nian December 18, 2003 Report December 18, 2003 Min 289 -65 läcker i bakre vevaxeltätningen, är det någon som har tips och trix hur man ska byta tätning med motorn på plats. Vad jag förstått ska tätningen vara delad så att detta ska vara möjligt. Sen kan man fundera på om det är så lyckat att plocka bort röret som håller ihop rambenen?Nästa fundering jag har gäller motorfärgen. Enligt alla uppgifter jag har så ska motorn vara svart, men min motor är blå. Av patinan att dömma så har den inte varit ur bilen på minst 20 år.Min bil är en -65 monterad 24 Maj enligt avkodningen FoMoCo har på nätet. Motorn har gjutmärkning (bakom startmotorn) 5E3 samt C5AE-6015E. Uppe vid blockpackningen på vänster sida är det instansat 5E10.Kan det vara så att det även fanns blå motorer då? Citera
Lars Oscarsson cmc383 December 19, 2003 Report December 19, 2003 Hej.Tätningen är svår att byta med motorn på plats, den tätningsom går att byta underifrån är i första hand trågpackning. Motorn skall vara svart om det är en 65a och ventilkåporplus luftrenare skall vara guldfärgade. :wink: 66 års motor är blå med blåa ventilkåpor och luftrenare dennafärgsättning hänger med många år framåt.Att ta bort röret under motorn har ingen betydelse för Mustangenshållfastighet den ramlar inte i bitar.Det är mycket lättare att arbeta under bilen om du tar bort detsk röret.Bloket är tillverkat eller ljutet 3 maj 1965=(5E3)Motorn är ihopskruvad 10 maj 65=(5E10)C5AE 6015E är Blockets grund nr.Jag tror att motorn varit urmonterad kanske renoverad förlänge sedan och omålad till blå.Kanske för att någon kollat i en 66 och tyckt det varit snygt. I augusti 65 övergick produktionen till 66 och det var då somfärgsättningen på motorn ändrades.Men som vanligt så är allt som rör Mustang inte 100% så vissasaker kan man undra över länge kanske hela livet.Jag hoppas att det jag skrivit är det rätta annars så fårnågon hänga mig. Citera
Gäst December 19, 2003 Report December 19, 2003 Min 289 -65 läcker i bakre vevaxeltätningen, är det någon som har tips och trix hur man ska byta tätning med motorn på plats. Vad jag förstått ska tätningen vara delad så att detta ska vara möjligt. Det går bra att byta tätningen och som du säger så är den delad.Det är bara "pillrigt" att få in den ena halvan i blocket när vevaxeln redan sitter där.Smörj in spåret och tätningen i fett så glider det bättre.Den andra halvan sitter i överfallet så där är inga problemKom bara ihåg att skarven mellan tätningarna inte får hamna mellan block/överfall!Den ska vara en bit in i block och överfall.Alltså 1cm av varje ända av tätningen kommer utanför själva spåret.Hoppas du förstod min konstiga förklaring? Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.