Gäst January 12, 2004 Report January 12, 2004 vad var den vanligaste bak axeln på mustang -65 med rak 6:a och går det att göra om 4 bultade trummor till 5 bult inklusive naven.vad är det för bult mönster 4.5" eller. Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 12, 2004 Report January 12, 2004 Hej.Utväxlingar till bakaxlar var många men standard på dom flesta är 3.00:1.Du vinner inget på att konvertera om bakaxeln det ärsmidigare att byta till en beg färdig 8" med fem bult. :wink: Citera
Gäst January 15, 2004 Report January 15, 2004 ok men satt det 8" bakaxel även på bilar med 6 cyl.tänkte nämligen byta motor till en 302 och då borde det ju funka med bak axeln som sitter på bilen.bara att borra om bult cirkeln Citera
Lars Oscarsson cmc383 January 15, 2004 Report January 15, 2004 Hej.Nej det satt inte 8" bakaxel på dom med 6a det som var samma var endast utväxlingMig veterligen så är det en helt annan bakaxel på Mustangermed 6a, Axeln är klenare och jag tror att det kommer surtefter om du försöker att använda den klenare 6a bakaxeln. Du bör göra som man skall för att inte grova problem skalluppstå. Byt bakaxel och kardanstång så håller garanterat bitarna. Jag vet att om dessa delar är svagare än det som böranvändas till V8a så kan en stor olycka ske. Det är inte bara så att bakaxeln är klen även knutkors ochandra delar runt bakaxel är klenare. Jag har sett hur en bil med avkörd kardan ser ut inuti, kan inte varit trevligt att sitta i den förarstolen. Citera
fast66 January 16, 2004 Report January 16, 2004 Om du byter till V8 måste du byta (förutom motorn förstås ;-)) bakaxel (med 5-bultade trummor), kardan, vxl-låda och i princip hela framvagnen - spindlar för 5-bult, p-ändar och parallellstag, pitmanarm och dessutom bör du ha en grövre kränghämmare och kraftigare fjädrar. Sen kommer kylare, elkablaget i motorrummet, gaslänkaget, kopplings-pedallänkaget, kablage till generatorn... jag har säkert glömt ngt.Jag vill inte låta negativ (men gör det ändå). Jag tror du kommer billigare unda med att köpa en V8bil direkt. Då slipper du dessutom höra gnället från alla kodbitare (som jag) ang den felaktiga motorkoden i chassienumret ;-(Kolla in den här länken så får du en hum om vad det innebär:http://www.geocities.com/MotorCity/3573 ... l/6to8.htmHär är en länk till samma byte för 67/68:http://www.geocities.com/MotorCity/3573 ... I6tov8.htm Citera
Recommended Posts