym och ljud :?:

Link to comment
Share on other sites

Lasse. Det är så mycket man kan göra för att förändra ljud. Som du vet vilken typ av rör, olika ljuddämpare, rostfritt, tilloch med koppar men det är förbjudet. Heders gör stor skillnad. Kammar, komp. H pipa Xpipe, eller vanligt dubbelt. Som sagt smaken är som baken delad. Det finns Fordar som har stört skönt ljud med. Även chevor. Fast jag gillar inte att säga det högt. Tycker vissa pontiacs har härligt ljud med. sen på vissa bilar hör man ett stört skönt insugs ljud. Det är verkligen olika. tycker det är svårt att egentligen ta ut vinnare. Av detta. Men Mopars brukar lyckas med att det låter stort och tungt. Men visst är det kul att lyssna på olika bilar. Kan få kittlingar när jag hör panteror. Som kan ha en sång som inte många kan bräcka. Obs det är Ford motorer i dom som org. Och en av mina dröm bilar.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det här att man kan ändra ljudet med hjälp av olika material och godstjocklek i avgassystemet är lite intressant tycker jag.

Hur skulle ni beskriva att ljudet ändras med rostfritt, tjockare/tunnare rör osv.?

Link to comment
Share on other sites

det är svårt och beskriva. Eftersom jag har inte gått igenom vad alla olika matrial och tjocklekar kan göra. Men det har med resonans att göra. så det är självklart att ljudet förändras. Eller ska man kalla det svängningar kanske? Den som orkar att testa sig fram och har råd med det. ska göra det. Endast testar lite med tjockare rör. Även ändrat tjocklek på heders rören. Testat med olika ljuddämpare. Från org till sågott som rakt igenom.

Har lite svårt att välja dämpare. har träffat på några som ger bra sound i mitt tycke. det var apple dämpare, rostfria från persåker. After burner,

Några som hette turbo dämpare. Sämsta var glas pack. rent skit i mitt tycke. Sen hushtrush, och dom vanliga trusch dämparna, dom fick något smattrande ljud gillas inte. Raka rör har jag kört med. Vilket inte polisen gillade. Det blev böter. Raka heders också skit kul så länge det varade. Tills det kom mera böter. Körde et tag med hookers heders dämpare. Fick böter där med. Lite har man provat men långt ifrån allt. Fast nu så är jag nöjd med mitt sound. Så det får nog rulla på ett tag till.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Det är ju inte bara en ford motor i Panteran, det är ju faktiskt en CLEVELAND 8), Det fränaste jag hört på sista tiden är Tobbe i Malungs Boss med Cleveland och kompressor med Shelby slutdämpare/kammare. En annan bil/motor är Andreas Mach I i Hofors som byggde en 466 som bromsar 635hk med hemportade standardtopplock och egen rullkam.

Det finns så många fräna bilar idag så man måste utmärka sig lite för att märkas... Det viktigaste är att motorn går rent o fint... En högvarvig sm är kul men en modifierad och bra inställd BB motor är nog min favorit oavsett märke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...