Jump to content

Featured Replies

comment_58404

Hej

jag tänkte försöka få ut lite mera kraft ur min motor det är en 302 maskin jag är ganska novis på detta men går det att se vilken kam som sitter i motorn nu på någon beteckning och eller räcker det att byta ut insuget och sätta dit en fyrportsförgasare

tacksam för svar

Bengt

comment_58418
Oj Oj du kan gjöra mycke :D . De beror bara på hur mycket du vill kosta på. Men bara byta ut till en fyrportare ger inte så mycke efekt mer en att Mussen drar mer soppa.. ;)

Nja tycker jag nog inte är riktigt sant man får ett bättre effektuttag vid högre varv. men vi pratar alltså bara om en 10% ökning så det är inga jättemängder men klart märkbart. Och ställar man in förgasaren rätt så

tror jag nog att man får en bättre bränsleekonomi än om man behåller en sliten orginalförgasare.

comment_58462

Min 70à 302 tog 1,67 l/mil blandad körning med 2 portare och "orginal" kamaxel 3,0:1 i bakaxelutväxling och försiktig körning efter byte till 4-ports gjutjärnsinsug med holly 600 och en"288 graders kam" ignitor tändning och allmän SERVICE gick den mycket bättre lugnare och drog 1,17 l/mil vid aktiv körning det är lika mycket som min insprutade 5,0 (302) tar och prestanda är nog jämnförbara