Jump to content

Recommended Posts

Hej

Jag har köpt ca 30gånger på ett år och det är välldigt lätt.

Skaffa ett PayPal konto. Då är det PayPal som får ditt kortnr och dom betalar säljaren. Frakten är alltid olika, om man vill vara säker, så frågar man innan man bjuder. Jag har betalat mellan 10$ och 30$ för 3kg. Det är flyg. Vill man vänta 7-10 veckor kan man dra av 10-15% på frakten inte mer. (gäller lättare saker). Jag köpte en komplett framvagn till en -69 och fick betala 120$ i flygfrakt. Ett tipps är att köpa saker under 300skr så slipper man betala tull och då skiter fraktbolagen oftast att ta ut moms, så jag har tex köpt en beg men mycket fin grill till en -69 för 280skr inkl frakt.

Hej

Jag har köpt ca 30gånger på ett år och det är välldigt lätt.

Skaffa ett PayPal konto. Då är det PayPal som får ditt kortnr och dom betalar säljaren. Frakten är alltid olika, om man vill vara säker, så frågar man innan man bjuder. Jag har betalat mellan 10$ och 30$ för 3kg. Det är flyg. Vill man vänta 7-10 veckor kan man dra av 10-15% på frakten inte mer. (gäller lättare saker). Jag köpte en komplett framvagn till en -69 och fick betala 120$ i flygfrakt. Ett tipps är att köpa saker under 300skr så slipper man betala tull och då skiter fraktbolagen oftast att ta ut moms, så jag har tex köpt en beg men mycket fin grill till en -69 för 280skr inkl frakt.

Så beloppet är så lågt?

man kan ju be säljaren att srkiva i ett lägre belopp också, det man förlorar är ju vid ev.skada...

Jag var ute på EBAY och sökte en vinge till min bil (se signatur) och han kollade upp frakten till sverige, och det skulle ha gått på 55usd...

Har inte handlat ngt, men läst om PAYPAL och det verkar vara otroligt sxmidigt, men antar att man betalar en avgift, hur mycket är den på isf?

Jag har för mig att man betalar typ 8$ (kan ha varit mindre)för att dom skall kunna skicka en kod till din kortfaktura som du i din tur skriver in på ditt PayPalkonto. Det är för att dom skall vara säkra på att det är ditt kort. Dom pengarna får du tillbaka när du använder kontot första gången. När du betalar med PayPal är det säljaren som får betala en viss % av värdet till PayPal inte du som köpare.

Jag har ofta frågat säljaren att skriva ner värdet på delarna och det funkar oftast, men inte så bra för fimor som säljer nya grejor.

• 2 weeks later...

Fungerar ungefär så här:

Delens pris i $ + Frakten i $ * Aktuell kurs * Tullsatsen * Momsen

Ex: 100$ + 25$ * 7.40 * 1.06 * 1.25 = 1225 SEK (ungefär 12 * delens pris)

Frakten kan variera starkt men för mindre paket ( upp till 20kg ) kan man med fördel använda US Postal Service ( USPS )

På sitens TEKNIK-sida finns länk till USPS där man kan kalkylera frakten om man vet vikten.

Där finns också en länk till en viktomvandlare kg/lbs och lbs/kg.

Det finns flera typer av frakter att välja mellan men jag brukar välja Airmail Parcel Post som är en bra kompromiss mellan pris / tid.

Min erfarenhet är också att nästan alla paket där pris + frakt är under 100$ smiter igenom utan tull o. moms.

När jag har köpt på Ebay så har jag aldrig behövt betala moms på frakten. P.g.a man betalar moms på värdet på delen och säljaren skriver aldrig in fraktkostnaden på paketet bara vad du har betalat för själva delen.

Fraktkostnaden brukar tullen kunna läsa själva på paketet, den är ju ganska tydlig eller.........?

Dom gånger mina paket har fastnat i Tullen så nog har dom adderat fraktkostnaden till värdet av delen ( som står på paketet ) innan man har debiterat moms.

Johan T5 är bara att gratulera om han har klarat av detta.

Tackar Tackar

Bara för det gick jag igenom mina papper. För ca 1år sedan köpte jag en komplett ny framvagn, då var det moms på frakten. Så du har nog rätt att det skall vara det, men senast så fick jag hem ett paket som tullen hade kollat (var tejpat med inspekterat tejp) då slapp jag betala moms på frakten. Det var moms, aviavgift och faktureringsavgift. (Frakten var inte med).

90% av det jag köper är begagnat så jag kommer för det mesta under den flytande magiska gränsen för momsbetalning.

En bra information om att handla på internet är att titta på www.tullverket.se och leta fram pdf-filen "13082_handla_internet.pdf".

Alla försändelser som kommer utanför EU är avgiftsbelagda. Paket från firmor kan man räkna med att få momsa, medan privata paket oftast slipper undan. Jag har momsat på två paket av ca 150 de senaste tre åren. Jag skickar dock mest efter smågrejer till max $25 värde. Dyrare saker som radio, skriver säljaren ofta ned värdet på.

Tullen kollar inte alla paket. De verkar inte jobba efter ngn speciell modell utan tar väl dyrare grejer, och sådana som saknar värdering.

Böcker är momsbefriade, men jag har åkt på att betala avgift för en bok köpt på Amazon.com.

här är portokalkylator från USAs postverk.

http://ircalc.usps.gov/weight.asp?Contents=1