Jonasm June 10, 2008 Report June 10, 2008 Jo de är så här att. Har en 289 med 351w toppar. Som jag har provat att justera ventilerna på, men inte lyckats med. Låter som jag har en tomte i ventilkåpenra som knackar på å vill ut Nu när ja lyfte på ventilkåperna, så ser ja att 5ans vetiler är rostiga + att de är märken på brickan. Och att den vänstra ventilen är lägre. Kan de vara som ja tror att de är lyftarna som är slut? (hydraliska lyftare) Så att ja inte får upp oljan.Topparna är renoverade, har rullat ca 50 mil. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 10, 2008 Report June 10, 2008 Hej.Har du kollat att ventilerna har rätt skaftlängd för din motor, eller är det bonmek, jag ägde en 289a som var renovrad, på topparna var det någon som bytt ventiler på några ställen. Ventilerna hadde troligen för långa skaft och kapades till rätt längd med knasterfästet för högt upp, vid start gick motorn ojämt. Den ojämna motorgången lindrades med att varva motorn,trycket i lyftarna på de kapade ventilerna blev då lite högreoch motorn gick ganska ok, stängde man av och startadeganska snart gick motorn fortfarande ok. Var Musse parkerad en tid fick man utföra sammamanöver igen, varva, för att motorn skulle gå nästan bra. Jag kan berätta för dig att det blev måga tänd delar samt förgasarmek innan jag upptäckte felet vid en grövre rivning för renovering. Motorn genomgick en renovering med allt vad det tar med sig,sedan gick den kanon, den går fortfarande kanon efter 16år. Citera
Jonasm June 10, 2008 Author Report June 10, 2008 Hej.Har du kollat att ventilerna har rätt skaftlängd för din motor, eller är det bonmek, jag ägde en 289a som var renovrad, på topparna var det någon som bytt ventiler på några ställen. Ventilerna hadde troligen för långa skaft och kapades till rätt längd med knasterfästet för högt upp, vid start gick motorn ojämt. Den ojämna motorgången lindrades med att varva motorn,trycket i lyftarna på de kapade ventilerna blev då lite högreoch motorn gick ganska ok, stängde man av och startadeganska snart gick motorn fortfarande ok. Var Musse parkerad en tid fick man utföra sammamanöver igen, varva, för att motorn skulle gå nästan bra. Jag kan berätta för dig att det blev måga tänd delar samt förgasarmek innan jag upptäckte felet vid en grövre rivning för renovering. Motorn genomgick en renovering med allt vad det tar med sig,sedan gick den kanon, den går fortfarande kanon efter 16år. Jo de är sant. Men jag har kollat varför en vetil är lägre en dom andra nu. Knastren (ventillås) Är slut på den ventilen. Pga för lite olja.Frågan kvarstår.Varför jag inte får upp nån olja till ventilerna på 5ans cylinder. DOM ÄR ROSTIGA numera Ska de bero på att dom hydraliska lyftarna är slut? eller?? Stötstängerna är nya. Citera
Lars Oscarsson cmc383 June 10, 2008 Report June 10, 2008 Hej Oljekanal med skit i, tyvärr vanligt om man inte nogakollat och rengjort oljekanler, du kan om du vågarköra ren motorn med syntetolja. Syntetoljan har en rensande effekt om du kör motornvarm med den, en resa på någon eller några mil, tappaur och fyll i ny olja av rätt typ 20-50 mineral. Jag påsstår inte att det lagar felet men det kan hjälpadig att få fart på oljetryck, hur är det med oljepumpen,är den ok. Citera
Jonasm June 10, 2008 Author Report June 10, 2008 Ja va fasen de kan ju inte mer en gå sönder mera Oljepumpen är ny.Ja ska lägga upp lite bilder (vid tillfälle) på hur de ser ut runt vipporna. Citera
mrv8 June 12, 2008 Report June 12, 2008 Även Wynns professional engine flushTycker jag är bra och inte så dyr heller kostar ca 100kr för en burk, bra när man ska rensa igen satta hydrallyftare m.m. utan att ta isär motorn.Ni skulle hört en kompis brosas bil han hade inte bytt olja på 3, 4 år i den och den lätt som en diesel fån början typ ingen hydrallyftare fungera längre i den men den vart helt tyst efter en Wynns professional engine flush behandling.http://www.wynnsservicecentres.co.uk/engine.htmlMvhMrV8 Citera
Jonasm June 12, 2008 Author Report June 12, 2008 Tack för svaren. men nu har ja inte tänkt ta nån genväg här Utan gå till botten med de Å fixa felet.Har en del ider i huvet, som ja ska prova. Funkar de så talar ja om de Men är tacksam för fler svar endå. Citera
Jonasm June 18, 2008 Author Report June 18, 2008 NU tror ja att ja har hittat felet.Såg på 5ans cylinder att vetilistängerna på avgas och insug tar i kanten på hålen i toppen som dom går i. Pga att vipprorna är sned. Så de blir nya vippor och gargplates ( eller vad dom nu kallas) så ska dom inte bli sne i gen. Citera
CMC 1061 Berra June 18, 2008 Report June 18, 2008 Jonarm. Ett tips. Kola nogrant så att inte stödbultarna är sneda. Vet inte om du har gängade stödbults på topplocken. Jag har det problemet på mina toppar. Det var därför min stödbult går av lite då och då. Förut så knäckte jag stötstänger och guide plates som vardags mat. Och allt det beror på att mina stödbults är snedgängade så att vipporna faller inte rakt på ventilskaft och vill inte följa stötstångens rakatryckande. Om du har det så är problemet inte det lättaste att lösa. Jag spände upp mina toppar i en fräsmaskin och borrade stööre hål med en pinnfräs så att jag kunde sätta n helicoil gängor. Men två blev ändå inte heltraka. Så jag är tvungen att knäcka stödbulten lite fåö att få det rätt. Och därför sår dom bultarna av efter ca tre år. Jag har nu tröttnat på detta så nu åker mina nya toppar på. Hoppas du slipper detta fenomen för det jävligt trist och tråkigt att alltid behöva bli på mind. När det går sönder. Berra Citera
Jonasm June 19, 2008 Author Report June 19, 2008 Ja vi får hoppas på att ja inte råkar ut för de... Såg nu att avgasventilen glappar i sidled oxå på 5ans cylinder... Ja tror att ja köper nya toppar som du Berra Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.