Jump to content

Recommended Posts

Min 289 -65 läcker i bakre vevaxeltätningen, är det någon som har tips och trix hur man ska byta tätning med motorn på plats. Vad jag förstått ska tätningen vara delad så att detta ska vara möjligt. Sen kan man fundera på om det är så lyckat att plocka bort röret som håller ihop rambenen?

Nästa fundering jag har gäller motorfärgen. Enligt alla uppgifter jag har så ska motorn vara svart, men min motor är blå. Av patinan att dömma så har den inte varit ur bilen på minst 20 år.

Min bil är en -65 monterad 24 Maj enligt avkodningen FoMoCo har på nätet. Motorn har gjutmärkning (bakom startmotorn) 5E3 samt C5AE-6015E. Uppe vid blockpackningen på vänster sida är det instansat 5E10.

Kan det vara så att det även fanns blå motorer då?

Hej.

Tätningen är svår att byta med motorn på plats, den tätning

som går att byta underifrån är i första hand trågpackning. :?

Motorn skall vara svart om det är en 65a och ventilkåpor

plus luftrenare skall vara guldfärgade. :wink:

66 års motor är blå med blåa ventilkåpor och luftrenare denna

färgsättning hänger med många år framåt.

Att ta bort röret under motorn har ingen betydelse för Mustangens

hållfastighet den ramlar inte i bitar.

Det är mycket lättare att arbeta under bilen om du tar bort det

sk röret.

Bloket är tillverkat eller ljutet 3 maj 1965=(5E3)

Motorn är ihopskruvad 10 maj 65=(5E10)

C5AE 6015E är Blockets grund nr.

Jag tror att motorn varit urmonterad kanske renoverad för

länge sedan och omålad till blå.

Kanske för att någon kollat i en 66 och tyckt det varit snygt. :?:

I augusti 65 övergick produktionen till 66 och det var då som

färgsättningen på motorn ändrades.

Men som vanligt så är allt som rör Mustang inte 100% så vissa

saker kan man undra över länge kanske hela livet.

Jag hoppas att det jag skrivit är det rätta annars så får

någon hänga mig. 8)

Min 289 -65 läcker i bakre vevaxeltätningen, är det någon som har tips och trix hur man ska byta tätning med motorn på plats. Vad jag förstått ska tätningen vara delad så att detta ska vara möjligt.

Det går bra att byta tätningen och som du säger så är den delad.

Det är bara "pillrigt" att få in den ena halvan i blocket när vevaxeln redan sitter där.

Smörj in spåret och tätningen i fett så glider det bättre.

Den andra halvan sitter i överfallet så där är inga problem

Kom bara ihåg att skarven mellan tätningarna inte får hamna mellan block/överfall!

Den ska vara en bit in i block och överfall.

Alltså 1cm av varje ända av tätningen kommer utanför själva spåret.

Hoppas du förstod min konstiga förklaring? :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...