Jump to content

Recommended Posts

Har en B20 ( gammal C202 / Valp) med Volvolåda från -82.

Kopplingsarmen rör sig 25 mm vilket ska vara Ok?

När bilen stått en månad, kopplar den ej ur! Starta med växel i och lågväxel. Kopplar fortfarande ej ur! Efter några broms-koppling-start-tjuvstopp så plötsligt är den normal! Funkar fint fast lite småryckig om man finlirar på kopplingen. Men vad kan det vara? Något som fastnar i kopplingen och sedan släpper? ( ungefär som en trilskande påskjutsbroms på släpet). Vad kan fastna?

Om armen trycker in (diafragma)fjädern, måste väl den släppa trycket på tryckplattan? Men det verkar logiskt att lamellplattan kanske fastnar i splinsen...

Men om det återkommer efter några veckors stillastående, kanske splinsen är slut? Bra tips i alla fall. Fast bökigt att plocka isär.

Brukar ofta kärva på splines...

Har varit med om lådor som suttit så hårt att man fått tagit flera koben/kofötter) och jävlats för att få loss lådan från kopplingen. Det är INTE roligt!

Yes :-- :--, rengöra, slipa och smörja, så att det går lätt som en supraledare :--:--.

Kan gå åt en del tobak o. kaffe i det projektet. Man bör ännu helst meka ute, ha bilen uppställd på en sandplan (gärna lös sand), och jobba liggandes på rygg. Minusgrader skadar inte heller :roll::roll:

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...