Jump to content

Emission Systems??


Recommended Posts

Hallå!! Var ute och körde med Mustangen idag. Plötsligt kom där upp orange symbol för

Emission Systems på instrument panelen. Kollade i instruktionsboken verkade vara dags att serva bilen stod om jag kunde tyda engelskan.

Bilen har gått ung. 3000 mil. Vet ni något om hur långt där är emellan sevice intervallen i Usa. Jag provade en grej sen när jag kom hem det var att koppla ur batteriet då släcktes lampan. Eller man ska köra till en verkstad och kolla det ändå. Tacksam för svar i detta ämne.

Evert cmc1622

Link to comment
Share on other sites

När jag vara liten bytte min morbror olja var 300'e mil på sina bilar vare sig det behövdes eller ej.... samt filter.....

Det fortsatte han med, samt att han ALLTID varje vår, höst tog isär bromsar, smörjde gjorde rent.... fettade in alla leder....

Hans bilar var ALLTID lika fina när han bytte in dom som när dom var nya... Idag servar man en Volvo först efter ett år, eller vid 3000 mil...

Frågan är, vilket sätt är rätt?

Link to comment
Share on other sites

vad beträffar service på 3000 mil kan jag bara säga att om man är rädd om motorn skulle jag aldrig köra mer än 1000 mil på ett oljebyte inkl filter!vet att flera märken bl.a audi och ww haft problem med koksningar av oljan på longlife!!!! köper man en ny dyr bil för flera hundra tusen är ett oljebyte en billig försäkring! så ett oljebyte på 800mil är helt okej!!!! mobil 1 0w30 helsyntet

Link to comment
Share on other sites

Enkelt uttryckt så har det med avgasreningen att göra. kan vara någon lambda givare exempelvis. när du lägger av kablen så "glömmer" vissa styrdon av felkoden då slocknar lampan.

Link to comment
Share on other sites

Gäst
Jiiisus! Var 800ade mil, min Audi servas var 3000e. Kan någon förklara varför så kort intervall?

Grova tillyxade gjutjärnsmarginaler.... Jepp så är det....

Link to comment
Share on other sites

Jiiisus! Var 800ade mil, min Audi servas var 3000e. Kan någon förklara varför så kort intervall?

Grova tillyxade gjutjärnsmarginaler.... Jepp så är det....[/quote:xc19184x]

Nej, så är det inte

Anledningen till att man har så korta intervall är de höga avgasreningskraven som finns i usa. Kör man med skitig olja får man således högre emissioner.

Vi vet ju redan sedan tidigare att usa är ljusår längre fram när det gäller avgaskrav (iallafall i californien) och för att klara det så har man dessa intervall.

Ignorerar man dessa intervall så skulle jag köra ABSOLUT max 1500 mil på en laddning olja. Då skall man dock vara medveten om att man är långt ute i tassemarkerna och snuddar på marginalerna.

Motorn och den olja den är godkänd för (motorn är endast godkänd för Ford original halvsyntet (och helsyntet) 5w20-olja med Ford-specifikation WSS-M2C930-A. Något annat än denna specifikation skall man inte ens fundera på att hälla under oljelocket, om man absolut inte vill förkorta livslängden på motorn...

Nåväl, vad kommer det sig då att många eu-bilar har 3000 mil som intervall? Ptja, som jag skrev tidigare har vi inte alls lika höga miljökrav i europa som dom har i usa, där är en anledning. Det är nämligen helt uppenbart att en olja som körts i 3000 mil eller mer är rejält kontamierad och garanterat släpper ifrån sig en del skit med avgaserna. En annan anledning är att dessa oljor som klarar 3000 mil (vissa oljeleverantörer har unika long-life oljor för vissa bilmärken), är att de innehåller additiver (tillsatser) som förlänger livslängden och förhindrar nedbrytningen av oljan.

Jag kan tillägga som lite kuriosa att vi hade en Ford Maverick inne i verkstaden för några veckor sedan. 3200 mil hade den gått på originaloljan sedan 2005 när bilen var ny. Vi bytte motor för den gamla hade ett vevstakslager skurit på vilket gjort att staken gick av vilket i sin tur gjorde att det blev ett stort hål i blocket.

så vill ni byta motorer ofta, byt olja var 3000 mil... ni som tar hand om era bilar. 800 mil är det som gäller, absolut max 1500 mil (på egen risk), och naturligtvis bara med godkänd olja (godkännandenummer står i din bils handbok)

Link to comment
Share on other sites

Att Ford rekommenderar en 5-20 olja tyder på att motorn har ett alldeles hejdundrande bra kylsystem och motorn blir aldrig riktigt varm. Eller så kanske man vill ha en olja som är lika blaskig som en Budweisser vid höga temperaturer? Det kan väl inte vara skadligt med en olja som klarar av, och är stabil vid högre temp? Typ 5-40?

Link to comment
Share on other sites

Att Ford rekommenderar en 5-20 olja tyder på att motorn har ett alldeles hejdundrande bra kylsystem och motorn blir aldrig riktigt varm. Eller så kanske man vill ha en olja som är lika blaskig som en Budweisser vid höga temperaturer? Det kan väl inte vara skadligt med en olja som klarar av, och är stabil vid högre temp? Typ 5-40?

En anledning till att Ford har en olja som är rätt rinnig är att få ner bränsleförbrukningen. Jag skulle vilja påstå att det är den främsta anledningen till att man har en sådan unik viskositet. Jag har inte själv belägg för att påstå att förbrukningen går ner, men vi har många kunder som påstått det iallafall efter att vi bytt deras olja till fords rekomenderade, 5w20.

Jag skulle personligen aldrig hälla i något annat än den olja ford rekomenderar. Varför?

Jo, för att jag inser att världens näst största biltillverkare antagligen har extremt bra koll på sin egen olja och sina egna motorer. Att jag som en simpel snubbe i sverige skulle kunna hitta en bättre anpassad olja för fords motorer än fords 1000-hövdade ingenjörsstyrka är helt osannolikt.

av samma anledning slår jag bara i godkänd olja i min audi, och byter den på 1500 mils intervaller, även om den oljan jag slår i är godkänd för 3000. Mobil 1 ESP 5w30 är godkänd för audins dieselmotor. Skulle därför aldrig komma på tanken att slå i något annat än denna.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper det du säger....och kommer förmodligen att följa rekommendationen. :roll:

Men... likt förbaskat så går en 5-20 olja "sönder" tidigare vid lite högre temperaturer än motsvarande 5-40. Lägg också till vilken enorm merförsäljning Ford får om alla bilar servas dubbelt så ofta. Kan vara lockande speciellt i dessa förlusttyngda tider.

Link to comment
Share on other sites

Jag köper det du säger....och kommer förmodligen att följa rekommendationen. :roll:

Men... likt förbaskat så går en 5-20 olja "sönder" tidigare vid lite högre temperaturer än motsvarande 5-40. Lägg också till vilken enorm merförsäljning Ford får om alla bilar servas dubbelt så ofta. Kan vara lockande speciellt i dessa förlusttyngda tider.

Jag tycker personligen att 1500 mil är en bra måttstock. Oljan klarar sannolikt det, men inte mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...