Jump to content

Clevorbygge ! - Hjälp?


Recommended Posts

Ja nu äntligen har jag bestämt mig för vad som ska hända med bilen i vinter!

Fick så fint tag i 351c-2v toppar av snälla JockeH som lämpligt nog bor i samma lilla stad.

Har letat en massa på internet men tycker det inte finns allt förmycket information om just Clevor.

Så därför vänder jag mig såklart till er!

Den huvudsakliga biten har jag förstått;

Borra upp hål för vattenflöde och även plugga dom gamla.

(Låter kanske lite enkelt men har tillgång till riktig verkstad. :) )

Nya kolvar.

Sen även nytt insug? Detta är också oklart med olika synpunkter.

Har ett Edelbrock Performance insug nu. (har inte bilen här men kan fixa fram vilket!)

Förgasare; Edelbrock #1407 - 750 cfm "CALIBRATED FOR PERFORMANCE"

Vilken borde göra jobbet.

Sen har jag letat mycket information angående lådan vilken är en FMX.

Hur mycket tål dom, måste jag byta låda?

Information tagen från;

http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#351W (längst ner)

http://www.darkhorseracing.net/clevor_head_mod.htm

Sen finns det massa luddiga forum som bara strulat till det mer.

Men som sagt.

Är ute efter synpunkter och all hjälp jag kan få, vad du än har att tillägga! :D

Tack på förhand.

Link to comment
Share on other sites

Tackar!

Men av vad jag förstår så är en 351M;

The M designation is commonly referred to “Modified”, and is derived from the use of both "Cleveland" (block, heads) and "Windsor" (crankshaft) components in the same engine.

Vilket är nästan helt omvänt av det jag vill göra.

Men Aus Ford Parts hade ju allt man behövde!

Däremot så står jag fortfarande som ett frågetecken angående vad jag behöver

göra och vad som behövs. :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir ju en totalrenovering av motorn i samband med bygget.

Toppen kommer reparationsplanas och även portas endel så räknar med runt 370hk iaf.

Ny rappare kam, för vridet och även för ljudet. :D

Vill ju som sagt ha en smallblock, fast med mer pulver.

Vet inte riktigt vad man ska ta sig till annars för att hotta upp en 351w till 350-400hk utan

att det är på bristningsgränsen.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte varför du sätter på 2V toppar när det finns så bra nya alutoppar på marknaden.

En massa borkastat pengar och jobb med special lösningar blir det.

US 2V topparna är dessutom lite ökända för att det lätt uppstår knackningar och dessutom får du rätt låg kompression om du nu inte har några specialla kolvar på G?

2V toppar från austrailen har inte alls dessa bekymmer och ger mer.

Men som sagt när det nu finns så mycket prisvärda alutoppar varför inte ta dom?

FMX lådan håller det är inget bekymmer med!

En riktigt överdimensionerad "dinosourielåda" som är svår att knäcka bara du håller dig under 400Hk

Det finns inte så mycket att uppdatera FMX lådan på marknaden pågrund av dess konstruktion.

Tyngden på lådan har också bidragit till att ingen satsar på den i race samanhang.

Den står sig iallafall bättre än till C6 lådan eftersom den är effektivare.

Däremot är det C4 man ska ha om det ska gå snabbt.

Det enda egentligen du behöver göra är att köpa en ny turbin, ny stor kylare och ett shiftkit.

Lådan behöver inte rivas bara den funkar som den ska.

Ett råd som jag brukar ge till dom flesta som helrenoverar.

Sätt i en rullkam!!!! Det ger mer än nått annat! 8)

Link to comment
Share on other sites

På mustangmonthly hittade jag lite basic-info om Clevor: http://www.mustangandfords.com/techarti ... index.html

Jag själv hittar mesta C-relaterade infon på http://351cleveland.net, finns mycket matnyttigt ang. 351C och C-toppar där. Detonationsproblemen med OC är ju något att hålla lite koll på, men kör man inte för högt komp så borde det inte vara några problem, där har jag samma förutsättningar med mina 2V OC.

Ang. Aussie 2V så tog enginekitracing ~15000:- för ett par kompletta sådana ifjol.

Link to comment
Share on other sites

Varför göra det så invecklat?

Det finns toppar för Windsor som smäller minst lika högt som dessa clevor-prylar.

Tänk för innan........... :!:

Har en tråd sedan förut, angående just uppdateringen av windsortoppar.

Men fick då inget sådant svar.

Sen så sitter jag inte på pottan bara för jag köpt dom här topparna.

Så du får gärna berätta vilka du menar.

Link to comment
Share on other sites

Men det är någonting som nöter baki huvudet som min far alltid sagt.

"Aluminium är för japaner." :--

eeehh jaha!

Okej så du tyckte det "tekniska" rådet var så pass trovärdigt att du beslöt dig för att inte använda aluminium! :--

Hur som helst instämmer med RTM och säger

Varför göra det så invecklat?

Vill också själv säga när det gäller motorbygge och trimmning..... "Snåla inte!"

Det straffar sig alltid att fega ur på delar......Räkna ihop en budget och vänta hellre lite extra istället för hitta nödlösningar.

Se till att bottendelen blir rätt genomgången och balanserad det är där som det avgörs om det blir några hästkrafter.

Därefter är kombinationen av komponenter viktig...inte bara ett val av en enstaka topp.

"Svagaste länken bestämmer"

Fabrikat på eftermarknads toppar har ingen direkt jättestor betydelse när du bara ska använda bilen på gatan.

Dimensioneringen är desto viktigare!

Det är inget trolleri med något speciellt fabrikat som hokuspokus ger 100hk mer än någon annan.....Här är några....

AFR är en av de finare topparna och kostar därefter. Vanliga på strokade motorer med högt flöde

RHS fin fina grejjer!

Edelbrock är fina toppar till bra pris som funkar kanon.

Trick Flow även dom bra kvalitet med amerikanska mått

World Products är också något jag inte hört illa om

Det finns fler som andra här säkert kan rekommendera!

Tekniskt skilljer det en del och det hänger ihop med val av kamaxel, kompression och cylindervolym etc.etc

Om du ska hålla dig till måttligt trim så 350-400hk med relativt vanlig kamaxel så är det lämpligt med en topp som har insugskanaler runt 170cc som edelbrock, Trickflow m.f.l.

Val av förbränningsrum är beroende på dina kolvar men med standard plana kolvar går 60cc bra.

Detta så länge du håller dig till normala varvtal som man garanterat gör för gatbruk.

Det är annat när det ska tävlas och varvas!!

Link to comment
Share on other sites

Just det.

Skulle jag behöva dom bästa "out of the box" topparna skulle jag ta AFR. Om det räcker med kvarterskörning, kan man ta vilken annan som helst.

Det är så liten skillnad mellan dessa "bastoppar", att det inte spelar någon roll vad du använder som utgångsläge.

Man kan ju sedan slipa och porta om dessa "konsumtoppar" om man vill göra dem bättre och mera motorspecifika.

Men det är ju inte helt gratis heller....Man kan inte göra en 400 Bhp- motor av en 351:a för 10000 spänn genom att byta cylinderlock.

Link to comment
Share on other sites

Logga in för att kommentera

You will be able to leave a comment after signing in



Logga In Nu
×
×
  • Create New...