Jump to content

Elfel bilnkers


Recommended Posts

Har bytt reläet och upptäcker till min förtvivlan att det funkar på alla utom vänster bak som är helt svart när jag slår på bilnkersen, lyset funkar och jag har provat med flera koppar men det är svart . Finns det någon kontakt eller relä som känner av vid blinkers resp. bromsljus?

glömde säga att det är en -67:

Tacksam för svar

cmc 1162

Kent

Link to comment
Share on other sites

Om bromsljuset på den sidan fungerar så kan man ju iallafall utesluta kabelbrott. Jag skulle tro att felet ligger i blinkersomkopplaren uppe i rattstången, det är nämligen i den som det "skiftas" mellan bromsljus och blinkers.

Visserligen utgår jag ifrån mina egna erfarenheter från 71-73or men jag skulle tro att det är samma konstruktion även på äldre modeller.

Lycka till :idea:

Link to comment
Share on other sites

Det sitter en platta under ratten som hela blinkersomkopplaren sitter på, du måste alltså lossa hela ratten. Jag har tyvärr inte själv lagat någon för jag hade turen att hitta en NOS dito på marknaden i Västerås, det kan ju hända att firmor som tex. Hansen Racing har en ny som passar.

Link to comment
Share on other sites

Hej Kent.

Ta det lungt och metodiskt kolla först upp om du har bromsljus där blinkers felar.

Har du bromsljus så är det fel troligen på blinkers omkopparen under ratten.

Men har du inget bromsljus så är det fel på antingen lampa eller elkabel till den sidan som inte fungerar.

Kolla jordning och att du satt dit en dubbeltrådig lampa 21w/5w och att lampan sitter rätt isatt.

Skillnaden mellan 67 kontra 71-73 är att den senare årsmodellen har flera lampor bak än 67 som har bara en lampa.

Link to comment
Share on other sites

Har kollat lampan och dragit extra jordkabel, det finns inget bromsljus, det konstiga är att kabeln kommer på vä. sida och fortsätter till hö. sida och där funkar allt?

cmc 1162

Kent

Hej Kent.

Kablarna till bakljusen går i vänster tröskel och är fyra stycken.

SVART kabel som är plus matning till baklampor höger och vänster plus skyltbelysning.

Sedan fins det en kabel som är SVART med en RÖD tun rand denna kabel är till backljusen.

Till HÖGER blinkers och bromsljus är kabeln ORANGE med BLÅ rand och till VÄNSTER blinkers och bromsljus är kabeln GRÖN med ORANGE rand.

Kolla om du har ström på vänster sida det lättaste är om någon sitter i bilen och bromsar medan du mäter med en testlampa.

Skulle det vara så att du inte får det att fungera så är det bara att kolla om kabeln är av eller har lossnat.

Det finns två ställen på vägen att kolla det första stället är bakom kickpanelen på förarsidan, skruva bort denna och kolla kablarna där.

Det finns även en kontackt där bakom som du måste kolla.

Nästa steg är att demontera ratten och kolla manöverorganet till blinkers kan vara kabel som lossat eller gått av.

OBS innan du demonterar ratten lyft av batterikabel så att du inte kortsluter för det finns direkt ström under ratten.

Om du fastnar igen så får du höra av dig.

Det kan finnas mer som du behöver hjälp med i denna fråga.

Mvh Lars O.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...