Jump to content

Hjälp.. jag har en mustang 1967 som går illa.


tokersimon

Recommended Posts

När äntligen sommaren är här, o man vill ta en tur i mussen, så går den illa. Var ute o åkte en sväng och helt plötsligt så börjar den gå väldigt illa.

skakar o lever. specielt på tomgång, jag har bytt tändstift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole, vakumklockan på fördelaren men inget hjälper. Det är brytar löst system på den och är en helt vanlig 289.

Det är precis som om han missar på någon cylinder. Om man gasar på när man kör så raslar det från motorn precis som ventilknack, om det har med att han tänder konstigt eller nått annat vet jag inte, det har inte låtit så förut..

Är väldigt tacksamm för tips, vill inte att det ska bli en torr mustang sommar!

MVH Simon cmc 2027

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du kollat att det inte är vatten i oljan, oljan blir gråaktig

och lämnar avlagringar på undersidan av oljelock, kolla

även om du har olja inblandad i kylvättskan det syns på

kylarlockets under sida även också i kylarvattnet. :roll:

Vi kan kanske utesluta tändsystem om det inte hänt något

med kamdrivningen transmission, förgasaren kan ställa

till med en massa konstigt, men inte skramel o rassel. :roll:

Lyftar ras är inte vanligt men förekommer i bland, det kan

alltså vara så att hydral lyftare tappat tryck, effekten av att

lyftare rasat blir knack ojämn gång och kan uppfattas som

tändningsfel. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror som Lars att dina lyftare har packat ihopp.

Ett gammalt raggar knep

Om du törs och vill så kan du mortionera upp lyftarna genom att skruva av ventilkåporna (en itaget). Ta en rundstång eller en planka starta motorn å häng på varje lyftare till tryck uppstår i lyftaren, de märks av att du få ett mindre ventilspel. Gör så på varje ventil rakt av bara från 1 till 8. Å du de blir kladdigt av de ;)

I fall nr 2 så kan du plocka ur dom å mortinonera upp. Mycket jobb men går på en kväll om du är duktig.

Alt nr 3 köp nya.

Varför de blir så här med lyftarna kan vara för att du inte har varmkört Mussen nån gång nu å då under vintern, oljan har runnit ur lyftarna.

Jag själv brukar starta hon en gång i månaden. :D

Link to comment
Share on other sites

Du kan även kolla lyftarna på det sättet som jonas beskriver utan att bli kladdig :D Du lossar fördelaren sedan gör du en förlängare ifrån en hylsnyckelsats och driver oljepumpen med en sladdlös borrmaskin

du måste köra den baklänges i och med detta får du upp trycket i lyftarna

du måste visserligen snurra motorn så du kan kolla alla lyftarna. Glöm inte att ha koll på hur fördelaren satt så du får tillbaks den rätt

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...