Jump to content

Recommended Posts

Sitter o funderar på vintern uppdateringar. Har en lätt timmad Cl2v med 2000-6000 rpm kam o övrigt enligt nedan. Har kollat lite på rullvippor, nya ventilfjädrar o stötstänger när det ska plockas av topparna för byte av ventilstyrningar i vinter. Vad kan man förvänta sig av en uppdatering till rullvippor? Vissa tillverkare "lovar 10-25 hk" men men....

En annan fråga jag funderat på är hållarheten på vev, stakar o kolvar vilket är orginal, hur mkt tål dom, man glider ju mest men ibland är det ju kul att varva lite oxå? Motorn ska ge max kring 5500-5700rpm enligt desktopp dynon.

Hej.

Ja rullvippor gör ju nytta men snåla inte på kvaliten är mitt råd.

Eftersom de oftast är av aluminium så är hållbarheten sämmre än orginal och speciellt då "IKEA modeller" av dito.

Har sett många knäckta aluvippor men själv aldrig råkat ut för det så jag kan inte säga nått särskillt fabrikat som är dåligt

Håll dig till Ford Racing eller andra kvalitets märken så är det tryggt.

Effekten kan man inte riktigt veta så mycket om.

Det man märker av är att motorn svarar snabbare.

Stakar,vev och kolvar håller rätt långt om det är noggrant byggt och balanserat.

Vill du varva så är A och O en riktig balansering guld värt och märks tydligt.

Balansering är något man ALLTID skall göra enligt min uppfattning

Skulle jag vara dig så släng bort RPM kammen och invester i en rullkam om du ändå tänkt byta vippor.

Först då blir det roligt! :)

Men budgetera ca 20.000 för allt isåfall

Per har ett bra svar. Satsa på kvallitet. Och på en lätt trimmad motoer så har jag svårt att tro 25 hästars ökning. Men bättre gassvar blir det. Och som Per säger en Hydralisk rullkam med dom rätta detaljerna. Inklusive balansering kan kännas som massor med hästar. Men när allt funkar bra tillsammans. Så blir allt så mycket bättre. en massa läsande om Hästar hit och dit. Det är kombinationen som gör det hela.

Berra

Förr hette det att en hemmatrimmning lyckades bra, om inte effekten sjönk mer än 20%.

Jag personligen använder aldrig aluminiumstakar eller aluvippor i en riktig gatmotor.

Var och en gör som den själv vill, men jag använder såna här:

http://www.compcams.com/information/Pro ... Magnum.asp

Joo, och hydraulrulle är att föredra, håller med Per.

Räkna med att originalvev, stakar och kolvar klarar 6-6400 i standardutförande, med balansering lite till. Vevstaksbultar måste absolut uppgraderas.

Där har du rätt vippor sådanna som Rtm har tagit fram. Perfekt på gatan och lång livs tid är det med. Kör själv med den lite äldre sorten. Och funderar på att uppdatera till just dom här. Var inne på alu men har tänkt på hållbarhet. så detta är rätt.

Berra

Yes dom hade varit mitt val också idag!

Vippor som bara är att skruva dit och inte behöva tänka på mer.

Hatar prylar som man hela tiden måste lägga en tanke på och titta till då & då.

Dessa kommer ju med de sedvanliga Lifetime Guarantee! vilket i normala fall med amerikanska mått sett betyder "runt hörnet garanti"

Men dessa uppfyller verkligen skrytet! :--

Ryms vipporna under orginal ventilkåpor?

Tror inte att det blir nån rullkam, har ju bara kört 150-200 mil med den som sitter och den funkar faktiskt riktigt bra ihop med resten av grejorna.

Ang vevbultarna, är det vanligt att dom går av? Skulle ha bytt dom när jag bytte lagren om jag vetat om det.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...