ThomasFB Posted August 6, 2008 Report Posted August 6, 2008 Kan någon redogöra för Ford blå?Såvitt jag förstår finns det minst 3 olika.Ford Corporate blueFord Medium BlueFord BlueNär, var, hur användes dessa? Är det Corporate Blue på 65-66-67? Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted August 6, 2008 Report Posted August 6, 2008 Hej.Denna fråga är ganska vanlig och svaret är lätt, Ford användenamnet Coporate Blue och det är egentligen den enda rätta,Jag har många gånger haft långa samtal om varför det finnsfler än en nyans, jag kan bara svara på frågan, Ford blandadetill färgen vid olika tillfällen under motorbyggtiden, jag troratt nyansskillnaden är ett utslag av mänskliga faktorn, fel vid tillblandning av motorfärgen. Kolla gärna Mustang Monthly hemsida, how to paint your engien. Quote
fast66 Posted August 7, 2008 Report Posted August 7, 2008 Ford Corporate Blue är som Lasse säger den korrekta färgen - from 1966 och åtminstone till 70-talets mitt. Det som vi idag ser som nyanser är kanske den mänskliga faktorn eller andra yttre påverkan som tex hettan under huven.Ett exempel som brukar användas på en korrekt nyans är Plasticote Ford Blue #224. Andra färger som ev kan köpas på burk är PPG/Ditzler's old #13358, eller PPG DAR 13898.Mustangklubben har väl också "certifierat" en egen version - minns inte märke eller nummer på den.Den äldre ljusare blå färgen som bl.a används på 260 på 64½orna är väldigt nära Grabber Blue, ppg 2230. Quote
Janne Holm CMC1740 Posted August 7, 2008 Report Posted August 7, 2008 Ford Corporate Blue är som Lasse säger den korrekta färgen - from 1966 och åtminstone till 70-talets mitt. Det som vi idag ser som nyanser är kanske den mänskliga faktorn eller andra yttre påverkan som tex hettan under huven.Ett exempel som brukar användas på en korrekt nyans är Plasticote Ford Blue #224. Andra färger som ev kan köpas på burk är PPG/Ditzler's old #13358, eller PPG DAR 13898.Mustangklubben har väl också "certifierat" en egen version - minns inte märke eller nummer på den.Den äldre ljusare blå färgen som bl.a används på 260 på 64½orna är väldigt nära Grabber Blue, ppg 2230.Då jag lacka min motor för 3år sedan visste jag inte bättre så då blev det den ljusare Ford old blue, men med tanke på min färg på bilen så blev det rätt hyfsat ändå Quote
fast66 Posted August 8, 2008 Report Posted August 8, 2008 ja vi är många med den ljusa färgen på motorerna...kommentar till mitt inlägg ang ljusblå färg på 260 - det gäller alltså bara luftrenare och ventilkåpor, blocket mm var ju svart. Quote
Recommended Posts