Jump to content

Motorfärg. Ford Blå


ThomasFB

Recommended Posts

Hej.

Denna fråga är ganska vanlig och svaret är lätt, Ford använde

namnet Coporate Blue och det är egentligen den enda rätta,

Jag har många gånger haft långa samtal om varför det finns

fler än en nyans, jag kan bara svara på frågan, Ford blandade

till färgen vid olika tillfällen under motorbyggtiden, jag tror

att nyansskillnaden är ett utslag av mänskliga faktorn, fel vid

tillblandning av motorfärgen. :roll:;)

Kolla gärna Mustang Monthly hemsida, how to paint your engien. ;)

Link to comment
Share on other sites

Ford Corporate Blue är som Lasse säger den korrekta färgen - from 1966 och åtminstone till 70-talets mitt. Det som vi idag ser som nyanser är kanske den mänskliga faktorn eller andra yttre påverkan som tex hettan under huven.

Ett exempel som brukar användas på en korrekt nyans är Plasticote Ford Blue #224. Andra färger som ev kan köpas på burk är PPG/Ditzler's old #13358, eller PPG DAR 13898.

Mustangklubben har väl också "certifierat" en egen version - minns inte märke eller nummer på den.

Den äldre ljusare blå färgen som bl.a används på 260 på 64½orna är väldigt nära Grabber Blue, ppg 2230.

Link to comment
Share on other sites

Ford Corporate Blue är som Lasse säger den korrekta färgen - from 1966 och åtminstone till 70-talets mitt. Det som vi idag ser som nyanser är kanske den mänskliga faktorn eller andra yttre påverkan som tex hettan under huven.

Ett exempel som brukar användas på en korrekt nyans är Plasticote Ford Blue #224. Andra färger som ev kan köpas på burk är PPG/Ditzler's old #13358, eller PPG DAR 13898.

Mustangklubben har väl också "certifierat" en egen version - minns inte märke eller nummer på den.

Den äldre ljusare blå färgen som bl.a används på 260 på 64½orna är väldigt nära Grabber Blue, ppg 2230.

Då jag lacka min motor för 3år sedan visste jag inte bättre så då blev det den ljusare Ford old blue, men med tanke på min färg på bilen så blev det rätt hyfsat ändå ;)

Link to comment
Share on other sites

ja vi är många med den ljusa färgen på motorerna...

kommentar till mitt inlägg ang ljusblå färg på 260 - det gäller alltså bara luftrenare och ventilkåpor, blocket mm var ju svart.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...